تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مهر 1403 - 20:14
کد خبر : 21358

اصلی‌ترین مانع انتقام و آفت بازدارندگی

اصلی‌ترین مانع انتقام و آفت بازدارندگی
منتقدان نظریه تقابل با اسرائیل می‌گویند انتقام‌جویان بیش و پیش از مساله تلافی ضربات اخیر صهیونیست‌ها به محور مقاومت، شکست سیاست خارجی دولت چهاردهم و اصل تنش‌زدایی به خصوص مدیریت اختلافات با آمریکا به عنوان «کدخدای غرب» را دنبال می‌کنند.

بعد از شهادت «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان، صداهای طالب انتقام بلندتر از همیشه شده است.

 

با توجه به اینکه جنگنده‌های حمله به ساختمان‌های مقر فرماندهی حزب الله در بیروت و محموله ‌‌آن‌ها یعنی بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی، جنگ‌افزارهایی بوده که آمریکا در اختیار اسرائیل گذاشته و با رد این ادعا که واشنگتن فرصتی برای جلوگیری از تصمیم «بنیامین نتانیاهو» نداشته و تاکید بر اینکه دولت آمریکا همدست صهیونیست‌ها در این اقدام تروریستی بوده است، انتقام‌طلبان بیشتر خواستار تقابل با حامی اسرائیلند.

 

بخش عمده مخالفان دولت که «جبهه پایداری» را تشکیل می‌دهند و بدنه حامی این جریان در فضای عمومی و مجازی، «مسعود پزشکیان» و چهره‌هایی مانند «محمدجواد ظریف» را به انفعال برابر آمریکا و نادیده گرفتن اصلی‌ترین مقصد انتقام متهم می‌کنند.

 

مرتبط:

 اسرائیل چگونه متوقف می‌شود؟

ایران وارد درگیری‌های اسرائیل و لبنان خواهد شد؟

 

در جریان حمله اسرائیل به مقر حزب الله، علاوه بر نصرالله، سردار «عباس نیلفروشان» معاون عملیات سپاه نیز قربانی این حمله شد. به این ترتیب رژیم صهیونیستی پس از ترور «اسماعیل هنیه» به عنوان مهمان جمهوری اسلامی در تهران، این‌بار مهمان‌کشی را در بیروت انجام داد؛ شبیه حادثه ترور سردار «قاسم سلیمانی» در فرودگاه بغداد که البته این اقدام با فرمان دولت «دونالد ترامپ» به انجام رسید.

 

 

به گفته مخالفان دولت، بازدارندگی مقابل حملات اسرائیل با رویکرد خودداری از افتادن در دام جنگ‌طلبی نتانیاهو دیگر جواب نمی‌دهد خصوصا اینکه تل‌آویو آشکارا اعلام کرده قادر است هر هدفی را در ایران مورد هجوم قرار دهد.

 

ارتش صهیونیستی بعد از حملات مکرر به بیروت، مواضع انصارالله یمن را نیز هدف حملاتی سنگین قرار داده و گفته می‌شود هدف بعدی ممکن است محور مقاومت در عراق باشد و سپس کار به رویارویی مستقیم با ایران برسد.

 

در مقابل، بسیاری خواستار خودداری ایران از تقابل مستقیم با اسرائیلند. از این منظر، اسرائیل هر چند متحدی بی‌مانند برای جمهوری اسلامی را هدف قرار داده و حملاتش به مواضع متحدان منطقه‌ای تهران را با شدت و حدت ادامه می‌دهد اما برخلاف ماجرای یورش به سفارت ایران در لبنان، نمی‌شود تحت عنوان «دفاع مشروع» وارد منازعه و درگیری مستقیم با صهیونیست‌ها شد.

 

از سوی دیگر، مخالفان رویارویی نظامی با اسرائیل می‌گویند انتقام‌جویان بیش و پیش از مساله تلافی ضربات اخیر صهیونیست‌ها به محور مقاومت، شکست سیاست خارجی دولت چهاردهم و اصل تنش‌زدایی به خصوص مدیریت اختلافات با آمریکا به عنوان «کدخدای غرب» را دنبال می‌کنند.

 

 

از این دیدگاه زمانی که صدای و سیمای تحت مدیریت چهره‌های پایداری حتی در انعکاس پیام تسلیت سیاسیون رقیب دست به سانسور می‌زند یا رئیس قوه مجریه به عنوان دومین مقام بلندپایه کشور را «باعث شرم» قلمداد و به خاطر اظهارات رئیس‌جمهور عذرخواهی می‌کنند، مهم‌ترین لازمه انتقام یعنی اجماع ملی و انسجام نیروی داخلی زیر سوال است.

 

به همین خاطر، «انتقام سخت» نه حمله‌ای نظامی بلکه بر هم زدن معادلات صهیونیستی است که از طریق رهایی کشور از قید و بندهای سیاست خارجی و انواع فشار و تحریم‌های پیش روی مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی کشور میسر می‌گردد و در عمل سرشاخ شدن با اسرائیل و منازعه نظامی با آمریکا بازدارندگی و حاصلی را به بار نخواهد آورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات