تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1402 - 22:47
کد خبر : 18326

شیپور جنگ آب؛ حمله گازانبری طالبانی-عثمانی

شیپور جنگ آب؛ حمله گازانبری طالبانی-عثمانی
سرنوشت تحولات خاورمیانه و شریان حیاتی آن زیر تیغ افراط‌گرایان طالبان و عثمانی‌گرایان آنکارا قرار گرفته و انتظار می‌رود پس از به صدا درآمدن شیپور جنگ آب، تبعات سیاسی و امنیتی این تعارض خاورمیانه و کشور ما را با درگیری‌های متعددی مواجه سازد.

جنگ آب حالا دیگر پیش‌بینی آخرالزمانی نیست و عملا روی داده است. سال‌ها بود تحلیلگران و کارشناسان مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای درباره جنگ آب به خصوص در خاورمیانه هشدار می‌دادند و حالا عملا افغانستان با ایران وارد منازعه آبی شده است. البته این جنگ مدت‌ها است از غرب کشور شروع شده اما این روزها ماجرای تعرض طالبان بیشتر به چشم می‌آید.

 

پس از شهادت پنج مرزبان ایرانی در سراوان، در درگیری‌های روز شنبه ششم خردادماه یک مرزبان دیگر به شهادت رسید. خبرگزاری دولت البته شهدای مرزبانی ایران را دو نفر اعلام کرده است.

 

بنابر اعلام رسمی جانشین فرماندهی کل انتظامی، حدود ساعت ۱۰ امروز  نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش مرزبانان ایرانی مواجه شدند.

 

به گزارش ایران مامن، همزمان با این رخدادها و در حالی که مذاکرات دیپلماتیک سفیر ایران با وزیر خارجه رژیم طالبان در کابل شروع شده بود، ویدئوی تهدید یکی از فرماندهان ارشد و سابق طالبان به «فتح ایران» در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد.

 

 

تنش‌ها میان تهران و کابل از اواخر ماه گذشته که رئیس‌جمهوری به طالبان هشدار داده بود حق‌آبه ایران از هیرمند را رها کنند وارد فازی تازه شد. بنابر اعلام رسمی ایران، ادعای طالبان مبنی بر کمبود منابع آبی قابل قبول نیست و باید هر چه زودتر آب سدهای کجکی و بند کمال‌خان به سمت سیستان و بلوچستان سرازیر شود.

 

پس از آن که «احمد وحیدی» وزیر کشور اعلام کرد طرف مقابل ادعا می‌کند که آب نیست، ولی گزارش‌ها نشان می‌دهد آب هست، مسئولین ذی‌ربط ما به محل بروند و بررسی کنند، اگر آب نبود که ما بحثی نداریم،  معاون سیاسی وزارت امور خارجه طالبان اظهار داشت: سدهای آب جزو مراکز حساس محسوب می‌شوند و به هیچ وجه به کارشناسان ایرانی اجازه داده نمی‌شود از سد کجکی بازدید کنند.

 

 

اظهارنظر درباره آب هیرمند تنها از سوی مقامات سیاسی در ایران صورت نمی‌گیرد بلکه اخیرا «محمد درویش» فعال محیط زیست تصریح کرده هیرمند نه تنها کم آب نیست، بلکه ۱ میلیارد مکعب فقط سرریز دارد و تغییر مسیر رود هیرمند جنایت جنگی است.

 

نکته قابل تامل این که رژیم طالبان تنها وارد معارضه آبی با ایران نشده است. به گزارش «بی بی سی فارسی» ازبکستان هم نگرانی‌هایی در مورد کانال قوش تپه از آمودریا به داخل افغانستان ابراز کرده که حکومت طالبان کار احداث آن را در سه ولایت شمالی افغانستان به سرعت پیش می‌برد. قو‌ش تپه بزرگترین پروژه انتقال آب در افغانستان، نگرانی کشورهای همسایه شمالی را برانگیخته است.

 

با وجود بروز تنش‌های چندوجهی آبی، دیپلماتیک و نظامی میان ایران و رژیم طالبان، بسیاری از کارشناسان، اصلی‌ترین کانون تنش‌زایی آبی در میان همسایگان ایران و منطقه را ترکیه می‌دانند؛ کشوری که در دوره زمامداری «رجب طیب اردوغان» از طریق پروژه‌های گاپ و داپ گلوی همسایگانش ایران، سوریه و عراق را می‌فشرد.

 

به گزارش «انتخاب» اخیرا یک عضو انجمن هیدروپلیتک ایران هشدار داده ترکیه با ساخت ۹۰ سد بر سرشاخه اصلی ارس، ۳ استان ایران را تبدیل به بیابان می‌کند؛ به هیچکس هم جوابگو نیست.

 

این اوضاع برای عراقی‌ها نیز سهمگین است. رئیس «برنامه توسعه سازمان ملل» در بغداد تاکید کرده که «۹۰% رودخانه‌های عراق به‌دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی آلوده شده‌اند» و هشدار داده که هفت میلیون عراقی از مشکل دسترسی به آب رنج می‌برند.»

 

به این ترتیب سرنوشت تحولات خاورمیانه و شریان حیاتی آن زیر تیغ افراط‌گرایان طالبان و عثمانی‌گرایان آنکارا قرار گرفته و انتظار می‌رود پس از به صدا درآمدن شیپور جنگ آب، تبعات سیاسی و امنیتی این تعارض خاورمیانه و کشور ما را با درگیری‌های متعددی مواجه سازد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات