تاریخ انتشار : یکشنبه 6 آذر 1401 - 18:37
کد خبر : 16491

بدیلِ مذاکره با آمریکا در شرایط اعتراضی

بدیلِ مذاکره با آمریکا در شرایط اعتراضی

«مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند» تیتری بود که اکثر رسانه‌ها در پوشش سخنان رهبر انقلاب در دیدار روز شنبه (پنجم آذر) با بسیجیان انتخاب کردند.   در این بیانات ضمن اشاره به سوابق آمریکایی‌ها در عهدشکنی مقابل ایران نظیر آنچه پس از قرارداد الجزایر (۱۹۸۱ میلادی) اتفاق افتاد آمده است: یک عدّه‌ای

«مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند» تیتری بود که اکثر رسانه‌ها در پوشش سخنان رهبر انقلاب در دیدار روز شنبه (پنجم آذر) با بسیجیان انتخاب کردند.

 

در این بیانات ضمن اشاره به سوابق آمریکایی‌ها در عهدشکنی مقابل ایران نظیر آنچه پس از قرارداد الجزایر (۱۹۸۱ میلادی) اتفاق افتاد آمده است: یک عدّه‌ای ادّعای فهم سیاسی هم می‌کنند لکن تحلیل‌هایشان در بعضی از روزنامه‌ها یا در بعضی از بخش‌های فضای مجازی واقعاً انسان را متأسّف می‌کند. می‌گویند برای اینکه بتوانید این اغتشاش‌ها را که در این چند هفته راه انداخته‌اند در کشور، تمام کنید و ساکت کنید، باید مشکلتان را با آمریکا حل کنید؛. … اینجا است که شما می‌فهمید اصرار دشمن بر برجام دو و برجام سه برای چه بود. برجام دو یعنی چه؟ یعنی ایران بایستی از منطقه بکلّی خارج بشود، حضورِ منطقه‌ایِ خودش را رها کند. برجام سه یعنی چه؟ یعنی ایران متعّهد بشود که هیچ سلاح راهبردی مهمّی تولید نکند.

 

در همین حال از مهم‌ترین اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده آزادی برخی بازداشت‌شدگانِ سرشناس اعتراضات اخیر بوده است. روز گذشته خبر آزادی «حسین رونقی» فعال سیاسی و «وریا غفوری» کاپیتان سابق آبی‌ها منتشر شد که البته دومی را ایرنا تکذیب کرد تا خروج وریا از بازداشت به تعویق بیافتد.

 

«نوید افقه» نوازنده تنبک و «هنگامه قاضیانی» هم نام‌هایی بود که رسانه‌ها از هنرمندان معترض و آزادشده منتشر ساختند.

 

 

به گزارش ایران مامن، در شرایطی که امکان مذاکره با آمریکایی‌ها به جز برجام یک از سوی راس نظام رد شده، دستور رئیس قوه قضاییه در خصوص ارفاق به زندانیان به بهانه پیروزی تیم ملی فوتبال برای برخی تحلیلگران در حکم سیگنال‌هایی است که نشان می‌دهد حاکمیت حرکت به سمت اولویت‌های داخلی را جدی‌تر گرفته است؛ برداشتی که البته مخالفان خود را هم دارد از جمله اصلاح‌طلبانی که تداوم انسداد در فضای سیاسی و بی‌توجهی به تحرکات رهبر این جریان یعنی «سیدمحمد خاتمی» سخن می‌گویند.

 

همچنین اخبار مربوط به احضار نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم مانند «محمود صادقی» و «پروانه سلحشوری» که به قید کفالت و ضمانت آزادند دلیل این برداشت عنوان می‌شود.

 

 

در ادامه این فعل‌وانفعالات، دادستان تهران امروز اعلام داشت در پی دستور رئیس قوه قضائیه ۴۶ زندانی که شرایط ارفاق قانونی را داشتند آزاد شدند و در بین افراد آزاد شده شماری از معترضان وقایع اخیر هم حضور دارند.

 

با این حال و با توجه به فراخوان‌هایی که همچنان در فضای مجازی به چشم می‌خورد شاید بتوان کاهش شدت ناآرامی‌ها را طی روزهای آتی شاهد بود اما خاتمه آن در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات