تاریخ انتشار : شنبه 8 شهریور 1399 - 0:06
کد خبر : 1966

زهرا مافی

محرم کرونایی و فرصت‌هایی که از کف می‌رود

محرم کرونایی و فرصت‌هایی که از کف می‌رود

شیوع کرونا در آخرین سال سده ۱۴شمسی، محرم متفاوتی را رقم زده است. امسال بسیاری از مراسم جمعی و آیین‌های عزاداری به اقتضای شرایط، لغو یا با تغییر صورت و شکل مواجه شد؛ تغییری که می‌توانست درکنار شکل و فرم، محتوای عزاداری را هم متناسب با نیاز واقعی جامعه، اصلاح کند. البته هنوز می‌توان به

شیوع کرونا در آخرین سال سده ۱۴شمسی، محرم متفاوتی را رقم زده است.

امسال بسیاری از مراسم جمعی و آیین‌های عزاداری به اقتضای شرایط، لغو یا با تغییر صورت و شکل مواجه شد؛ تغییری که می‌توانست درکنار شکل و فرم، محتوای عزاداری را هم متناسب با نیاز واقعی جامعه، اصلاح کند.

البته هنوز می‌توان به طور پراکنده شاهد برپایی تجمعاتی بود که پیش از این برگزار می‌شد با این تفاوت که دسته‌های عزاداری امسال به‌جای حرکت در کوچه و خیابان‌ها، در نقطه‌ای خاص ایستاده طبل و سنج و بلندگوهایشان را برپا می‌سازند.

سوای این دگرگونی‌های ظاهری، امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به بازخوانی متن و بطن واقعه عاشورا و بازشناسی ماهیت آن نیاز دارد.

امسال شاید بهترین فرصت بود و هست که رسانه‌های جمعی و هیات‌های عزاداری، به جای بازتولید سبک و سیاق بعضا انتقادبرانگیز سالیان اخیر، محتواهای آموزنده و آگاهی‌بخشی در مورد واقعه عاشورا و درس‌های ظلم‌ستیزانه و آزادگی‌بخش منتشر کنند و آگاهی مردم به ویژه جوانانی را بالا ببرند که خود را شیفته امام حسین (ع) نشان می‌دهند، ولی به درستی نمی‌دانند امام حسین کیست و چه کرد و درس های عاشورا را چگونه باید در جامعه زندگی امروز به کار بست.

 

* نوشتارهای ستون مداد مشکی صرفا دربردارنده نظرات نویسنده است و به واسطه تنوع آرا و دیدگاه‌ها انتشار می‌یابد

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات