تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 - 9:42
کد خبر : 5226

بعد از ظهر سوم اسفند؛ فرصتی برای بایدن و روحانی

بعد از ظهر سوم اسفند؛ فرصتی برای بایدن و روحانی

«تونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه سیزدهم بهمن برای چندمین بار تکرار کرد در صورت بازگشت تهران به برجام، آمریکا هم آماده بازگشت به توافق هسته‌ای خواهد بود؛ اظهاراتی که نشان داد همچنان مساله اصلی این است که کدام طرف زودتر کوتاه خواهد آمد.   چند ساعت پس از این اظهارات، «محمدجواد ظریف»

«تونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه سیزدهم بهمن برای چندمین بار تکرار کرد در صورت بازگشت تهران به برجام، آمریکا هم آماده بازگشت به توافق هسته‌ای خواهد بود؛ اظهاراتی که نشان داد همچنان مساله اصلی این است که کدام طرف زودتر کوتاه خواهد آمد.

 

چند ساعت پس از این اظهارات، «محمدجواد ظریف» این راهکار را ارائه کرد که دولت آقای بایدن می‌تواند همین امروز بیانیه بدهد که می‌خواهند به برجام برگردند، ما هم در سطح رئیس‌جمهوری اعلام خواهیم کرد به‌محض اینکه آنها برگردند، تعهدات را در دستور کار قرار می‌دهیم.

 

این سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تداوم مواضعی است که می‌گوید واشنگتن باید پیشگام بازگشت شود چون این آمریکایی‌ها بوده اند که در توافق نقض عهد کرده‌اند.

 

با این حال، برخی ناظران مدل بازگشت همزمان را به برجام پیشنهاد کرده‌اند.

 

بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷، تهران یک سال به اعضای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای فرصت داد تا تعهداتشان را عملی سازند و از آن پس تا دی‌ماه ۹۸ طی پنج گام از تعهدات هسته‌ای خود کاست.

با قانونی که آذرماه ۹۹ تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در مجلس به تصویب رسید، غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی کنار گذاشته شد و پس از حرکت به سوی غنی‌سازی ۲۰درصدی، حالا بلینکن به شبکه ان.بی.سی گفته است: اگر ایران همچنان به لغو محدودیت‌های توافق هسته‌ای خود ادامه دهد، تنها چند هفته با دستیابی به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته ای فاصله خواهد داشت.

 

مجلس مهلت دولت بایدن برای لغو تحریم‌ها را سوم اسفند (۲۱ فوریه) قرار داده است. در بعد از ظهر این روز در تهران که شروع روزِ کاری واشنگتن خواهد بود، می‌تواند این اتفاق رقم بخورد که ایران به سوی گام چهارم هسته‌ای بازگردد و آمریکا تحریم‌های ثانویه را لغو کند یعنی تحریم‌هایی که در میانه آبان ۹۷ تولید و صادرات نفت ایران را هدف قرار داد.

 

از این منظر، بازگشت ایران به نقطه صفر گام‌های برجامی می‌تواند با لغو تحریم‌های مردادماه ۹۷ همزمان شود تا بار دیگر دو طرف بتوانند در شرایطی مشابه دی‌ماه ۹۴ یعنی آغاز اجرای توافق‌هسته‌ای قرار گیرند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات