تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 23:51
کد خبر : 12604

وارونگی‌های مذاکره با آمریکا؛ موج یک، موج دو

وارونگی‌های مذاکره با آمریکا؛ موج یک، موج دو

«اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست»؛ این بخش از بیانات رهبر انقلاب در روز نوزدهم دی‌ماه بیشترین بازتاب را در رسانه‌ها داشت.   در این رابطه و با یادآوری سخنان رهبری در آخرین دیدار با اعضای دولت دوازدهم مبنی بر اینکه «در این

«اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست»؛ این بخش از بیانات رهبر انقلاب در روز نوزدهم دی‌ماه بیشترین بازتاب را در رسانه‌ها داشت.

 

در این رابطه و با یادآوری سخنان رهبری در آخرین دیدار با اعضای دولت دوازدهم مبنی بر اینکه «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد» بسیاری کوشیدند چرخشی عمده را در مواضع راس نظام به تصویر بکشند حال آن‌که در مقابل گفته می‌شود مساله، تفاوت در نگاه و اعتماد به دولت رئیسی در قیاس با دولت تکنوکرات‌ها به رهبری حسن روحانی است تا چرخش و دگرگونی مواضع.

 

به دنبال این بیانات و طی روزهای اخیر «حسین امیرعبداللهیان» و «علی شمخانی» وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی از امکان مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها سخن گفته‌اند.

 

 

سه‌شنبه‌شب هم «سیدابراهیم رئیسی» تصریح کرد در صورت رفع تحریم‌ها زمینه برای هرگونه توافق وجود دارد.

 

گشایش باب مذاکره مستقیم در ابتدا با مواضعی متضاد از سوی جریان‌های سیاسی مواجه شد و مخالفان پیشین مذاکره به صف طرفداران آن پیوستند. چهره‌هایی چون «عبدالله گنجی» مدیرمسئول سابق روزنامه «جوان» در دفاع از مذاکره، از گفت‌وگوی مستقیم حاج قاسم سلیمانی با آمریکایی‌ها سخن گفتند. «مذاکره مستقیم به شرط توافق خوب با تضمین بالا» هم تیتر اول این روزنامه در روز سه‌شنبه بود.

 

در سوی مقابل، منتقدان دولت مواضع پیشین اصولگرایان در قبال برجام و مذاکرات و … را یادآور شدند. «محمد مهاجری» در مطلبی پرکنایه نوشت هیچ کس اعلام نکرد کفن می‌پوشد، هیچ کس شعار نداد ای آنکه مذاکره شعارت استخر فرح در انتظارت و …

 

این انتقادات البته خود با نقدهایی مواجه شد که مهم اتخاذ تصمیم صحیح برای رفع گرفتاری‌های کشور است نه اینکه کدام جناح یا دولت آن را به انجام برساند.

 

با عبور از انتقادات جناحی به مذاکره با آمریکا، «علی مطهری» نایب رئیس مجلس سابق با خوش‌بینی مضاعف اظهار داشت توافق حتمی است و مساله FATF هم حل خواهد شد.

 

به گزارش ایران مامن، در فضای مساعد برای آغاز مذاکرات مستقیم که مورد استقبال کاخ سفید و تیم آمریکایی قرار گرفته، موج دوم مخالفت‌ها این بار از سوی حامیان دولت آغاز شده است.

 

مدیر مسئول «کیهان» با «نسنجیده» خواندن اظهارات وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکره مستقیم با آمریکا، آن را به معنای «فرو رفتن در باتلاق» دانسته است؛ رویکردی که خود واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و طیفی از رسانه‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب را به دفاع از مذاکره مستقیم برانگیخت.

 

 

از سوی دیگر، «همشهری» هم که اینک به طور کامل در قبضه اصولگرایان پایداری است، عنوان نخست خود را «دلایل اشتیاق آمریکا به مذاکره مستقیم» قرار داد و نوشت: آمریکا می‌خواهد بدون هزینه به برجام برگردد، ایالات متحده می‌داند تحریم‌ها به سقف خود رسیده و طرف مقابل قصد دارد مذاکرات را فراهسته‌ای کند.

 

به این ترتیب، با فرونشستن تدریجی تب و تاب طرح مساله مذاکره مستقیم با آمریکا در رسانه‌ها و محافل سیاسی و چرخش‌های مربوط به آن، بسیاری به انتظار تاثیرات آن در بازارهای روز شنبه نشسته‌اند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات