تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1401 - 23:42
کد خبر : 17713

خطرات تیک تاک به وقت پکن

خطرات تیک تاک به وقت پکن
از دید آمریکایی‌ها دولت پکن می تواند از طریق تیک ‌تاک به جمع‌آوری اطلاعات کاربران برای عملیات‌های جاسوسی سنتی اقدام کند.

«تیک تاک» بعد از اجبار شرکت مالک این اپلیکیشن به فروش سهامش در آمریکا به ترتیب در اتحادیه اروپا و کشورهایی مانند انگلیس و نیوزلند هم دچار محدودیت‌های دولتی شد.

 

دست دولت «جو بایدن» در ممنوعیت شرکت‌هایی مانند تیک تاک را مصوبه اخیر سنای آمریکا بازگذاشت تا این شبکه با بی‌سابقه‌ترین تنگنای دوره فعالیتش و شرایطی مشابه دیگر شرکت‌های چینی مانند «هواوی» مواجه شود.

 

به گزارش ایران مامن، پلیس فدرال آمریکا چندی قبل اعلام کرد نگران است پکن بتواند اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق پلتفرم تیک تاک را به سلاحی مخرب علیه منافع ایالات متحده تبدیل کند. همزمان نگرانی های مشابهی نیز از سوی سناتورها، نمایندگان کنگره و کارشناسان امنیتی مطرح شد. با این حال تیک تاک اعلام کرده داده‌های کاربران ایالات متحده را در چین ذخیره نمی‌کند. البته و به رغم تمام این تکذیب‌ها نشانه‌های زیادی وجود دارد که بر صحت هراس مقامات آمریکایی مهر تائید می‌زند. اصلی‌ترین نشانه نیز تجویزهای قانون اطلاعات ملی چین مصوب سال ۲۰۱۷ است.

 

در جریان جلسه استماع امنیت داخلی مجلس نمایندگان درباره تهدیدات فعلی علیه آمریکا مدیر اف.بی.آی مدعی شده پکن می‌تواند از برنامه اشتراک ویدئو برای تاثیرگذاری بر کاربران یا حتی کنترل دستگاه‌های آن‌ها استفاده کند.

 

نگرانی سناتورهای آمریکایی مانند روبیو و گالاگر بدین خاطر است که بر اساس قانون اطلاعات ملی چین در سال ۲۰۱۷ همه شهروندان و شرکت‌های تجاری این کشور ملزمند داده های خود را برای تکمیل روند جمع آوری اطلاعات ملی در اختیار پکن قرار دهند؛ قانون بسیار مهمی که به مانند قانون امنیت ملی ایالات متحده مصوب سال ۱۹۴۷ دسترسی‌های بسیار وسیعی را برای سازمان‌های اطلاعاتی ایجاد می‌کند.

 

 

کارشناسان امنیتی نیز نگرانی های مطرح شده را چندان اغراق آمیز نمی دانند. از دید برخی از آنان به رغم همه تهدیداتی که این پلتفرم  از منظر جمع آوری اطلاعات فراهم می ‌کند، ترس واقعی آمریکا از چین و سیاست های این کشور مساله اصلی است. ترافیک تیک تاک در آمریکا از طریق سرورهای (Oracle) و (ByteDance) انجام می شود و شرکتی که این پلتفرم را در اختیار دارد تلاش کرده تا داده های ایالات متحده را از بخش چینی خود جدا نگاه دارد.

 

از منظری کارشناسانه در حال حاضر ممکن است تیک تاک از یک تهدید ملی واقعی برای آمریکایی‌ها فاصله داشته باشد اما ذات تهدیدات موجود که می‌تواند از جانب چین علیه منافع ملی آمریکا ایجاد شود جدی و واقعی است. آن چه این پلتفرم و برنامه های مشابه که معمولا روی تلفن همراه، تب لت، لپ تاپ و … نصب می شوند به جهت تسهیل جمع آوری اطلاعات و نصب برخی نرم افزارهای کمکی حائز نگرانی است. به جهت اینکه برخی نرم افزارهای کمکی و یا حتی بخش‌هایی از پلتفرم‌ها بعد ازخارج شدن از برنامه نیز معمولاً روشن هستند و به امر جمع آوری اطلاعات می‌پردازند.

 

در مجموع باید گفت از دید آمریکایی‌ها دولت پکن می تواند از طریق تیک ‌تاک به جمع‌آوری اطلاعات کاربران برای عملیات‌های جاسوسی سنتی اقدام کند. نگرانی اف.بی.آی بدین خاطر است که شرکت مادر پلتفرم توسط دولت چین کنترل می‌شود. قوانین دولتی چین به حزب کمونیست اجازه می‌دهد شرکت‌ها را مجبور به تحویل اطلاعات داخلی کند. چین توانایی کنترل الگوریتم پیشنهادات را دارد و این توانایی به آن‌ها اجازه می‌دهد در صورت تمایل محتوا را دستکاری و از آن برای عملیات نفوذ استفاده کند. این پلتفرم پتانسیل بالایی جهت جاسوسی در اختیار پکن قرار داده است. این قابلیت‌ها در دست دولتی است که ماموریت متضادی با خواست و ارزشهای آمریکا دارد. تیک ‌تاک ممکن است توسط دولت پکن به شکلی بدخواهانه  مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات