تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 مرداد 1403 - 15:54
کد خبر : 21118

خودنمایی تروریستی اسرائیل در تهران: چرا؟

خودنمایی تروریستی اسرائیل در تهران: چرا؟
به گفته علی یونسی وزیر اطلاعات دولت خاتمی دستگاه‌های امنیتی به جای شناسایی عوامل موساد به جان خودی‌ها افتاده‌اند.

یک روز پس از ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی که نخستین ساعات روز چهارشنبه دهم مرداد اتفاق افتاد، پیکرش در مرکز پایتخت تشییع شد تا در دانشگاه تهران رهبر انقلاب بر آن نماز بگذارد.

 

همزمان، در رسانه‌ها و از سوی چهره‌های سیاسی جناح‌های مختلف فریاد انتقام از اسرائیل بلند است. برخی اما زبان به انتقاد از بروز حفره امنیتی پیرامون شهید هنیه گشوده و دیدگاه‌های مختلفی درباره ترور مطرح کرده‌اند.

 

 

این در حالی است که دادستانی کل کشور در اطلاعیه‌ای از فعالان رسانه‌ای و مجازی کشور خواسته از پرداختن به موضوعاتی که امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کند، پرهیز کنند.

 

به گزارش ایران مامن، این وضعیت سبب شده تا در رسانه‌های خارجی و از سوی چهره‌های اپوزسیون، زیر سوال بردن اقتدار امنیتی نظام جمهوری اسلامی بسیار پررنگ به چشم بیاید. در همین حال انتقاد از دستگاه‌های امنیتی به خاطر وقایع دیروز و تشریح ابعاد این رویداد تروریستی در کشور با ملاحظات متعددی همراه است.

 

در این زمینه، «رضا پهلوی» به عنوان یکی از برجسته‌ترین عناصر اپوزیسیون پس از ترور بیانیه داده است که حذف هنیه در قلب تهران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در بالاترین سطح امنیتی نفوذ پذیر است.

 

از سوی دیگر رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی هر یک از زوایه دید خود به تشریح دلایل ترور رهبر حماس در پایتخت جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌اند؛ از جمله گزارشگر «ایران اینترنشنال» در حیف مدعی شده اسرائیل می‌توانست هنیه را در مصر یا ترکیه ترور کند اما ملاحظاتی در روابط با این کشورها داشت و در محل اقامت هنیه یعنی قطر نیز به رهبران دوحه تعهد داده بود دست به چنین اقدامی نزند.

 

«بی بی سی فارسی» هم با آوردن بخش‌هایی از سخنان وزیر فعلی اطلاعات و وزیر اطلاعات دولت اصلاحات نوشت: با کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، تحلیل‌ها درباره «عمق نفوذ» اسرائیل در ایران بالا گرفته است.

 

به گزارش بی بی سی، حسن یونسی فرزند وزیر سابق اطلاعات ایران با مضمون مشابهی در شبکه ایکس صحبت‌های چند سال پیش پدرش، علی یونسی را یادآوری کرده و نوشته است: «یک مقام امنیتی سابق یک وقتی می‌گفت اگر رژیم صهیونیستی مقامات سیاسی ج.ا را نمی‌زند، برای این است که تصمیمی برای این‌کار ندارد…»

 

 

علی یونسی در بخش منتخب ویدئوی بی بی سی اظهار داشته دستگاه‌های امنیتی به جای شناسایی عوامل موساد به جان خودی‌ها افتاده‌اند.

 

در این زمینه «احمد زیدآبادی» تحلیلگر مسائل سیاسی درباره چرایی ترور هنیه در تهران نوشته است: اسرائیل به احتمال بسیار، در زمان‌های دیگر هم می‌توانست هنیه را ترور کند، اما به عمد، عملیات ترور را شب بعد از مراسم تحلیف دکتر پزشکیان انتخاب کرد تا دولت جدید را با بحران و آشفتگی و سردرگمی از همان ابتدای کارش روبرو کند.»

 

وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با این ترور، وضع از هر جهت پیچیده و بغرنج شده است. حتی به راحتی نمی‌توان گفت گام درست در کدام جهت باید برداشته شود.»

 

مرتبط:

نقشه سه‌بُعدی ترور اسماعیل هنیه

 

درباره چند و چون ترور هم برخی اظهارنظرها در صدا و سیما مورد توجه قرار گرفت. «سعدالله زارعی» کارشناس مسائل بین‌الملل در شبکه خبر گفته در این اتفاق، حمله موشکی با سوار شدن روی نقطه ضعف‌های امنیتی طعمه، صورت گرفته است. همچنین«عباس خامه‌یار» کارشناس شبکه افق اظهار داشته شهید هنیه و محافظش خط تلفن غیرایرانیِ یکی از کشور‌ها را داشتند که از طریق آن خط کاملاً نقطه‌یابی می‌کنند.

 

روزنامه «جمهوری اسلامی» با تصریح اینکه «عوامل ترور اسماعیل هنیه را بین نفوذی‌ها جستجو کنید» در گزارشی آورده است: ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر جنبش حماس که صبح دیروز در تهران صورت گرفت، در عین حال که یکی از زشت‌ترین اقدامات رژیم صهیونیستی است، جنبه‌های دیگری دارد که باید ما را به آسیب‌شناسی خودمان وادار نماید.

 

«عصر ایران» هم با انتشار تصویری که گفته شده محل اقامت شهید هنیه در شمال تهران بوده نوشته است: اگر صهیونست ها توانسته اند “پرتابه هوایی” از پنجره، وارد اتاق مهمان رسمی ایران در پایتخت کنند، پس خطرات دیگر هم محتمل است، پس باید بیش از هر زمان دیگری نگران خط پردامنه نفوذ در نهادهای کشور بود و شناسایی، دستگیری، پاکسازی و مجازات عواملش را به عنوان “مهم ترین پروژه ملی حال حاضر کشور”، در دستور کار عملیاتی قرار داد. این تنها راه نجات ایران است و الا این ویروس ها، همه جا را می گیرند و سیستم و کشور را به نابودی می کشند.

 

 

دکتر «محمد منصور نژاد» تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی نیز در این باره در کانال تلگرامی خود آورده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم:

 

ترور اسماعیل هنیه از سوی اسراییل در تهران، خبر  تاثرآور، تکان‌دهنده و ناگواری است و در ابعاد مختلف، جای تامل دارد.

 

مایلم از جهتی که مرتبط با ایران و اما کمتر مورد توجه است، به دور از احساسات، نکته ای مهم را یادآور شوم.

 

۱. اما پرسشی: داستان تحلیف و حضور مهمانان در ایران و مکان استقرار آنها و … همگی مربوط به اتفاقات ایام اخیر است. پس اینگونه نیست که سوژه سالها و ماه ها تحت شناسایی و تعقیب و مراقبت قرار داشت! نیز بدیهی است برای مکان استقرار تیم فلسطینی،  تمهیدات ویژه منظور شده است و محل دقیق استقرار هنیه قطعا محرمانه بوده است و به شدت محافظت می شده است. با این وصف از کجا تروریست ها باید محل دقیق استقرار او را بدانند و براحتی او را هدف قرار دهند؟

 

۲.آیا جز آن است که دشمن در لباس خودی، در نزدیکتربن لایه های امنیتی کشور، نفوذ کرده است؟ آیا لازم نیست بالاخره درس بگیربم که مثلا عامل شهادت رجایی (رئیس جمهور) فردی بوده که شهید رجایی، کاملا به او اعتماد داشته و پشت سرش نماز می خواند؟ آیا نیاز به آن نیست در مقدس‌نمایانی که تظاهر به شعارهای بسیار تند علیه اسراییل و… می کنند، کمی تردید کنیم و عنان اختیار بدست آنان ندهیم؟ آنانی که با دامن زدن به مسایل فرعی، سالهاست برای کشور تولید بحران می کنند و نتیجه آن نه تنها باز ماندن از توسعه، بلکه گسترش خط فقر در ایران است، و عقب ماندن از مثلا همسایگان جنوبی، با اینکه از جهت سرمایه مادی و معنوی دستمان بسیار پر است؟

 

۳.یکی از نتایج بی توجهی به نکته یاد شده آن است که نیروهای امنیتی کشور با آدرس غلط این نفوذی ها به جای دشمن، با دوست درگیر شده و به جای تعقیب و مراقبت از افراد مشکوک، به جان ملت و فرزندان صادق ایران می افتند که شفافانه و دلسوزانه نسبت به مشکلات و شکاف ها تذکر می دهند! و نگرانند! نتیجه نهایی، حذف و آزار دوستان و تقویت روز به روز نفوذی هاست که درست جنب مقامات سکنی گزیدند و هر از چند گاه حادثه تلخ دیگر می آفرینند؟ آیا استراتژی نیروهای امنیتی نباید از اساس دگرگون شود؟ اگر چنین نکنند، جز خود را ملامت ننمایند!

 

۴. از افتخارات دولت جناب خاتمی، برخورد با نفوذی ها در وزارت اطلاعات بود. پزشکیان که می خواهد ادامه دهنده راه ان بزرگمرد باشد، خوب است داستان نفوذ را جدی تر و زودتر (تا فاجعه جدیدی رخ نداد) در دستور کار ببیند. برای شناسایی بد نیست مثلا از شبکه افق تلویزیون و کارشناسانش شروع کند (داستان خانم جاسوس اسراییلی، کاترین شکدم با گردانندگان این شبکه، و نفوذش در نظام هنوز زنده است.). چون این شبکه تمام تلاشش بر آن بوده و هست که با دشمن تراشی بیهوده، ایران را پیوسته در انزوا و تحریم نگهدارد (دقیقا خواست اسراییل!) و نیز سایر مجاری مشکوکی که با ظاهری موجه، در زمین دشمنان و علیه ایران کار می کنند، باید تحت تعقیب و مراقبت و… باشند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات