تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 21:27
کد خبر : 17609

مذاکرات تازه هسته‌ای؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

مذاکرات تازه هسته‌ای؛ خیلی دور، خیلی نزدیک
وضعیت پرهیز از مذاکره و معلق نگاه‌داشتن ایران برای جلوگیری از هسته‌ای شدن را می‌توان در اظهارات مقامات اروپایی و آمریکایی آشکارا به چشم دید.

مواضع اعلانی دولت، آمادگی کامل برای شروع مذاکرات هسته‌ای است. «حسین امیرعبداللهیان» دیروز در نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح ضمن هشدار درباره تبعات تحرکات منفی در نشست ماه مارس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار داشت به راه حل فنی با آژانس نزدیک هستیم.

 

وزیر امور خارجه همچنین در مصاحبه با «کریستین امانپور» خبرنگار «سی ان ان» ضمن پاسخگویی به پرسش‌های وی در زمینه مسائل حقوق بشری و ناآرامی‌های اخیر ایران، کوشید تصویری مثبت از آینده مذاکرات را منعکس سازد.

 

 

به گزارش ایران مامن، علاوه بر این و در شرایطی که گفته می‌شود «رافائل گروسی» رئیس آژانس عصر جمعه به تهران خواهد آمد تا مذاکراتی در سطح بالا را روز شنبه آغاز کند، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه چهارشنبه هیات دولت به خبرنگاران گفت: پرونده موضوعات مناقشه میان ایران و آژانس بسته شده است.

 

این در حالی است که در روزهای منتهی به سفر گروسی، ادعای غنی‌سازی بالای ۸۰درصدی در تاسیسات ایران به چشم بسیاری مقدمه‌ای برای راه‌افتادن «مکانیسم ماشه» و به عبارتی فروپاشی کامل همه توافقات هسته‌‌ای به شمار می‌آمد.

 

در برابرِ گارد باز مقامات ایرانی در زمینه مذاکرات، بسیاری از تحلیلگران می‌گویند غربی‌ها مخصوصا آمریکایی‌ها در شرایط فعلی ضمن تلاش برای بازنگه‌داشتن پنجره مذاکرات، زیر بار شروع چانه‌زنی تازه نخواهند رفت تا هم به خواسته‌هایشان از تهران در جنگ اوکراین برسند و هم امتیازات بیشتری از ایران دریافت کنند ضمن اینکه فضای سیاسی-تبلیغاتی بعد از ناآرامی‌های اخیر هزینه‌های مذاکره و هرگونه توافقی را برای دولت‌های اروپایی و آمریکا بالا برده است.

 

وضعیت پرهیز از مذاکره و معلق نگاه‌داشتن ایران برای جلوگیری از هسته‌ای شدن را می‌توان در اظهارات مقامات اروپایی و آمریکایی آشکارا به چشم دید.

 

«انریکا مورا» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا مدعی شده اوضاع احیای برجام بسیار بد است و حفظ کانال‌های ارتباطیمان با تهران بسیار سخت است.

 

همزمان با ادعای آژانس مبنی بر رسیدن ذخیره اورانیوم ایران به ۱۸ برابر حد مجاز، معاون وزیر دفاع آمریکا هم مدعی شده نقطه گریز هسته‌ای و فاصله رسیدن به بمب هسته‌ای ۱۲ روز شده و این در حالی است که در زمان اجرای برجام ۱۲ ماه بود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات