تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1401 - 16:13
کد خبر : 17563

احیای برجام و سرگیجه ۸۴ درصدی

احیای برجام و سرگیجه ۸۴ درصدی
در شرایطی که برخی کانال‌ها در نخستین روز هفته از جهش نرخ دلار به سمت کانال 60 هزار تومانی خبر می‌دهند همچنان بسیاری معتقدند تنها راه توقف این روند احیای برجام است؛ روندی که حالا زیر سایه ادعای غنی‌سازی 84 درصدی در تاسیسات ایران مبهم‌تر از همیشه است

در آخرین اخبار مربوط به روابط خارجی ایران، گروه ویژه اقدام مالی همزمان با لغو عضویت روسیه در FATF ، ایران و کره شمالی را در فهرست سیاه نگه داشت. همچنین، همزمان با سالگرد حمله روسیه به اوکراین، تدابیر ضدروسی غرب از تشدید تحریم‌ها گرفته تا اعلام حمایت همه‌جانبه از کی‌یف، با هشدار مجدد به تهران در زمینه تبعات حمایت از روس‌ها همراه شده است؛ هشداری که در بیانیه سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تهران و مواضع تازه کاخ سفید تکرار شد.

 

به گزارش ایران مامن، با این حال و در شرایطی که برخی کانال‌ها در نخستین روز هفته از جهش نرخ دلار به سمت کانال ۶۰ هزار تومانی خبر می‌دهند همچنان بسیاری معتقدند تنها راه توقف این روند احیای برجام است؛ روندی که حالا زیر سایه ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی در تاسیسات ایران مبهم‌تر از همیشه است. در آخرین خبر در این زمینه، خبرنگار «وال استریت ژورنال» توئیت زده که در گزارش فصلی آژانس اتمی درباره ایران به این مساله رسیدگی خواهد شد.

 

در این زمینه «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در راستای اتهام‌زدایی از ایران اظهار داشت: اخیرا نشریه بلومبرگ مطلبی را منتشر کرده است و آنها موضوع جدیدی را ضد‌ایران مطرح کرده‌اند. آنها مدعی شده‌اند ایران غنی‌سازی ۸۴‌درصدی را آغاز کرده است. اول از همه باید بگویم این غنی‌سازی نبود‌ بلکه بخشی از اتم بود که حتی نمی‌توان آن را در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. آنها حالا مدعی شده‌اند این ذره را دیده‌اند و مدعی مشاهده آن شده‌اند. حتی اگر این موضوع را مشاهده کرده باشند، این یک موضوع طبیعی است.

 

به گفته وی، غنی‌سازی ما در ۶۰ درصد است. ما اگر بخواهیم بیشتر غنی‌سازی کنیم، آن را اعلام می‌کنیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

 

پیش از کمالوندی، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی نیز صبح روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام داشت: درباره این موضوع که یکی از بازرسان آژانس مطرح کرده بود، مسئولان آژانس در تهران هستند و از دیروز (سه‌شنبه) در‌حال مذاکره، بازدید و بازرسی هستند تا ابهاماتی که بر اساس برداشت ناصواب یک بازرس ایجاد شده بود، برطرف شود. این ابهامات در‌حال برطرف‌شدن و رفع‌و‌رجوع است.

 

موضع روس‌ها درباره ادعای جدید در مورد غنی‌سازی هسته‌ای نیز به این قرار بوده که نماینده این کشور در مذاکرات هسته‌ای اعلام داشته به‌طور قطع، غنی سازی ۸۴ درصدی موضوعی نگران کننده است اما طبق ترتیبات فعلی ممنوع نیست. اگر برجام به‌ شکل کامل اجرایی می‌شد، ممنوع بود. بنابراین، شرکت کنندگان در گفت‌وگوهای وین باید تصمیم بگیرند که ترجیح شان چیست.

 

نکته قابل تامل در ارتباط با ادعای جدید اتمی علیه جمهوری اسلامی، همزمانی آن با تور دیپلماتیک وزیر امور خارجه در منطقه بود؛ اقدامی که به نوشته «العربی الجدید» با وساطت بغداد میان تهران و واشنگتن ارتباط می‌یابد. البته بعد از گمانه‌زنی‌ها درباره میانجیگری عمان و عراق، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رد اظهارات یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر سفر عنقریب سلطان عمان با موضوع برجام، تأکید کرد که کماکان پیگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران اولویت ندارد.

 

به گزارش روزنامه «شرق» روشنگری‌های تهران درباره پرونده فعالیت‌های هسته‌ای در حالی ادامه دارد که قانون‌گذاران آمریکایی با هدف ترسیم مسیر تقابل با ایران، در اسرائیل به سر می‌برند. به نظر می‌رسد نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و سرنوشت توافق هسته‌ای از موضوعات اصلی رایزنی‌های این گروه از قانون‌گذاران آمریکایی در دیدارشان با مقامات ارشد اسرائیلی بوده است.

 

«فاکس نیوز» در گزارش خود با موضوع تصمیمات تازه در تل‌آویو حتی مدعی شده بر اساس یک گزارش درز یافته، پس از آن که رهبران اسرائیل اخیرا یک سری جلسات محرمانه برگزار کردند، این کشور در حال تدارک برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است. به گزارش این خبرگزاری، «شبکه ۱۲» اسرائیل که یک شبکه محلی است روز پنج‌شنبه بدون ذکر منابع گزارش داد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اخیرا پنج جلسه با وزیران جنگ و اطلاعات خود و همچنین رئیس موساد برای بحث درباره حمله احتمالی به ایران برگزار کرده است.

 

در میانه چشم‌اندازهای متفاوت و متعددی که در زمینه ادامه اغمای برجام و حتی در هم شکستن کامل آن بر اثر رخدادهایی چون حمله نظامی به تاسیسات ایران در رسانه‌ها ارائه می‌شود گزارش «المانیتور» ناظر بر کورسوی امیدی در زمینه احیای برجام است؛ جایی که می‌نویسد: ایالات متحده، در حالی که فعلاً برجام را نادیده می گیرد، همچنان از لزوم دیپلماسی به عنوان بهترین رویکرد صحبت می کند. علاوه بر میانجی‌گری اتحادیه اروپا، پیام‌هایی به طور مرتب از طریق مقامات قطری، عمانی، عراقی و بریتانیایی بین واشنگتن و تهران رد و بدل می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات