تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 14:30
کد خبر : 1525

راه کارهای کاهش آسیب پوستی ناشی از ماسک زدن

راه کارهای کاهش آسیب پوستی ناشی از ماسک زدن

استفاده از ماسک در دوران پاندمی کرونا به توصیه سازمان جهانی بهداشت و سازمان های بهداشت و سلامت کشورها، یکی از بهترین و اصلی ترین راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا معرفی شده است. هم اکنون بسیاری از مردم این توصیه را پذیرفته اند و هنگام حضور در مکان های عمومی ماسک می زنند. به گزارش «ایران مامن»،

استفاده از ماسک در دوران پاندمی کرونا به توصیه سازمان جهانی بهداشت و سازمان های بهداشت و سلامت کشورها، یکی از بهترین و اصلی ترین راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا معرفی شده است. هم اکنون بسیاری از مردم این توصیه را پذیرفته اند و هنگام حضور در مکان های عمومی ماسک می زنند.

به گزارش «ایران مامن»، استفاده از ماسک با همه سودمندی هایی که دارد باعث مشکلاتی برای پوست صورت می شود؛ سایش پوست در محل پل بینی، چانه، گونه ها و حتی پشت گوش ها، خارش پوست و بثورات جلدی و بروز آکنه بخاطر عرق کردن و ایجاد فضای مرطوب زیر ماسک از عوارضی است که خیلی ها این روزها با آن روبرو هستند.

ایجاد رطوبت و بخار و ماندن ذرات بزاق و مخاط داخل ماسک این عوامل به عنوان محرک برای پوست عمل می کنند و بالانس طبیعی پوست اطراف دهان را مختل می کند که به شکل قرمزی و پوسته ریزی همراه سوزش و خارش پوست اطراف بینی و دهان و گاهی به شکل جوش های چرکی گروهی در پوست این ناحیه خود را نشان می دهند.

 

بهترین راه جلوگیری و کاهش تحریک پوست هنگام استفاده از ماسک چیست؟

● اگر شما جزو کادر درمانی و پزشکی نیستید از زدن طولانی مدت ماسک خودداری کنید و در مکان هایی مانند منزل و اتومبیل شخصی ماسک نزنید.

از زدن الکل به پوست اطراف دهان خودداری کنید. پیش و پس از پوشیدن ماسک صورت، خود را تمیز و مرطوب کنید. از کرم های مرطوب کننده ای استفاده کنید که «غیر کومدوژنیک» هستند؛ یعنی منافذ پوست را مسدود نمی کنند. پوست خود را با مواد شوینده ملایم بشویید و محصولات آبرسان بدون عطر یا اسانس استفاده کنید.

از کرم هایی که در ترکیب آنها وازلین است استفاده نکنید. این کرم ها روی پوست صورت همانند یک ماسک به ویژه ماسک N95 عمل می کنند. در واقع به پوسا اجازه نفس کشیدن نمی دهند. اگر پوست چرب دارید بهتر است از مرطوب کننده های محلول در آب استفاده کنید.

● برای پیشگیری یا تسکین تحریک پوستی و زخم به دلیل سایش و فشار ماسک به پوست می توانید لایه ای ضخیم از کرم زینک اکساید یا کرم های ترمیم کننده روی محل عارضه بمالید. زینک اکساید یکی از کرم های محافظ پوست است که معمولا برای بثورات پوشک کودکان یا پوست های بشدت ترک خورده و خشک استفاده می شود. می توانید آن را روی پل بینی یا پشت گوش هایتان بمالید. گزینه دیگر استفاده از بانداژ روی قسمت هایی است که تماس بیشتری با ماسک دارند؛ مثل پل بینی.

● اگر تاول زدید آن را تمیز نگه دارید و رویش پماد آنتی بیوتیک بمالید. برای کاهش سایش تاول با ماسک، روی آن بانداژ بگذارید.

● استفاده طولانی مدت از ماسک به علت اصطکاک و بستن منافذ پوست در افراد مستعد به آکنه می تواند باعث ایجاد یا تشدید جوش صورت شود. در صورت بروز جوش و آکنه صورت خود را به طور مرتب تمیز کنید. از یک مرطوب کننده محلول در آب استفاده کنید و از محصولات درمانی آکنه که دارای رتینوئید، بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید هستند کمک بگیرید. همچنین از ترکاندن و فشردن جوش ها پرهیز کنید چون می تواند باعث آلودگی اطرف خود شود.

ممکن است به علت آلرژی به یکی از مواد تشکیل دهنده ماسک پوسته ریزی، قرمزی و خارش و کهیر در نواحی در تماس با ماسک ظهور کند. بنابراین توصیه می شود که اگر از ماسک دوخته شده خانگی استفاده می کنید حتماً پارچه مورد نظر را قبل از دوخت بشویید و اگر ماسک پارچه ای را دوخته خریداری می کنید قبل از استفاده حتماً آن را بشویید.

به گزارش «ایران مامن» و به نقل از «مایوکلینیک»، اگر دستورات بهداشتی را رعایت کردید و ضایعات پوستی بهتر نشد، حتماً به متخصص پوست مراجعه کنید اما به بهانه مشکلات پوستی هرگز استفاده از ماسک را محدود نکنید. در حال حاضر بهترین واکسن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده از ماسک، شستشوی دست ها و رعایت فاصله اجتماعی است. توصیه هایی که در بالا برشمردیم کمک بسیار زادی به تسکین علایم پوستی و پیشگیری از آنها می کند./

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات