تاریخ انتشار : دوشنبه 15 اسفند 1401 - 17:49
کد خبر : 17652

وقتی دولت واردکننده خودرو می‌شود

وقتی دولت واردکننده خودرو می‌شود
انتقاد از واردات‌گری دولت تنها محدود به کارشناسان و رسانه‌ها نیست

رسانه‌ها در میانه اسفندماه از ثبت نام ۱۲۰ هزار نفری برای خودروهای وارداتی خبر دادند. این یعنی متقاضیان در مجموع ۶۰ هزار میلیارد تومان در اختیار دولت به عنوان وارد کننده قرار دادند تا خودروهایی را برای آنان وارد کنند که نه معلوم است نوع و مدلش چیست، نه قیمتش چقدر است و نه زمان تحویلش چه زمانی است.

 

به گزارش ایران مامن، جدای از اینکه رفتار اینچنینی حدود ۱۲۰ هزار مشتری ناشی از به هم ریختگی اوضاع اقتصادی بوده و در چارچوب بی‌اعتمادی به آینده و تلاش مردم  برای حفظ ارزش دارایی‌های ریالی توجیه‌پذیر است، اقدام دولت در این راستا نیز از جهات مختلفی بدیع و عجیب بوده و انتقادات زیادی را برانگیخته است.

 

به نوشته روزنامه «اسکناس»، با این طرح، دولت خود به نمایشگاه خودرو و فروشنده تبدیل شده است و مشخص نیست اگر واردات خودرو با مشکل مواجه شود، مردم باید به کدام نهاد از دست دولت شکایت کنند؟

 

پیش فروش خودروهای خارجی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز شده است. البته وزارت صمت ثبت نام متقاضیان را مشروط به نداشتن پلاک فعال و عدم انتقال سند تا یک سال آینده کرده است. در این مرحله از فروش متقاضیان باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود داشته باشند . شروط مذکور در حالی است که مشخص نیست چه خودرویی از چه برندی و با چه قیمتی قرار است وارد کشور شود و این باعث سردرگمی متقاضیان شده است.

 

از دید بسیاری از ناظران عرضه خودرو در بورس، گزینه‌ای منطقی‌تر بود. در این زمینه «امیرحسین کاکایی» کارشناس خودرو با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا شفاف‌ترین و ساده ترین راهکار عرضه خودرو است، می‌گوید: عرضه خودروی وارداتی در بورس کالا اقدام هوشمندانه، عاقلانه و عادلانه‌ای است. در بورس کالا نوع کالا مشخص می‌شود، قیمت معلوم شده و بعد از عملیات حراجی قیمت واقعی کشف می‌شود.  از سویی دیگر شک و شبهه فروش خودرو به افراد خاص از میان رفته و فرصت برابر برای خریداری آن وجود دارد.

 

پیش فروش خودروهای وارداتی، اما ماجرای دیگری است که انتقاداتی را به همراه داشته است. به نوشته روزنامه اسکناس، هنوز خودرویی وارد کشور نشده است، هر روز قیمت ارز افزایش می‌یابد، به پول بلوکه شده باید سود تعلق بگیرد که خلاف تمامی قوانین است. دولت از بانک درخواست کرده به پول بلوکه شده مردم سود تعلق بگیرد و در واقع از این راه تلاش می‌کند کمبود نقدینگی خود را جبران کند .

 

 

به گفته کاکایی دولت سامانه‌ای برای پیش ثبت نام خودروهای وارداتی راه اندازی کرده و متقاضیان باید ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند تا دو ماه بعد خودرو را دریافت کنند . این اقدام برای آن است که دولت در شب عید نقدینگی جمع کند .

 

کاکایی با بیان اینکه خودروسازان بزرگ دنیا امروز با ایران همکاری نمی‌کنند ، مدعی است: تنها تعداد اندکی از این کمپانی‌ها با واسطه با ایران همکاری می کنند . از سویی دیگر اگر دولت به راستی خودروهای با کیفیت و مناسبی خریداری کرده بود اینهمه هیجان ایجاد نمی کرد . همه چیز در مورد خودروهای وارداتی نامشخص و مبهم است. نه تنها نوع کالا مشخص نیست بلکه از کیفیت کالا، گارانتی خودرو و خدمات پس از فروش آن هم اطلاعی نداریم.

 

وی می‌افزاید: مدتها تبلیغات زیادی درباره واردات خودروی کیا انجام شد ه بود، اما این خودرو امروز در کشور موجود نیست. تنها یک نمایندگی کوشاخودرو در تهران وجود دارد، در صورتی که باید در هر استانی یک نمایندگی برای فروش کیا وجود داشته باشد؛ این یک مثال ساده از عدم شفافیت در واردات خود رو است.

 

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت صمت که گفته است بانک‌ها باید به ۵۰۰ میلیون تومان پول بلوکه شده مردم در حساب های وکالتی سود بپردازند، عنوان می‌دارد: این اظهارات در حالی است که در صورت بلوکه شدن پول برای شرکت در قرعه کشی خودرو، سودی به مبلغ بلوکه شده تعلق نمی گیرد .

 

کاکایی همچنین با اشاره به نامشخص بودن مبلغ خودروهای وارداتی اظهار داشته ممکن است اکنون بگویند خودرویی که وارد کرده اند یک میلیارد تومان است و بعد از واردات مشخص شود قیمت آن دو میلیارد تومان است. در آن صورت اگر متقاضی پول کافی نداشته باشد، تکلیفش چیست؟  بنده اسم این اقدام را قمار دولت می گذارم، چرا که اگر خودروهای وارداتی مشکلی داشته باشند آبروی دولت می رود .

 

انتقاد از واردات‌گری دولت تنها محدود به کارشناسان و رسانه‌ها نیست. «عزت الله اکبری تالارپشتی»  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن انتقاد از تاخیر دولت در اجرای مصوبه واردات خودرو در گفت‌وگو با «مردمسالاری آنلاین» گفته دخالت دولت در امر واردات و عدم هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی امنیت سرمایه‌گذاری برای واردات و سیاست دولت در اجرای این مصوبه را مختل کرده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات