تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 فروردین 1402 - 22:36
کد خبر : 17977

بازار 140میلیارد دلاری پلیس سایبری تا 2030

هوش مصنوعی؛ رفیق دزد و شریک قافله

هوش مصنوعی؛ رفیق دزد و شریک قافله
پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030 بازار محصولات امنیت سایبری هوش مصنوعی نزدیک به 139 میلیارد دلار ارزش داشته باشد که تقریباً ده برابر ارزش بازار سال 2021 است.

از آنجایی که تعداد حملات سایبری به سرعت در حال افزایش است، برای کارشناسان امنیت دیجیتال واکنش نشان دادن به همه آن‌ها و پیش‌بینی اینکه خطرناک‌ترین حملات بعدی کجا خواهد بود، به طور فزاینده‌ای دشوار شده است. اینجا است که هوش مصنوعی وارد عمل می‌شود.

 

الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند حجم عظیمی از داده‌های در حال حرکت در شبکه‌ها را بسیار مؤثرتر از انسان‌ها در زمان واقعی بررسی کنند و یاد بگیرند که الگوهایی را که نشان‌دهنده یک تهدید هستند، تشخیص دهند. بنا بر اعلام غول فناوری «آی‌بی‌ام» شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی و اتوماسیون برای شناسایی و پاسخ به نقض داده‌ها استفاده می‌کنند، در مقایسه با شرکت‌هایی که این کار را نمی‌کنند، به طور متوسط ۳ میلیون دلار صرفه‌جویی می‌کنند.

 

با توجه به افزایش حملات سایبری احتمالا میزان زیان‌های شرکت‌ها بیشتر و نیاز به ایجاد بازدارندگی دیجیتال بیشتر خواهد شد. به گزارش رسانه‌ها تنها در حوزه ارزهای دیجیتال، هکرهای این ارزها دیجیتال در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۳.۸ میلیارد دلار را به سرقت بردند که نسبت به ثبت ۳.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ بیشتر است.

 

 

این ماجرا البته روی دیگری هم دارد. به خاطر در دسترس بودن روزافزون هوش مصنوعی، هکرها و مجرمان نیز به طور فزاینده‌ای در استفاده از آن مهارت می‌یابند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی سیستم‌هایی با امنیت ضعیف یا احتمالاً حاوی داده‌های ارزشمند در میان میلیون‌ها رایانه و شبکه متصل به اینترنت استفاده می‌شوند.

 

همچنین می‌توان از آن برای ایجاد تعداد زیادی ایمیل فیشینگ شخصی‌سازی شده استفاده کرد که برای فریب گیرندگان در افشای اطلاعات حساس طراحی شده‌اند و به طور فزاینده‌ای در فرار از سیستم‌های دفاع ایمیل خودکار طراحی‌شده برای فیلتر کردن این نوع نامه‌ها خوب هستند.

 

هوش مصنوعی حتی برای «کلون سازی» مصنوعی صدای مدیران ارشد و سپس مجوز کلاه‌برداری تراکنش‌ها استفاده شده است.

 

به همین دلیل است که استفاده از هوش مصنوعی در امنیت سایبری گاهی اوقات به عنوان «مسابقه تسلیحاتی» نامیده می‌شود، زیرا هکرها و عوامل امنیتی برای اطمینان از اینکه جدیدترین و پیچیده‌ترین الگوریتم‌ها در کنار آن‌ها کار می‌کنند و نه برای مخالفان رقابت می‌کنند.

 

به گزارش ایران مامن، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ بازار محصولات امنیت سایبری هوش مصنوعی نزدیک به ۱۳۹ میلیارد دلار ارزش داشته باشد که تقریباً ده برابر ارزش بازار سال ۲۰۲۱ است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات