تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 - 16:50
کد خبر : 17230

صد سال انتظار زیر خط فقر مسکن

صد سال انتظار زیر خط فقر مسکن
تنزل معیشت و اقتصاد خانوارها، رشد نرخ تورم عمومی کشور و جهش اجاره‌‌بها سه عامل مهمی هستند که در دور شدن خانوارها از دسترسی به یک خانه حداقلی سهم مهمی داشته‌اند.

به گزارش ایران مامن، اعلام بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصاد دولتی در برنامه اعلانی دولت سیزدهم باعث شد تا بسیاری امیدوار شوند در دوره ریاست‌جمهوری «سیدابراهیم رئیسی» مانند ادوار اجرایی بنی‌صدر و احمدی‌نژاد بتوانند خانه‌دار شوند حال آن که بازار مسکن گرفتار رکود و تورم برای طبقه فرودست و میانه شرایطی کابوس‌وار دارد.

 

به تازگی هم پیش‌بینی نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران درباره سمت‌وسوی بازار مسکن مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت.

 

مسکن؛ احتمال افزایش قیمت وجود دارد اما…

 

«ایرج رهبر» در گفت وگو با «افکارنیوز» اظهار داشته بخش مسکن سهم بزرگی در اقتصاد کلان کشور دارد و هر تغییر و تحولی در اقتصاد کلان کشور به وجود بیاید تاثیر قابل توجهی در بازار مسکن خواهد داشت. وی با اشاره به حاکمیت تورم بر اقتصاد کشور گفته بازار مسکن نسبت به تورم افزایش قیمت نداشته است و عقب‌تر از تورم حرکت کرده است. نمی‌توان گفت که قیمت مسکن بیشتر از نرخ های فعلی افزایش قیمت خواهد داشت زیرا اگر ظرفیت و توان خرید متقاضیان اجازه می‌داد، حتما نرخ‌های مسکن نیز افزایش پیدا می‌کرد اما توان و قدرت خرید مردم بیشتر از این‌ها نیست و نمی‌تواند درمقابل افزایش قیمت مسکن هماهنگ با تورم، قد علم کند و پیش برود.

 

به گفته رهبر، احتمال افزایش قیمت وجود دارد اما اینکه بگوییم قیمت مسکن طی ماه‌های آتی با همگام با تورم پیش خواهد رفت، این طور نیست و این انتظار نمی‌رود. هر زمان که ما بتوانیم بین عرضه و تقاضا تعادل نسبی ایجاد کنیم مسکن به تعادل خواهد رسید. بنابراین برطرف شدن تدریجی نیاز مسکن منجر به ثبات قیمت خواهد شد.

 

انتظار پایتخت‌نشینان برای خانه‌دار شدن

 

و اما برآوردهای جدید از نسبت متوسط قیمت مسکن به درآمد سالانه خانوارها در تهران (متوسط قیمت مسکن در تهران ۵۰ میلیون تومان) نشان می‌دهد تهرانی‌ها با احتساب نرخ فعلی پس‌انداز و در صورت رشد یکسان قیمت و درآمد ۱۰۹ سال طول می‌کشد تا بتوانند صاحب ‌خانه شوند؛ احتمالی که بسیار بسیار بعید است.

 

تنزل معیشت و اقتصاد خانوارها، رشد نرخ تورم عمومی کشور و جهش اجاره‌‌بها سه عامل مهمی هستند که در دور شدن خانوارها از دسترسی به یک خانه حداقلی سهم مهمی داشته‌اند.

 

 

به گزارش «جهان صنعت» کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باور هستند که مدت زمان انتظار برای خانه‌دار شدن در تهران اگر به یک قرن رسیده است جای تعجب ندارد. با این فرض که زمان خانه‌دار شدن یک قرن باشد باید گفت یک خانه اولی که بخواهد با پس‌انداز و تسهیلات بانکی خانه‌دار شود باید تا ابد منتظر خانه‌دار شدن بماند.

 

سهم اجاره مسکن از درآمد سالانه خانوار در حال حاضر بزرگ‌ترین فاکتور هزینه‌ای در سبد هزینه‌های خانوار در تهران و کشور است. اجاره خانه در کشور به طور میانگین یک‌سوم درآمد و در تهران دوسوم درآمد خانوارها را به خود اختصاص داده است. اما در بین ۳۱ استان، فقط وضعیت سه استان مطلوب برآورد می‌شود و شش استان وضعیت قرمز دارند.

 

۴۲ درصد خانوارها زیر خط «فقر مسکن»

 

در استان تهران سهم اجاره از کل هزینه‌های خانوار ۴۷ درصد و در شهر تهران این مقدار ۶۵ درصد است. وضعیت شاخص فقر مسکن نشان می‌دهد که چهار دهک اول خانوارها زیر خط «فقر مسکن» قرار دارند و جمعیت خانوارهای زیر خط فقر مسکن در کشور به ۴۲ درصد رسیده است.

 

به نوشته جهان صنعت، اگر خانوارهای ایرانی زیر خط فقر مسکن قرار گرفته‌اند و این عدد به ۴۲ درصد رسیده می‌توان گفت که طرح‌هایی چون مسکن مهر و در آینده طرح نهضت ملی مسکن نتیجه‌بخش نبوده و نخواهد بود.

 

در این زمینه فعالان بازار مسکن و کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باورند که برای بالا بردن قدرت خرید و کاهش زمان خانه‌دار شدن، دولت باید با استفاده از تسهیلات و دیگر راهکارها قدرت خرید متقاضیان واقعی را بالا ببرد.  به عبارتی کلان‌تر اگر می‌خواهیم زمان خانه‌دار شدن را کاهش دهیم باید ابتدا تورم را کنترل کنیم و اقتصاد را رونق دهیم.

 

داده‌نماهای زیر گزارش وضعیت مسکن در مناطق ۲ و پنج تهران در هفته پایانی دی‌ماه را به تصویر می‌کشد. برای دیدن داده‌نماها روی آن کلیک کنید

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات