تاریخ انتشار : سه شنبه 24 تیر 1399 - 15:24
کد خبر : 1236

در جلسه سران قوا چه می‌ گذرد؟

در جلسه سران قوا چه می‌ گذرد؟

نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا دیروز (۲۳ تیر)  بعد از وقفه‌ای یک ماه و نیمه برگزار شد. آخرین جلسه قبل از نشست دیروز، مربوط به سوم خردادماه بود یعنی زمانی که «علی لاریجانی» هنوز ریاست مجلس را در دست داشت. به گزارش ایران مامن ، این جلسات تا اوایل خرداد غالبا دو هفته یک

نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا دیروز (۲۳ تیر)  بعد از وقفه‌ای یک ماه و نیمه برگزار شد.

آخرین جلسه قبل از نشست دیروز، مربوط به سوم خردادماه بود یعنی زمانی که «علی لاریجانی» هنوز ریاست مجلس را در دست داشت.

به گزارش ایران مامن ، این جلسات تا اوایل خرداد غالبا دو هفته یک بار و روزهای شنبه برگزار می‌شد و طی پنجاه جلسه، ۲۳۰ مصوبه ثبت شد.

پس از جلسه دیروز، «علی ربیعی» سخنگوی دولت در توصیف جلسه توئیت کرد: صدای واحد، برنامه مشترک، اهتمام هم‌افزا برای حل مشکلات مردم، بنای امروز سران سه قوه.

رسانه‌ها هم به نقل از سران قوا اینچنین نوشتند؛

«حسن روحانی» : از روسای قوا تشکر می‌کنم. همدردی، همکاری، همفکری سرمایه بزرگی است.تلاش سه قوه در راستای حل مسائل و مشکلات اقتصادی و بهبود زندگی مردم ضروریست.دشمنان از این یاری مایوس خواهند شد.

«سیدابراهیم رئیسی» : تصمیمات سه قوه کنار هم، منجر به گشایش امور خواهد شد.قوه قضاییه آماده همکاری است.

«محمدباقر قالیباف» : نیاز به همدلی و همراهی سه قوه یک اصل بنیادین است. من و همکارانم باورمان این است در شرایط اداره سخت کشور با همه وجود پای کار بایستیم.

با این حال، امروز «اعتمادآنلاین» از تنش در نشست دیروز خبر داد. به نوشته این رسانه طبق شنیده‌ها در جلسه اخیر سران قوا، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با ناراحتی گله می‌کند و می گوید شما در دیدار با رهبری بسته اقتصادی رونمایی کردید درحالی که رهبری گفتند فرمانده جنگ اقتصادی دولت و بنده هستم! قالیباف در جواب می‌گوید مجلس به دنبال حاشیه و مچ‌گیری از دولت نیست اگرچه به راحتی می تواند این کار را انجام دهد، اشکالی ندارد شما فرمانده، ببینیم می‌توانی اجرا کنید یا فقط طبق این چند سال حرف می‌زنید که وضع کشور به این وضعیت افتاده است.

روحانی و قالیباف

این در حالی است که تنها دو روز از دیدار مجازی رهبر انقلاب با نمایندگان مجلس و توصیه به خودداری از حاشیه‌سازی و اولویت قابل شدن برای مسائل اساسی و حل مشکلات مردم می‌گذرد.

از نگاه بسیاری از ناظران، ایجاد تنش میان قالیباف و روحانی قابل پیش‌بینی می‌نمود. تا پیش از این با توجه به مشی و روحیات رئیس قوه قضاییه، کمتر نشانه و خبری از اختلاف میان دستگاه قضایی و اجرایی به چشم می‌آمد.

البته رئیس‌جمهوری در مقاطعی از جمله سفر آبان‌ماه پارسال به یزد، عملکرد قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده‌ها و نحوه مواجهه با دانه درشت‌های مفاسد اقتصادی را مورد انتقاد قرار داده بود.

با این حال، تقابل روحانی و قالیباف در مناظرات انتخاباتی اردیبهشت ۹۶ که میلیون‌ها نفر شاهد آن بودند چیزی نیست که از یادها برود. چهار سال قبل از آن هم روحانی با کلیدواژه‌هایی چون «لوله» و «گازانبر» رقیب انتخاباتی خود را از میدان به در کرده بود.

سوای از پیامدهای صرفا سیاسیِ این وضعیت در روابط سران دو قوه، آنچه به چشم بسیاری از مردم می‌آید اینکه باید واقعا چشم به انتظار معجزه‌ای در اداره کشور باشند یا واقعه‌ای نه چندان محتمل چون رای آوردن رقیب «دونالد ترامپ» تا شاید و فقط شاید گشایشی در اوضاع بسته معیشت و امیدواری مردم حاصل شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات