تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 13:00
کد خبر : 10603

دعوای اسلامی پکن با واشنگتن و خیمه دیجیتال چین روی سین‌کیانگ

دعوای اسلامی پکن با واشنگتن و خیمه دیجیتال چین روی سین‌کیانگ

استان سین کیانگ با داشتن جمعیتی بیش از ۲۴.۵ میلیون نفر، منطقه‌ای مسلمان‌نشین و خودمختار در شمال غرب چین است که بر سر راه‌های ارتباطی مهم چین با کشورهای غرب آسیا و اروپا قرار دارد. این منطقه بزرگ‌ترین استان کشور چین است و حدود یک‌هشتم کل مساحت چین را دربر گرفته است. طبق آخرین آمار

استان سین کیانگ با داشتن جمعیتی بیش از ۲۴.۵ میلیون نفر، منطقه‌ای مسلمان‌نشین و خودمختار در شمال غرب چین است که بر سر راه‌های ارتباطی مهم چین با کشورهای غرب آسیا و اروپا قرار دارد. این منطقه بزرگ‌ترین استان کشور چین است و حدود یک‌هشتم کل مساحت چین را دربر گرفته است. طبق آخرین آمار حدود ۱۱ میلیون نفر از اقلیت مسلمان اویغور در این استان ساکنند.

 

این منطقه به دلیل برخورداری از منابع غنی  نفت، گاز و زغال‌سنگ اهمیت زیادی برای پکن داشته و درگیری ساکنان این منطقه با دولت چین به دلایل اتخاذ سیاست‌های سرکوب و کنترل شدید از سوی پکن از دیرباز یکی از موضوعات اصلی سیاست خارجی این کشور محسوب شده است.

 

اخیراً با توجه به افشاگری برخی از روزنامه های معتبر جهان، دولت چین برای کنترل فعالیت‌های مذهبی ترک‌تبار‌های اویغور در منطقه خودمختار سین کیانگ، با اختصاص بودجه سنگین و بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته و تجهیزات نظارتی یک دولت پلیسی تمام‌عیار در این منطقه ایجاد کرده است.

 

بر اساس گزارش روزنامه اکونومیست چاپ لندن  پنج درصد از جمعیت ۱۱ میلیونی اویغورها در اردوگاه‌های «آموزش سیاسی» که تقلیدی از اردوگاه‌های کار اجباری به شمار می‌رود، در تبعید به سر می‌برند.

 

 

حدود  ۲.۵ میلیون تن در سین‌کیانگ با دوربین‌ و دستگاه‌های دیگر ردیابی می‌شوند و در طول یک دوره ۲۴ ساعته بیش از ۶.۶ میلیون مختصات جی‌پی‌اس که بیشتر آن‌ها با مکان‌هایی مانند «مسجد» و «هتل» برچسب‌گذاری شده‌اند، تولید می‌شود.

 

مسئله ایغورها و سیاست‌های نظارتی شدید چین نسبت به این اقلیت مسلمانان همواره به عنوان اهرمی از سوی مقامات آمریکایی برای تحت فشار قرار دادن دولت چین در مجامع بین المللی مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این، اعتراضات و ناآرامی های اخیر در هنگ گنگ و تلاش مقامات آمریکایی برای کانالیزه کردن این اعتراضات به‌سوی تمایلات جدایی طلبانه و یک جنبش دموکراسی‌خواهانه، یکی دیگر از محمل های اصلی تنش های فزاینده بین دو کشور چین و آمریکا محسوب می شود.

 

در ادامه تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک به‌تازگی «لارنس ویلکرسون» از مقام‌های ارشد سابق ارتش آمریکا در یک ویدئو ضبط شده مدعی شده که سی آی ای به دنبال ایجاد بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی در چین است و بهترین راه نیز سرمایه‌گذاری روی سیاست‌های دولت چین در قبال اقلیت مسلمانان اویغور است.

 

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به ادعای این مقام آمریکایی اظهار کرده است که موضوع اویغورها، مسئله نژادی، مذهبی یا حقوق بشری نبوده بلکه مبارزه با جدایی طلبی، خشونت و تروریسم است و آمریکا اهمیتی برای موضوع اویغورها قائل نیست؛ بلکه با این دستاویز به دنبال تضعیف امنیت و ثبات چین و ایجاد اختلال در روند توسعه و رشد این کشور است.

 

 

«هوا چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین اضافه کرده است مقامات آمریکایی در حالی موضوعات مربوط به مسلمانان ایغور در چین را پیگیری می کنند که  جمعیت مسلمانان در آمریکا برای مقامات این کشورهیچ اهمیتی ندارد و مسلمانان در جامعه آمریکا از کمترین حقوق نسبت به سایر اقلیت‌های دینی برخوردارند.

 

سخنگوی وزارت خارجه چین برای اثبات ادعای خود به حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و تهاجم نظامی  آمریکا به چند کشور مسلمان اشاره کرده و گفته است: امروز می‌خواهم به آمریکا هشدار دهم که چین نه عراق و نه سوریه است و مردم چین عزم و توانایی کافی برای حفاظت از حق حاکمیت و امنیت و دفاع از منافع و عزت خود دارند.

 

چندی پیش خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش‌های خود مبنی بر کنترل و نظارت اقلیت مسلمان ایغوری توسط سازمان‌های جاسوسی چین، گزارشی مبنی بر فعالیت‌های گروه‌های هکری وابسته به دولت چین و هک کردن اطلاعات شرکت‌های مخابراتی آسیایی جهت ردیابی مسافران ایغوری در مسیرهای ترانزیتی کشورهای آسیایی منتشر کرده بود.

 

به اعتقاد کارشناسان، حملات سایبری پکن علیه اویغورها نشان می دهد که چگونه سازمان‌های جاسوسی چینی قادرند سیاست‌های کنترلی و نظارتی خود را فراتر از مرزهای جغرافیایی خود دنبال کنند.

 

 

گزارش ها حاکی از آن است که در بخشی از این برنامه جاسوسی چین علیه ایغورها، گروه های مختلف هکرهای چینی اپراتورهای مخابراتی را در کشورهایی ازجمله ترکیه ، قزاقستان ، هند ، تایلند و مالزی هک کرده اند. این کشورها به‌عنوان مسیرهای ترانزیتی توسط اویغورها برای مسافرت بین سین کیانگ و ترکیه مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مقامات امنیتی غربی می گویند که این حملات سایبری سازمان‌های امنیتی چین تا حدودی ناشی از نگرانی از بازگشت ۵۰۰۰  مسلمان ایغوری است که دولت چین اعتقاد دارد در کنار گروه های تروریستی در عراق و سوریه جنگیده‌اند.

 

شنیده ها حاکی از آن است که یکی از گروه های هکری چینی، یک قطعه بدافزار را علیه اپراتورهای ارتباطات از راه دور در جنوب شرقی آسیا مستقر کرده است تا داده های «اس ام اس» برای پیام های حاوی کلمات کلیدی مرتبط با حملات تروریستی، نام های خاص و اصطلاحات نظامی را برای آن‌ها ارسال کند..

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات