تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 دی 1399 - 12:01
کد خبر : 4722

پوست خربزه زیر پای شورای نگهبان و رای مردم

پوست خربزه زیر پای شورای نگهبان و رای مردم

اکثر نمایندگان مجلس یازدهم روز یکشنبه۲۱ دیماه مصوب کردند که شورای نگهبان سه ماه پیش از ثبت نام داوطلبان واجد شرایط ریاست جمهوری از آنها دعوت به عمل بیاورد تا سوابق و برنامه‌های داوطلبی را به این شورا ارائه دهند.   این مصوبه واکنش‌های انتقادی گوناگونی را در مطبوعات و نزد سیاسیون به دنبال داشت.

اکثر نمایندگان مجلس یازدهم روز یکشنبه۲۱ دیماه مصوب کردند که شورای نگهبان سه ماه پیش از ثبت نام داوطلبان واجد شرایط ریاست جمهوری از آنها دعوت به عمل بیاورد تا سوابق و برنامه‌های داوطلبی را به این شورا ارائه دهند.

 

این مصوبه واکنش‌های انتقادی گوناگونی را در مطبوعات و نزد سیاسیون به دنبال داشت. به عنوان مثال «اعتماد» ورود اطلاعات سپاه به جمع منابع احراز صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری و نشاندن نظر شورای نگهبان در جایگاه رای مردم را از دریچه «خطر در کمین جمهوریت» نگریست.

 

از میان سیاسیون هم «مصطفی هاشمی طبا» گفته شورای نگهبان برای بررسی برنامه کاندیداها نه تخصص دارد نه صلاحیت. «سیدمحمود کاشانی» دیگر نامزد ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام مجلسی‌ها برای اصلاح قانون انتخابات را خلاف قانون اساسی دانسته است.

 

«نعمت احمدی» حقوقدان هم گفته مگر برنامه‌نویسی کاری دارد، با یک کپی‌پیست هم حل می‌شود. وی این پرسش را مطرح کرده اگر شورای نگهبان برنامه نامزدی را رد کند اما مردم در جایگاه رای‌دهنده برنامه را قبول داشته و به آن اعتماد کنند چه می‌شود؟

 

در این میان برخی هم عمقی‌تر به موضوع نگریسته‌اند. مثلا زهرا شجاعی فعال سیاسی اصلاح‌طلب این مساله را از جنبه نبود نظام حزبی نگریسته و گفته در ایران اساسا برای برنامه و برنامه‌ریزی اهمیتی قائل نمی‌شوند.

 

هر چند برخی رسانه‌ها مدعی رد پای برخی حقوقدانان شورای نگهبان در این مصوبه شده‌اند، اما سخنگوی شورا اظهار داشته این نهاد مسئول عملکرد منتخبان در انتخابات مختلف نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات