تاریخ انتشار : دوشنبه 18 بهمن 1400 - 18:27
کد خبر : 12734

یارانه (تازه) بی ‌یارانه! شاید نقدینگی فوران نکند

یارانه (تازه) بی ‌یارانه! شاید نقدینگی فوران نکند

براساس جدیدترین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، یارانه نقدی در سال آینده افزایش نمی‌یابد و مانند امسال، ثابت باقی خواهد ماند. در عوض، ثبت‌نام برای سرپرستان خانوار‌هایی که یارانه آن‌ها قطع شده، در بودجه سال آینده امکان‌پذیر خواهد شد.   سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه روز گذشته با اعلام این مصوبات گفت: با توجه

براساس جدیدترین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، یارانه نقدی در سال آینده افزایش نمی‌یابد و مانند امسال، ثابت باقی خواهد ماند. در عوض، ثبت‌نام برای سرپرستان خانوار‌هایی که یارانه آن‌ها قطع شده، در بودجه سال آینده امکان‌پذیر خواهد شد.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه روز گذشته با اعلام این مصوبات گفت: با توجه به اینکه دولت ارز ترجیحی در لایحه پیش‌بینی کرده بود که مبلغ یارانه را افزایش دهد، اما در مصوبه کمیسیون تلفیق ۹میلیارد دلار برای کالاهای اساسی مصوب شد که تقریبا به میزان ریالی سه میلیارد دلار برای خرید گندم یعنی ۷۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌ شد، بنابر‌این مبلغ یارانه‌ها ‌مانند امسال، ثابت باقی خواهد ماند و منابعی برای افزایش نقدی میزان یارانه‌ها نداریم، چون به یارانه‌های خرید گندم و حوزه‌های تجاری و کالاها دیگری اختصاص یافت.

 

به گزارش ایران مامن، این تصمیم پاسخی به نگرانی کسانی است که اصرار داشتند با سرازیری یارانه‌های جدید به جیب شهروندان، غول ناآرام نقدینگی غیرقابل مهارتر شده و به تبع آن فشار تورم اقتصاد اقشار متوسط و ضعیف را در هم خُرد خواهد کرد.

 

 

براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، میزان نقدینگی در آذر ماه امسال به رقم چهار هزار و ۴۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۱.۴ درصد رشد داشته است.

 

سویه دیگر این تصمیم مجلس، برباد رفتن رویای یارانه چند صدهزار تومانی خانوارها است. برخی دولتی‌ها پیش از این اعلام کرده بودند بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان بین جمعیت یارانه بگیران معیشتی که به حدود ۶۰ میلیون نفر می‌رسند، از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی پرداخت می‌شود، اما با توجه به این که حذف ارز ۴۲۰۰ منتفی اعلام شده است، در نهایت موضوع پرداخت یارانه‌های جدید نیز فعلا منتفی خواهد شد، چراکه دیگر منابع جدیدی ایجاد نمی‌شود که دولت بخواهد از محل آن یارانه اضافه‌ای پرداخت کند و پرداخت از محل دیگر نیز امکان ندارد مگر یارانه‌ پنهان دیگری حذف شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات