تاریخ انتشار : دوشنبه 24 بهمن 1401 - 23:37
کد خبر : 17466

کانون اصلی مخالفت با مولدسازی

کانون اصلی مخالفت با مولدسازی
یکی از محورهایی که نمایندگان درباره مولدسازی مطرح می‌کنند ادعای منافات آن با قانون اساسی است

به گزارش ایران مامن، در فاصله یک سال مانده تا انتخابات مجلس دوازدهم، بسیاری از اهالی بهارستان به تب و تاب افتاده‌اند تا برای دور بعدی خودی نشان بدهند. در این میان یادآوری نقش مجلس و اهمیت آن یکی از نمودهای این تب و تاب است که در جریان مولدسازی یا به عبارتی فرایند واگذاری اموال دولتی بیشتر به چشم می‌آید.

 

از حدود سه هفته قبل خبرهایی منتشر شد مبنی بر مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه برای واگذاری اموال مازاد دولت، که در پی آن انتقادهای زیادی مطرح شد. عمده انتقادها به بخشی از مصوبه برمی‌گشت که هیات هفت‌نفره‌ای با اختیارات سطح بالا و معاف از برخی نظارت‌ها برای اجرای این مصوبه و البته با مصونیت قضایی برای کارشان تعیین شده بود.

 

پس از آن بود که نمایندگان مجلس از چنین مصوبه‌ای ابراز بی‌اطلاعی و بسیاری از آن‌ها درباره چرایی و چگونگی قانونگذاری هیات هفت نفره اظهار نظر کردند.

 

اخبار مرتبط:

مولدسازی یعنی چه؟

 

با این حال سخنگوی شورای نگهبان در تازه‌ترین اظهارنظر خود در این باره گفته است مولدسازی ارتباطی به شورا ندارد زیرا به تایید رهبری رسیده و به دلیل اینکه در چارچوب اختیارات رهبری است مبنای قانونی دارد.

 

چرا مجلس را کنار می‌گذارید؟

 

یکی از شدیدترین مخالفت‌ها با مولدسازی را نماینده یزد از تریبون مجلس ایراد کرد. «محمدرضا صباغیان» روز نهم بهمن ماه در بهارستان گفت: با این اقدام ناقوس مرگ مجلس به صدا در آمده است قبلا شورا‌های مختلف قانون گذاری کرده و امروز شاهد هستیم که سران قوا این کار را انجام می‌دهند.

 

«محمود عباس‌زاده مشکینی» عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» گفته مولدسازی اموال محبوس یا اموال بدون بهره‌وری کشور اگر عادلانه، عالمانه و هوشمندانه محقق شود موجب وقوع یک انقلاب اقتصادی در کشور خواهد شد اما اگر یک شورای عالی برای نظارت، بررسی و رفع موانع تشکیل می‌شد خیلی خوب بود. اینکه قانون را تعطیل کنیم و یک تیم هفت نفره را جایگزین قانون کنیم به‌نظر من اصلا درست و منطقی نیست. به ویژه اینکه بیاییم مجلس را کنار بگذاریم. اگر لازم است دولت چهار تا لایحه دو فوریتی بیاورد و مجلس بنشیند یک هفته روی آن کار کند.

 

 

علاوه بر نماینده اردبیل، «احمد علیرضابیگی» نماینده تبریز اظهار داشته کدام یک از این دوستانی که الان در این هیات عالی عضویت دارند، در کار اقتصادی توانسته‌اند ورود داشته باشند؟ یا سوابقشان این اجازه را به آنها داده است؟ جز آقای مخبر! آقای مخبر که قبلا رئیس ستاد اجرایی بودند و در این کار ورود دارند. آقای قربانزاده (رئیس سازمان خصوصی‌سازی) کار به این بزرگی را می‌خواهد انجام بدهد و صدها هزار میلیارد ثروت کشور را به این هیات سپرده‌ایم.

 

مولدسازی با قانون اساسی منافات دارد؟

 

یکی از محورهایی که نمایندگان درباره مولدسازی مطرح می‌کنند ادعای منافات آن با قانون اساسی است. در همین زمینه «احمد توکلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس در نامه‌ای خطاب به روسای سه قوه نوشته است: این سؤال مطرح می شود که مگر ضمن این مصوبه قرار است چه اتفاقی رقم بخورد که لازم دیده شد از چشم مردم پنهان بماند؟ درحالی که مقام معظم رهبری در آبان ماه آن را تأیید کردند اما نزدیک به ۲ ماه همچنان محرمانه ماند. …شما سه نفر پای چنین متنی را امضاء کرده اید که حدود ۳۰ اصل از اصول قانون اساسی را در مصوبه‌ای کوتاه مکررا نقض می کند.

 

وی همچنین این مصوبه را به رفتار معتادی تشبیه کرد که نیازمند تهیه هزینه موادش است. او اوایل اعتیاد درآمدش را صرف خرید مواد می‌کند اما پس از آنکه درآمدش کفاف نمی کند، مشغول فروش اموال و اثاث خانه‌اش می‌شود.

 

در همین زمینه، «محمود احمدی بیغش» نماینده شازند هم اظهار داشته مولدسازی یک زیان غیرقابل جبران و یک بدعت بزرگ در قانون اساسی و ارکان قانونگذاری کشور است. چرا ریاست مجلس یک تنه و به جای نمایندگان صحبت و امضا کرد؟

 

از سوی دیگر «علی آذری» نماینده مردم قوچان و فاروج هم توپ را به زمین دولت انداخته و می‌گوید اگر قوانین موجود به درستی اجرایی می‌شود دیگر نیازی به مصوبه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای مولدسازی دارایی‌ها دولت نیز وجود نداشت. بی تردید عدم اجرای قوانین مذکور به دلیل ناتوانی مسئولان دولتی در اتخاذ تصمیم است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات