تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 17:26
کد خبر : 17471

چین و شکنِ برجام

چین و شکنِ برجام
شواهد گویا است که برجام در وضعیت کنونی تنها در حکم بازدارنده تشدید تنش‌ها میان ایران و غرب عمل کرده و همچنان که روزنامه دولت نوشته است قرارداد بلندمدت بین ایران و چین منعقد خواهد شد و تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد یافت و به همین خاطر باید مشخص شود سازوکارهایی مانند نقل وانتقال پول میان ایران و چین چگونه خواهد بود.

«سیدابراهیم رئیسی» و کارگزاران دیپلماسی دولت سیزدهم پیش از سفر وی به چین اعلام داشتند که همچنان خواهان رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای هستند.

 

رئیسی چند روز پیش توئیت زد جمهوری اسلامی از ماه‌ها پیش آمادگی خود برای نهایی کردن مذاکرات و دستیابی به توافقی منصفانه را اعلام و حسن نیت برای تحقق این هدف را نشان داده هرچند آمریکا و اخیراً سه کشور اروپایی گرفتار توهم ومحاسبه غلط شده‌ و به جای استفاده از فرصت مذاکره، به دنبال دخالت در امور داخلی ایران رفتند.

 

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران هم همزمان با حضور همتای آمریکایی‌اش در خاورمیانه و مذاکره وی با سعودی‌ها اظهار داشت تبادل پیام‌ها بین دو طرف مذاکره در جریان است و البته گفت‌وگوی مستقیمی با آمریکا نداریم.

 

در همین حال و در شرایطی که جمهوری اسلامی اعلام می‌کند مبنای مذاکراتی‌اش همان سند توافق سال ۲۰۱۵ است، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه درباره روند گفت‌وگوها اخیرا اظهار داشته از طرف آمریکایی جهت احیای برجام پیام‌هایی گرفته اما آنها در مصاحبه‌هایشان حرف دیگری می‌زنند.

 

 

تواتر و تکرار سیگنال‌هایی اینچنینی باعث شده تا مانند قبل خوش‌بینی‌ چندانی به تغییر فضای مذاکرات وجود نداشته باشد. البته این مواضع پیش از سفر رئیسی به چین می‌تواند معنای متفاوتی با قبل بیابد تا جایی که برخی این مواضع را نوعی اتمام حجت به غرب تلقی می‌کنند.

 

از دید گروهی از تحلیلگران، با کاهش امید تهران به رسیدن به توافق احیای برجام با غرب و در شرایطی که آمریکایی‌ها به دنبال تنگتر کردن حلقه محاصره اقتصادی و دلاری پیرامون ایران هستند، سرمایه‌گذاری جدی روی روابط با چین به موازات تداوم شراکت سیاسی-نظامی-امنیتی با روسیه خط سیر روابط خارجی جمهوری اسلامی را بیش از همیشه عیان خواهد ساخت.

 

به گزارش ایران مامن، این در حالی است که دولت پیشین به رغم انعقاد توافق جامع ۲۵ساله با چینی‌ها متهم است به دلیل حساب بازکردن روی روابط با غرب پس از انعقاد برجام، چینی‌ها را در قبال ایران در وضعیت معلق قرار داده بود.

 

به عبارتی سفر رئیسی به چین از دید بسیاری از ناظران به این معنا است که تهران انتخاب خود را کرده و دیگر امید چندانی به برجام ندارد، هرچند «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در دیدار امروزش با همتای ایرانی از احیای برجام حمایت کرده و گفته است چین از ایران در صیانت از حقوق قانونی‌اش و از پیشبرد راهکاری مناسب و در سریع‌ترین زمان ممکن برای مسأله هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

 

با این حال شواهد گویا است که برجام در وضعیت کنونی تنها در حکم بازدارنده تشدید تنش‌ها میان ایران و غرب عمل کرده و همچنان که روزنامه دولت نوشته است قرارداد بلندمدت بین ایران و چین منعقد خواهد شد و تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد یافت و به همین خاطر باید مشخص شود سازوکارهایی مانند نقل وانتقال پول میان ایران و چین چگونه خواهد بود.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات