تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 - 13:14
کد خبر : 18073

درهای عراق به روی ایران باز می‌شود؟

درهای عراق به روی ایران باز می‌شود؟
عراق پارسال 19.2 درصد از مجموع صادرات ایران را به خود اختصاص داده و با 10 میلیارد و 237 میلیون دلار دومین مقصد صادراتی بعد از چین بوده است. چینی‌ها پارسال نزدیک به 14.5 میلیارد دلار واردات از ایران داشتند.

به گزارش ایران مامن، قرارگرفتن مناسبات ایران و عربستان روی ریل تنش‌زدایی باعث شده تا سوای از حوزه‌های سیاسی و امنیتی و مباحثی مانند میانجی‌گری، روابط تجاری و ترمیم آن در محور تهران-بغداد مورد توجه قرار گیرد.

 

به گزارش «اکوایران»، عراق پارسال ۱۹.۲ درصد از مجموع صادرات ایران را به خود اختصاص داده و با ۱۰ میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار دومین مقصد صادراتی بعد از چین بوده است. چینی‌ها پارسال نزدیک به ۱۴.۵ میلیارد دلار واردات از ایران داشتند.

 

در همین حال، اکوایران پاییز پارسال گزارش داد: طی ۷ ماه نخست ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۱.۵ میلیون تن کالای بدون نفت خام به ارزش ۴.۰۲ میلیارد دلار از ایران به کشور عراق صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ از حیث مقدار، افت حدود ۴۲ درصدی و از لحاظ ارزش نیز نزدیک ۲۷ درصد کاهش داشته است.

 

 

حال و با توجه به سفر دیروز «عبداللطیف رشید» به تهران که برای نخستین بار از زمان تصدی ریاست‌جمهوری در عراق صورت گرفت، روزنامه «ایران» به نقل از «سیدابراهیم رئیسی» در نشست خبری با همتای عراقی نوشت: سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بیش از ۱۰ میلیارد است که می‌تواند به سطوح بالاتری ارتقا یابد.

 

 

بنا به تأکید رئیس جمهور روابط تهران و بغداد در حوزه زیرساختی همچون آب، برق، گاز و انرژی باید به نحوی ادامه یابد که استفاده از ظرفیت‌های موجود نیازهای دو طرف را به‌ طور کامل مرتفع کند. بدون تردید عراق مهم‌ترین شریک تجاری ایران در میان همسایگانش به شمار می‌آید؛ کشوری که فارغ از وجه استراتژیک روابط سیاسی، نوع همکاری‌های اقتصادی و تجاری‌اش با تهران، آن را در سلسله مراتب همسایگی برای کشورمان به خودی خود خاص‌تر و به تبعش مهم‌تر از دیگر کشورهای منطقه ساخته است. افزایش سطح تراز تجاری و اقتصادی از ۱۴۵ میلیون دلار به ۱۲ میلیارد دلار در سال گذشته نشان می‌دهد دو طرف به درستی در روند محقق کردن هدف تجاری ۲۰ میلیارد دلار گام بر می‌دارند.

 

در همین زمینه روزنامه «شرق» به انعکاس دیدگاه کارشناسان در خصوص روابط ایران و عراق به ویژه در حوزه اقتصادی پرداخته است. به نوشته این روزنامه در شرایط کنونی رهبران بغداد نمی‌توانند مطالبات اصلی ایران به‌خصوص آزادسازی اموال بلوکه‌شده را اجرائی کنند. طرف‌های ایرانی و هم عراقی بارها و به صراحت بر ناتوانی آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران در عراق اذعان کرده‌اند که مؤید ناتوانی دولت و نخست‌وزیر عراق در تأمین منافع تهران است.

 

به نوشته شرق اکنون موضوعات کلیدی مانند مفاد پیگیری توافق الجزایر، ادامه خط ریلی شلمچه‌-‌بصره و همچنین سکون در مناسبات اقتصادی و تجاری به واسطه تحریم‌ها، مبین وضعیت نه‌چندان مطلوب در روابط دوجانبه است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات