تاریخ انتشار : یکشنبه 4 دی 1401 - 19:09
کد خبر : 16859

اوضاع امروز تقصیر روحانی است یا احمدی نژاد؟

اوضاع امروز تقصیر روحانی است یا احمدی نژاد؟
این در حالی است که گمگشته این فضا چهره‌ای است که با پذیرفتن مسئولیت در عرصه خود گامی را در جهت معکوس ساختن روندهای جاری بردارد

اقتصاد این روزها که شاخص‌هایی مانند سکه ۲۰ میلیون تومانی و دلار ۴۰ هزار تومانی شرح احوالش را فریاد می‌زند، به شکلی است که کسی نمی‌تواند حتی بخشی از آشفتگی آن را گردن بگیرد.

 

بسیاری از رسانه‌های حامی دولت سیزدهم تقصیر را بر گردن دولت سابق می‌اندازند. از جمله روزنامه «ایران» که با ساعت به ساعت شدن افزایش قیمت خودرو نوشت: یکی از موضوعاتی که باعث شد قیمت خودرو این روزها افزایشی شود و دولت سیزدهم تاوان شکست دولت دوازدهم در پروژه کنترل و ساماندهی قیمت‌ها را بدهد مربوط به سیاستگذاری‌های دولت روحانی است.

 

ارگان مطبوعاتی دولت اواسط تیرماه گذشته نیز نوشته بود: با دست‌فرمانی که تیم خودرویی دولت روحانی در پیش گرفته بود، صنعت خودرو روز به روز ضعیف‌تر می‌‌شد و افزایش قیمت خودرو از کنترل نهادهای نظارتی خارج شده بود و بدتر آنکه دیگر دست مردم به  خودروهای داخلی نمی‌رسید.

 

«کیهان» نیز بر این باور است که نقش ۸ سال مدیریت اشرافی مدعی اعتدال و اصلاحات،‌ در ویران کردن زیرساخت‌های اقتصادی و ثبت بدترین رکوردهای اقتصادی غیرقابل انکار است و اگر مردم معترض هم باشند،‌ قبل از هر چیز به آن مدیریت پشت‌هم‌انداز و بی‌صلاحیت است.

 

به گزارش ایران مامن، در سوی مقابل، روزنامه‌های اصلاحاتی و اعتدالی علاوه بر اینکه از جهات مختلف، دولت سیزدهم را مقصر اوضاع کنونی می‌دانند گریزی بر دوره احمدی‌نژاد زده و بعضا رویکردی یک تیر و دو نشان دارند.

 

به عنوان مثال، روزنامه «اعتماد» در گزارشی با تیتر «ردپای احمدی‌نژاد در ناترازی گاز» عنوان داشت: دارنده دومین ذخایر گازی و سومین تولید‌کننده بزرگ گاز جهان با مشکل کمبود گاز روبه‌رو است. آمارهایی داده شده که امسال ۲۰۰ میلیون متر مکعب بین تولید و مصرف فاصله یا همان «ناترازی» وجود دارد، اما این نوک کوه یخ است. تداوم روند فعلی مصرف و تولید گاز به این معنی است که میزان ناترازی بین این دو در سال ۱۴۰۴ به بیش از ۲۵۰ میلیون متر مکعب و در سال ۱۴۱۰ به ۳۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد. صنعت انرژی ایران اگر قرار است در دهه آینده «سر پا» بماند؛ باید ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آن انجام شود.

 

 

این روزنامه با تاختن به سیاست گازرسانی احمدی‌نژاد به روستاها و نقش وزیر فعلی نفت که آن زمان ریاست شرکت ملی گاز را برعهده داشت، آورد: آنچه امروز در بخش گاز دیده می‌شود؛ نتیجه سیاست‌هایی است که ۱۵ سال پیش دنبال می‌شد؛ نهضت گازرسانی به روستاها و شهرها و واحدهای صنعتی. گاز ارزان به دست مصرف‌کننده برسد و در نبود ساز و کاری برای تعرفه‌گذاری درست؛ حیف و میل شود.

 

علاوه بر این، روزنامه «آرمان ملی» از زاویه بودجه‌ای و با یادآوری تبعات گزینه‌هایی مانند ارائه بودجه سه‌دوازدهم به مجلس یادآور شد: در سال‌های قبل تاخیر در تقدیم لایحه بودجه به مجلس به ویژه در دولت‌های پیشین به کرات اتفاق افتاده بود با وجودی که چند روز از دی ماه گذشته، اما هنوز دولت و رئیس‌جمهور لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به مجلس ارائه نکرده است و سوال این است که دلیل این تاخیر چیست و برخی‌ها علت آن را بلاتکلیفی دولت در ارائه‌کردن برنامه هفتم توسعه یا لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس می‌دانند و صدای انتقاد برخی از نمایندگان مجلس حتی موافقان را درآورده است و یادآوراتفاقات دولت‌های نهم و دهم است که به نظر می‌رسد همان اتفاقات حالا در دولت سیزدهم در‌ حال تکرار است.

 

در این فضا حتی ناآرامی‌های اخیر نیز از سوی برخی به پای احمدی نژاد نوشته می‌شود از جمله، «حسین کنعانی مقدم» از اصولگرایان کهنه‌کار اواسط آذرماه به «فرارو» گفت: متاسفانه قانونی که آقای احمدی نژاد مصوب و ابلاغ کرد کاملا با آنچه قرار بود اجرا شود، متفاوت بود. آنچه که آقای احمدی نژاد ابلاغ کردند یک وظیفه مشخص و عمده برای نیروی انتظامی مد نظر قرار داده بود. یعنی اجرای امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده پلیس گذاشته بود.

 

این در حالی است که گمگشته این فضا چهره‌ای است که با پذیرفتن مسئولیت در عرصه خود گامی را در جهت معکوس ساختن روندهای جاری بردارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات