تاریخ انتشار : دوشنبه 22 فروردین 1401 - 19:03
کد خبر : 13325

نامزدی که تن و بدن سیا را می‌لرزاند

نامزدی که تن و بدن سیا را می‌لرزاند

«دونالد ترامپ» که از بعد شروع جنگ اوکراین و سرزنش «جو بایدن» به عنوان مقصر حمله روسیه از او خبری نبود، اخیرا و مجددا از احتمال نامزدی برای انتخابات ۲۰۲۴ خبر داده است؛ احتمالی که از دید بسیاری از ناظران دردسری بزرگ و دوباره برای نظام سیاسی آمریکا خواهد بود.   دوره انتقالی بعد از

«دونالد ترامپ» که از بعد شروع جنگ اوکراین و سرزنش «جو بایدن» به عنوان مقصر حمله روسیه از او خبری نبود، اخیرا و مجددا از احتمال نامزدی برای انتخابات ۲۰۲۴ خبر داده است؛ احتمالی که از دید بسیاری از ناظران دردسری بزرگ و دوباره برای نظام سیاسی آمریکا خواهد بود.

 

دوره انتقالی بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ دوره بسیار سختی برای آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) بوده است؛ این نتیجه کلی تحقیقی است موسوم به «گزارش هلگرسون» که از نحوه ارتباط سازمان سیا با روسای جمهور منتخب و ارائه قاعده‌مند داده‌های محرمانه به آن‌ها از طبقه بندی خارج شده است.

 

اصطلاح «رئیس‌جمهور منتخب» به افرادی اطلاق می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شده اما هنوز ریاست جمهوری را بر عهده نگرفته‌اند. روسای منتخب در طول دوره انتقال که حدود ۷۵ روز به طول می کشد (از اوایل نوامبر تا اواخر ژانویه سال بعد) از جانب سازمان سیا به مرور در جریان اطلاعات حساس و فوق محرمانه قرار می گیرند.

 

بررسی فوق، نامزدهای ریاست جمهوری و روسای منتخب سال‌های ۱۹۵۲ تا ۲۰۱۶ را در برمی‌گیرد. گزارش توسط «جان. ال. هلگرسون» افسر با سابقه سازمان سیا نگاشته شده است.

 

او سال ۲۰۰۹ بعد از ۳۸ سال تجربه با عنوان بازرس کل آژانس بازنشسته شد. فصل نهم این گزارش که به ارزیابی رفتار ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب پرداخته اخیراً به صورت پی‌دی‌اف منتشر و به چالش های سازمان سیا در روزهای بعد از انتخابات سال ۲۰۱۶ اختصاص دارد.

 

 

یکی از چالش‌های سیا و مدیران آن انتظار یک هفته‌ای برای تماس تیم انتخاباتی ترامپ با آن‌ها بوده است. ضمن اینکه ادعا می شود سازمان سیا و مدیران آن به پیروزی ترامپ در انتخابات باور نداشته و انتخاب او برنامه آن‌ها را به‌هم‌ریخته است. علاوه براین، تیم انتخاباتی ترامپ هیچ برنامه‌ای برای حفاظت از اسناد چاپی سازمان سیا نداشتند. همین وضع، آژانس را مجبور کرده گاوصندوق امنی در مقر تیم انتقالی ترامپ نصب کنند.

 

ارائه گزارش روزانه به رئیس‌جمهور منتخب (ترامپ) چالش اصلی بوده است؛ سند محرمانه  بسیار حساسی که به  (PDB) موسوم است و هر روز صبح در اختیار رئیس‌جمهور، معاون او و تعداد محدودی از مقام های ارشد دولت قرار می گیرد. ادعا می شود ترامپ برخلاف معاون خود «مایک پنس» تمایلی به مطالعه گزارش فوق نداشته است. علاوه براین، ترامپ خواهان کاهش حجم گزارش بود که سازمان با درخواست او موافقت کرد. با این توجیه که آن‌ها تلاش دارند روش اطلاع‌رسانی خود را با مصرف‌کننده گزارش ها تطبیق دهند.

 

با وجود غلبه بر چالش‌های، اولیه به باور هلگرسون دوره انتقال ترامپ برای جامعه اطلاعاتی آمریکا (IC) سخت‌ترین دوره در تجربه تاریخی از منظر اطلاع‌رسانی به رئیس‌جمهور منتخب بوده است. نویسنده، رفتار ترامپ را با «ریچارد نیکسون» مقایسه کرده است؛ دوره ای که رئیس‌جمهور منتخب از همکاری با کمیته اطلاعاتی امتناع و در عوض اطلاعات محرمانه را از طریق یک واسطه (هنری کیسینجر مشاور امنیت ملی) دریافت می کرده است.

 

به باور هلگرسون ترامپ نیز به مانند نیکسون به فرایند تهیه و تنظیم اطلاعات مشکوک بود؛ اما برخلاف نیکسون ترجیح داد به تعامل با جامعه اطلاعاتی ادامه دهد و در طول جلسات توجیهی حتی در مواقعی که بدترین ارتباط را سازمان داشت تغییری در مواضعش نداد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات