تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1402 - 20:51
کد خبر : 20293

توافق روی مشارکت ۴۰درصدی در نظرسنجی‌ها

توافق روی مشارکت ۴۰درصدی در نظرسنجی‌ها
نظرسنجی‌های داخلی قابل انتشار می‌گویند نزدیک به نیمی از واجدین شرایط پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد.

بعد از ماجراهای مربوط به ممنوعیت انتشار نتایج نظرسنجی‌ها حالا به نظر می‌رسد مراکز حاکمیتی پیش‌بینی مشارکت حدود ۴۰ درصدی در انتخابات دوره دوازدهم مجلس را معتبر می‌دانند.

 

به گزارش «خبر آنلاین»، این خبرگزاری هفتم بهمن‌ماه خبری درباره نتایج نظرسنجی انتخاباتی انجام شده از سوی یک «مرکز معتبر دولتی» درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات اسفند ماه را منتشر کرد؛ اما در تماسی تلفنی از خبرآنلاین خواسته شد تا این خبر را از خروجی خود حذف کند. در این تماس تلفنی تأکید شد که «انتشار هر گونه نظرسنجی درباره انتخابات، خلاف مصوبه است».

 

در این فضا برخی رسانه‌های خارجی و کاربران شبکه‌های اجتماعی اعداد و ارقام بسیار پایین و حیرت‌انگیزی را در مورد میزان مشارکت در انتخابات پیش رو منتشر کردند و مدعی شدند طی روزهای آینده پایین‌ترین میزان مشارکت بعد از انقلاب به ثبت خواهد رسید.

 

در این زمینه، دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به «جماران» گفته در بعضی از نظرسنجی‌هایی که گفته شده و منتشر نشده، میزان مشارکت در تهران را تا ۱۵ درصد و کل کشور را تا ۳۰ درصد گفته‌اند. چون گزینه‌های مختلفی مثل شرکت قطعی و شرکت احتمالی هست، شرکت قطعی بر اساس شنیده‌ها در بهترین حالت ۳۰ درصد است.

 

به گزارش ایران مامن، حالا اما نظرسنجی‌های داخلی قابل انتشار می‌گویند نزدیک به نیمی از واجدین شرایط پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد.

 

تازه‌ترین نظرسنجی صداوسیما که روز ۷ اسفند در سراسر کشور انجام شده حکایت از روند رو به رشد مشارکت در انتخابات را دارد. در این نظرسنجی ۴۱.۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که قطعا در انتخابات شرکت خواهند کرد. ۲۹.۵ درصد مردد هستند و هنوز تصمیم نگرفته‌اند و ۲۹ درصد هم اعلام کرده‌اند که قطعا در انتخابات شرکت نمی‌کنند. در میان مرددین، ۱۶.۳ اعلام کرده‌اند که احتمالا رای می‌دهند، ۹.۱ هنوز تصمیم نگرفته‌اند و ۴.۱ هم گفته‌اند که احتمالا شرکت نمی‌کنند.

 

به گزارش «فارس»، بدین ترتیب با احتساب مرددین، ۷۱ درصد احتمال مشارکت بالقوه در انتخابات وجود دارد که البته طبیعی است که این برآورد حداکثری به صورت کامل محقق نشود. افزایش شور انتخاباتی در شهرستان‌ها از عوامل مؤثر رشد نظرسنجی‌ها در روزهای اخیر تحلیل شده است.

 

 

انتشار این اعداد و ارقام با واکنش‌های متعددی روبرو شد از جمله روزنامه اصولگرای «فرهیختگان» نوشت: بی‌تردید، ارائه این دست آمارها به تدریج اعتبار صداوسیما را نزد اذهان عمومی خدشه‌دار می‌کند. آن‌هم در شرایطی که پس از برگزاری انتخابات، میزان مشارکت با آمار ارائه شده صداوسیما یعنی ۷۱ درصد تفاوت چشمگیری داشته باشد که طبق نظرسنجی‌های دیگر دور از انتظار نیست. جدا از این می‌توان درخصوص معیار واقع‌بینانه بودن آن هم بحث کرد که گویا شبیه به تمام نظرسنجی‌های این سازمان است.

 

پیش از این، مدیرمسئول «کیهان» اظهار داشته بود میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفند با ۳۵ درصد رشد نسبت به دوره قبل پیش‌بینی می‌شود. این در حالی است که وزارت کشور پس از انتخابات دوره یازدهم میانگین مشارکت را  ۴۲.۵۷ درصد اعلام شد.

 

علاوه بر این نظرسنجی‌ها و به گزارش «ایسنا» طبق نتایج نظرسنجی تلفنی مرکز تحقیقات اجتماعی و داده‌کاوی «شناخت» که نیمه دوم بهمن ماه سال جاری با حاشیه خطای ۴ درصدی و ضریب اطمینان ۹۵ درصد و با حجم نمونه ۷۵۰ نفر انجام شده است، نرخ مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در بازه ۳۶ تا ۴۴ درصدی و به طور میانگین ۴۰.۸ درصد خواهد بود.

 

و اما «ایسپا» که در میان سایر مراکز افکارسنجی معتبرتر ظاهر شده از مشارکت ۳۸.۵ درصدی سخن گفته است.

 

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به منظور بررسی مشارکت سـیاسی مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۷ تا ۸ اسفندماه ۱۴۰۲ سومین نظرسنجی در مقیاس ملی را اجرا کرده‌است. این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با اندازه نمونه ۵۱۲۱ نفر به شیوه مصاحبه حضوری اجرا شده است.

 

 

بنا بر نظرسنجی ایسپا که طی سه مرحله انجام شده، افزایش محسوسی در روند حضور مشارکت‌کنندگان دریافت می‌شود به نحوی که تخمین این مرکز از حضور حدود ۴۰ درصدی مردم در کل کشور حکایت دارد.

 

در میان افرادی که گفته‌اند «قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند» رشد ۳۴درصدی از در بازه زمانی ۴۰ و ۵۰ روزه اخیر مشاهده می‌شود به گونه‌ای که تخمین میزان مشارکت در هفته آخر دی ماه از ۲۸.۶ درصد به ۳۸.۵ درصد رسیده است.

 

در سوی مقابل در اردوگاه تحریم‌کنندگان انتخابات شاهد کاهش ۱۷درصدی بوده‌ایم به نحوی که افرادی که گفته‌اند «به هیچ وجه در انتخابات شرکت نمی‌‌کنند» در بازه زمانی ۴۰ و ۵۰ روزه خیز از ۳۸.۲ درصد به ۳۲.۶ درصد کاهش پیدا کرده‌اند.

 

ممتنعین این نظرسنجی نیز در دو بخش جمع‌بندی و استخراج شدند به نحوی که افرادی که تا زمان مصاحبه تلفنی «هنوز تصمیم به شرکت یا عدم شرکت نگرفته‌اند» از ۱۸.۷ به ۱۶ درصد رسیدند. طیف دیگر ممتنع به افرادی مربوط می‌شود که بیان داشته‌اند «احتمال کمی دارد که در انتخابات شرکت کنند». میزان این افراد نیز از ۶.۵ درصد به ۵.۴ درصد رسیده‌ است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات