تاریخ انتشار : یکشنبه 4 دی 1401 - 14:11
کد خبر : 16815

کجای ایران ازدواجی‌ترند؟

کجای ایران ازدواجی‌ترند؟
بحث تجرد و ازدواج صرفا در گروی محرومیت و اشتغال نیست و متغیرهایی مانند فرهنگ عمومی و خانوادگی و سبک‌های زندگی در کنار نسبت زنان به مردان که طی دهه‌ها ناشی از رویدادهایی مانند جنگ بوده اهمیت فراوانی می‌یابد.

تصاویر و واقعیاتی که از ازدواج و طلاق به عنوان ۲ رخداد مهم و تعیین‌کننده در تشکیل یا فروپاشی خانواده ارائه می‌شود متفاوت و گاه متعارض است. در این باره رئیس کمیسیون فرهنگی در جلسه علنی روز بیست و دوم آذرماه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: آمارهای ارائه شده حاکی از کاهش میزان طلاق، کاهش سن ازدواج و افزایش تمایل به ازدواج است که این آمار بسیار خوشحال کننده است.

 

همزمان، دبیر ستاد ملی جمعیت با اشاره به آمارهای مقایسه‌ای میان سال ۱۳۹۰ و ۱۴۰۰ گفت: در سال ۱۳۹۰ تعداد ازدواج ۸۷۴ هزار بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۵۷۰ هزار کاهش پیدا کرد. تعداد طلاق در سال ۹۹ حدود ۱۴۳ هزار عدد بود که در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۲۰۰ هزار افزایش یافت.

 

بر اساس آخرین آمار مربوط به ازدواج که ثبت احوال آن را اعلام کرده،  از مجموع ازدواج‌های ثبت شده در سال ۱۴۰۰ در کشور بیشترین ازدواج‌ها به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۷۱ هزارو ۵۴، خراسان رضوی با ۵۲ هزار و ۲۱۳ مورد و خوزستان با ۴۰ هزار و ۳۷۴ مورد است.

 

 

همچنین کمترین ازدواج ثبت شده در کشور نیز در همین زمان به ترتیب مربوط به استان‌های سمنان با ۳ هزار و ۶۰۸ ازدواج، ایلام ۴ هزار و ۸۶ و کهگیلویه و بویراحمد با ۵ هزار و ۶۹۶ مورد ازدواج بوده است.

 

از مجموع ۲۰۱ هزار و ۵۹ طلاق ثبت شده در سال ۱۴۰۰ در کشور کمترین طلاق به ترتیب مربوط به استان‌های ایلام با ۹۸۶ مورد، کهگیلویه و بویراحمد با یک هزار و ۴۴۴ مورد و خراسان جنوبی با یک هزار و ۴۴۸ مورد است.

 

همچنین بر اساس گزارش آمار ثبت احوال کشور، بیشترین طلاق ثبت شده در سال گذشته نیز به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۳۷ هزار و ۳۸۱ مورد طلاق، خراسان رضوی ۲۱ هزار و ۵۶۶ مورد و اصفهان با ۱۱ هزار و ۱۹ طلاق بوده است.

 

به گزارش ایرنا،  تفاوت محیط جغرافیایی، میزان دسترسی به کار، زن یا مرد بودن و نیز سطح تحصیلات از شاخص‌هایی به شمار می‌آید که بر اساس پژوهش‌های مبتنی بر آخرین آمار نفوس و مسکن، ارتباطشان به شکل درازمدت با تجرد به اثبات رسیده است.

 

 

میانگین سن اولین ازدواج در دوره‌ای پنجاه ساله یعنی از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۵، برای مردان حدود ۲.۵ سال و برای زنان حدود ۴.۵ سال افزایش را تجربه کرده است.

 

بر اساس آخرین آمار سراسری نفوس و مسکن، میانگین سن اولین ازدواج مردان در دامنه‌ای از ۲۹.۸ سال در استان ایلام تا حدود ۲۵ سال در استان سیستان وبلوچستان در نوسان بوده است. میانگین سنی اولین ازدواج زنان حدود ۶ سال پیش، از ۲۶.۱ سال در استان ایلام تا ۲۱.۱ سال در استان خراسان رضوی متغیر به ثبت رسیده است

 

شهرستان خلیل‌آباد در استان خراسان رضوی با میانگین سنی ۱۷.۸ سال به هنگام اولین ازدواج، روی‌هم‌رفته پایین‌ترین نسبت‌های تجرد زنان را در بین شهرستان‌های ایران به خود اختصاص داده است. در آن‌سوی طیف، شهرستان بدره در استان ایلام با میانگین سنی ۲۸.۳ سال به هنگام اولین ازدواج، به طور متوسط دارای بالاترین نسبت‌های تجرد زنان در بین شهرستان‌ها بوده است. جالب آن که در شهرستان خلیل‌آباد، در برابر هر ۱۰۰ نفر زن ۲۰ تا ۲۴ ساله، ۱۲ زن مجرد هرگز ازدواج نکرده در این گروه سنی وجود دارد. حال آنکه در شهرستان بدره این رقم ۶۵ زن از هر ۱۰۰ زن هرگز ازدواج نکرده است.

 

 

شهرستان‌های واقع روی نواری که از غرب تا جنوب غرب کشیده شده و مناطقی ماند ایلام دارای بالاترین نسبت‌های تجرد در سنین ۳۰-۳۴ ساله در ایران هستند. پایین‌ترین میزان تجرد را هم در این سنین می‌توان در مناطق مرکزی کشور دید که امتداد آن به سمت شمال‌شرق کشور یعنی سیستان و بلوچستان و منطقه خراسان کشیده می‌شود.

 

به گزارش ایران مامن، با توجه به این آمار و ارقام که در پهنه جغرافیایی استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته می‌شود گفت بحث تجرد و ازدواج صرفا در گروی محرومیت و اشتغال نیست و متغیرهایی مانند فرهنگ عمومی و خانوادگی و سبک‌های زندگی در کنار نسبت زنان به مردان که طی دهه‌ها ناشی از رویدادهایی مانند جنگ بوده اهمیت فراوانی می‌یابد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات