تاریخ انتشار : جمعه 8 مهر 1401 - 15:26
کد خبر : 15879

دهه هشتادی‌ بی‌قید و اهل گیم است یا مطالبه‌گر؟

دهه هشتادی‌ بی‌قید و اهل گیم است یا مطالبه‌گر؟

در روزهایی که اعتراضات خیابانی در حال فروکش بود، خبرگزاری «فارس» به نقل از خبرنگارش که گفته به میان اغتشاشگران کم سن و سال رفته، آنان را چنین توصیف کرده است: رفتار دخترها مثل پسرها بود… بعضا برخوردها و شوخی‌های غیراخلاقی و راحت بین دختر و پسرها رد و بدل می‌شد. حتی در شوخی هایشان

در روزهایی که اعتراضات خیابانی در حال فروکش بود، خبرگزاری «فارس» به نقل از خبرنگارش که گفته به میان اغتشاشگران کم سن و سال رفته، آنان را چنین توصیف کرده است: رفتار دخترها مثل پسرها بود… بعضا برخوردها و شوخی‌های غیراخلاقی و راحت بین دختر و پسرها رد و بدل می‌شد. حتی در شوخی هایشان هم تند و عصبانی برخورد می‌کردند. اصطلاحات و واژه‌هایی به کار می‌بردند که مشخصا ویژه زیست مجازی بود. ادبیات‌شان برای من که فقط چند سالی از آنها بزرگتر بودم خیلی قابل درک نبود.

 

در ادامه آمده است: به وضوح مشخص است هیچ تقید دینی و سیاسی ندارند. می توان تصور کرد که هدف مهمی در زندگی به جزء خوش‌گذرانی ندارند که آنهم لابد با توجه به سبک زندگی آنها در کشور ما خیلی بساطش جور نیست! بیشتر من را یاد آن نوجوانی می‌انداختند که چند وقت پیش در اینستاگرام کلیپ‌های مشمئز کننده‌اش با دو دختر کم سن و سال‌تر از خودش خاطر بسیاری از مردم را جریحه‌دار کرده بود.

 

 

خبرنگار فارس نوشته اطلاعاتی از بازداشت شدگان دریافت کردم. همان نوجوانان و جوانان کم سن و سال. در توصیف آنها می گفتند: اکثرا دغدغه معیشتی ندارند. اهل گیم و اینستاگرامند! بدون قید و بند مذهبی. معتقد به آزادی بی حد و حصر رابطه با جنس مخالف. به شدت نسبت به دین بغض دارند. روحانیت و اسلام را عامل ناخوشی‌شان می‌دانند. در اعترافاتشان مشخص شده پیوند خانوادگی شان به شدت ضعیف است و بعضا پدر و مادرهایشان با هم زندگی نمی‌کنند.

 

در ارتباط با همین قطعه اهل گیم و اینستاگرام، این خبرگزاری به نقل از حجت الاسلام «ابوالفضل احمدی» دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری نوشته دشمن شدیدا روی دهه هشتاد و دهه نودی‌ها سرمایه‌گذاری کرده و بنا دارد این قشر را در مقابل اسلام و احکام و شریعت دین قرار دهد. برخی بازی‌های هیجانی رایانه‌ای برای به میدان آوردن نوجوانان در چنین روزی برنامه‌ریزی شده بود.

 

به گزارش ایران مامن، «اغتشاشگران کم سن و سال» البته در همه رسانه‌ها به یک شکل توصیف نمی‌شوند. «آرمان امروز» در گفت‌وگو با «محمدعلی الستی»، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس ارتباطات آورده که سل جدید به‌دنبال نشاط، جوانی و تخلیله هیجانات خودشان هستند و اگر چنین فضایی در اختیارشان قرار ندهیم در موقعیت‌های اینچنین کف خیابان می‌آیند و تنها دشمنان خارجی ایران هستند که از این آب گل‌آلود ماهی‌گیری می‌کنند. نسل دهه ۳۰ و ۴۰ به‌عنوان نسل آرمان‌خواه شناخته می‌شوند و پس از آنها نسل‌های دیگری مانند نسل انقلاب، رفاه‌طلب، اصلاح‌طلب و … جامعه را تغییر دادند. حالا هم دور دهه هشتادی‌ها است که می‌خواهند صدایشان شنیده شود. نباید با سختگیری و رفتارهای پلیسی و خشونت آمیز و … اجازه گفتمان را به آنها ندهیم.

 

در همین حال، حجت الاسلام «سیدمحمد سعیدی» تولیت حرم حضرت معصومه‌(س) در نشست کمیته همکاری حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش گفته است: در اغتشاشات اخیر بیشتر افرادی که در خیابان‌ها حضور داشتند در سن و سالی نبودند که از روی عناد کاری انجام دهند، بلکه روحیه جست‌وجوگری که در تمام انسان‌ها وجود دارد و در جوانان با شدت بیشتری وجود دارد باعث شد که در خیابان‌ها بیایند و برخی کارها را انجام دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات