تاریخ انتشار : جمعه 14 مرداد 1401 - 19:35
کد خبر : 15091

مذاکرات وین برای احیای برجام؛ نرمش از کدام سو؟

مذاکرات وین برای احیای برجام؛ نرمش از کدام سو؟

پس از شروع مذاکرات وین از روز پنجشنبه گذشته، رسانه‌ها به نقل از دیپلمات‌های ایرانی و غربی نوشته‌اند چانه‌زنی‌های ۲ طرف در ۷۲ ساعتی «حساس» قرار دارد.   به گزارش ایران مامن، اطلاعاتی که درباره روند مذاکرات و مواضع دو طرف اصلی اختلافات یعنی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا طی روزهای گذشته انتشار یافته، ابهاماتی

پس از شروع مذاکرات وین از روز پنجشنبه گذشته، رسانه‌ها به نقل از دیپلمات‌های ایرانی و غربی نوشته‌اند چانه‌زنی‌های ۲ طرف در ۷۲ ساعتی «حساس» قرار دارد.

 

به گزارش ایران مامن، اطلاعاتی که درباره روند مذاکرات و مواضع دو طرف اصلی اختلافات یعنی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا طی روزهای گذشته انتشار یافته، ابهاماتی را در این رابطه به وجود آورده است.

 

در این زمینه، «پولیتیکو» و «بلومبرگ» رسانه‌هایی بودند که خبر دادند تهران از خواسته‌های خود در زمینه خروج نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی عقب نشسته و دیگر اصراری برای گرفتن تضمین از آمریکا برای خارج نشدن از برجام ندارد.

 

بلومبرگ البته به نقل از دو مقام اتحادیه نوشته شکاف‌ها میان تهران و واشنگتن نسبت به ماه‌های گذشته بیشتر شده و طرح ۲ موضوع دیگر موجب شده تا موارد اختلاف به شش یا هفت مورد برسد.

 

«وال استریت ژورنال» اما گزارش داده که ایران درخواست حذف نام سپاه را کنار گذاشته اما همچنان خواستار دریافت تضمین قوی از آمریکایی‌ها است؛ موضوعی که «ایرنا» آن را رد کرده است.

 

 

در حالی که غربی‌ها از نرمش ایران سخن می‌گویند، پیش از شروع مذاکرات «جواد کریمی قدوسی» نماینده مشهد مدعی شده بود آمریکا «نرمش‌های اولیه خوبی» نشان داده است.

 

از سوی دیگر، امام جمعه موقت تهران تاکید کرده طرف‌های برجامی باید با شرایط ما کنار بیایند. به گفته «محمدجواد حاج علی اکبری» تیم مذاکره کننده با مواجهه و مدیریت عاشورایی باید از منافع کشور پاسداری کند.

 

در این زمینه اظهارات «حسین طائب» رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه خبرساز شد که گفته اگر چین و روسیه بتوانند منافع و امنیت ما را حاصل کنند، توافق را می‌پذیریم.

 

«میخائیل اولیانوف» نماینده پرحاشیه روس‌ها البته اظهار داشته که آمریکایی‌ها می‌خواهند اصلاحیه برجام را موضوع یک توافق جدید قرار دهند که این پذیرفتنی نیست.

 

پیش از این، یک منابع اسرائیلی به نقل از «رابرت مالی» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا گفته بود «برجام مانند گربه‌ای است که ۹ جان دارد. در حال حاضر، جان نهمش هم از دست رفته، اما به زودی خواهیم دید که این گربه زندگی ابدی دارد یا نه. هیچ چیزی نمرده؛ هر دو طرف منافع آشکاری در دستیابی به توافق دارند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات