تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آذر 1399 - 20:58
کد خبر : 3649

روز جهانی ایدز در سایه ویروس کرونا

روز جهانی ایدز در سایه ویروس کرونا

به گزارش ایران مامن، ویروس کرونا یک ساله شده و ماه‌ها است الکل و دستکش به مایحتاج ضروری زندگی ما برای زنده ماندن مبدل شده است اما یادمان نرود که  اولین روز آخرین ماه سال میلادی یعنی اول دسامبر مصادف با ۱۰ آذرماه روز جهانی یک ویروس مهم دیگر است؛ ویروسی که از  سال ۱۹۸۸

به گزارش ایران مامن، ویروس کرونا یک ساله شده و ماه‌ها است الکل و دستکش به مایحتاج ضروری زندگی ما برای زنده ماندن مبدل شده است اما یادمان نرود که  اولین روز آخرین ماه سال میلادی یعنی اول دسامبر مصادف با ۱۰ آذرماه روز جهانی یک ویروس مهم دیگر است؛ ویروسی که از  سال ۱۹۸۸ این روز را  به‌عنوان روز جهانی ایدز  معرفی کرد.

 

این نامگذاری به این جهت است که در این روز  هر ساله تلاش می‌شود تا ضمن حساس‎سازی جامعه از طریق اجرای برنامه‌های آموزشی آگاهی شهروندان در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری ایدز افزایش پیدا کند.

 

اگر این روزها افرادی را دیده اید که روبان قرمزی به لباس خود  سنجاق کرده اند بدانید در تلاشند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را به دیگران یادآور شوند.

 

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده «ایدز در بستر فقر و نابرابری های اجتماعی از جمله تبعیض و خشونت علیه زنان و کودکان و به حاشیه راندن گروههای اجتماعی خاص رشد می کند. اما مهمترین راه های انتقال ویروس ایدز (HIV) از طریق خون، ترشحات جنسی و شیر مادر، سرنگ آلوده و .. است . ویروس ایدز به سرعت در شرایط فقر گسترش می یابد. فقر از طریق تشدید شرایط آسیب پذیری (بیماریهای عفونی و سوء تغذیه ناشی از فقر باعث کمبود ویتامین و پروتئین و لذا ضعف سیستم دفاعی بدن ) و هم به دلیل محدود شدن گزینه های درمان و دسترسی به خدمات باعث تشدید خطر می شود.»

 

روند رو به گسترش این بیماری و مرگ ومیر ناشی از آن در دهه های اخیر سبب شد تا جامعه جهانی اقدامی جدی  را در زمینه ریشه کنی این بیماری آغاز کند .

 

ببنا بر اعلام سازمان ملل، شمار مرگ و میر بیماران مبتلا به ایدز از سال ۲۰۰۵ بطور عمده‌ای کاهش پیدا کرده و به نصف رسیده است.

 

سازمان ملل در یکی از  گزارش های خود درباره این بیماری همه گیر آمار داده که ایدز از  سال ۱۹۸۰ تاکنون جان بیش از ۳۵ میلیون نفر را گرفته است.

 

در حال حاضر، نزدیک به ۳۷ میلیون نفر  در سراسر جهان با HIV زندگی می کنند، اما ۴۰ درصد از آنها از وضعیت HIV خود اطلاع ندارند.

 

بسیاری از افراد تنها پس از بروز علائم مشخص ، متوجه بیماری خود می شوند و این باعث می شود که درمان اچ آی وی بسیار دیر آغاز شود و زیان های بسیاری را برای درمان و پیشگیری به همراه داشته باشد. بنابراین اگر رفتار پر خطر جنسی داشتید حتما آزمایش بدهید. اگر از سرنگ آلوده  استفاده  کرده اید یا در مرکز غیر استانداردی تتو زده اید حتما  از سلامت خود مطمئن شوید، در عین حال سعی کنید مراقب سلامتی خود باشید.

 

خوشبختانه ایدز مثل کرونا نیست و از راه تماس دست یا خوردن غذا و معاشرت سالم اجتماعی متقل نمی شود با این حال ضروری است مراقب سلامتی خود مقابل تهدید ایدز در عصر ویروس ها باشیم .

 

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

zcpeybwhsk دوشنبه , ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲:۰۰

Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات