تاریخ انتشار : یکشنبه 30 بهمن 1401 - 16:37
کد خبر : 17512

مدافعان سلامت، نمایندگان مجلس و معادله رای برابر رای

مدافعان سلامت، نمایندگان مجلس و معادله رای برابر رای
اینک به روزهای پایانی بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس نزدیک می‌شویم و خبرهای ناخوشایندی در حوزه برقراری اصلی ترین مطالبه مدافعان سلامت به گوش می‌رسد که امیدواریم نادرست بوده باشد.

«اقدام متقابل مدافعان سلامت در صورت عدم برقراری فوق العاده خاص» عنوان یادداشتی است که «محمدرضا سقائیان فرد» فعال حقوق مدافعان سلامت در اختیار ایران مامن قرار داده و شرح آن را در ادامه می‌خوانید؛

 

اینک به روزهای پایانی بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس نزدیک می‌شویم و خبرهای ناخوشایندی در حوزه برقراری اصلی ترین مطالبه مدافعان سلامت به گوش می‌رسد که امیدواریم نادرست بوده باشد.

 

طی سه سال گذشته از زمان همه گیری ویروس منحوس کرونا تا کنون بارها بر اهمیت قدردانی از مدافعان سلامت، ایثارگران میدان مبارزه، از سوی مقامات مختلف سخنان جذابی شنیدیم که متاسفانه در اجرا جامعه عمل به خود هنوز نپوشیده است و این در حالی است که این مهم از سوی مقام معظم رهبری نیز بارها مورد تاکید و توجه قرار گرفته است.

 

ریشه عدم تحقق این مطالبه بحق در سازمان برنامه و بودجه و ریاست و مشاورین و معاونین دست اندرکار وی بیشتر باید بررسی نمود که چگونه و با چه استقلال رأیی چنین دستوراتی را برنتافته و با لطائف الحیل و استدلال های پوچ و بی پشتوانه در مسیر تحقق آن سنگ اندازی می‌کنند. هرچند مدافعان سلامت بر نقش افراد کنارگذاشته شده از وزارت بهداشت که اینک در آن سازمان مشغول فعالیت هستند مطلع است. بعنوان نمونه علیرغم پیشنهاد برقراری فوق العاده خاص کادر سلامت توسط وزارت بهداشت با ضریب ۱  به سازمان برنامه و بودجه در زمان تنظیم بودجه دستگاه‌های دولتی، شاهدیم که نه تنها این پیشنهاد در ردیف های اعتباری آن وزارت درج نمی‌گردد بلکه مبالغی مشخص و مساوی را در ردیف های تکراری در بودجه این وزارتخانه منظور می‌کنند که نهایتا تصمیم گیری در خصوص حذف یا افزایش اعتبار سایر ردیف ها را به کمیسیون تلفیق مجلس محول میسازند.

 

بالتبع این کمیسیون قادر به ایجاد ردیف جدید در بودجه وزارت بهداشت نمی باشد و کوتاهی سهوی یا تعمدی سازمان برنامه و بودجه را نمی‌تواند اصلاح نماید هرچند با افزایش ردیف اعتباری حقوق و دستمزد اختصاصی به کادر سلامت وزارت بهداشت می‌تواند مسیر تحقق مطالبه چند ساله مدافعان سلامت را هموار سازد.

 

تحقق این مهم دست مسئولین وزارت بهداشت را برای برقراری اصلی ترین مطالبه کادر سلامت باز می‌کند که این افزایش اعتبار حقوق و دستمزد را با مصوبه هیات امنای خود در ردیف فوق العاده خاص  یا فوق العاده جذب هیأت امنا با افزایش سقف درصد اختصاص به ۱۰۰درصد جبران نماید.

 

از این رو انتظار می‌رود که نمایندگان کمیسیون تلفیق و بخصوص نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که علی القاعده بایستی حامی کادرسلامت در این مقوله باشند، در صحن علنی بر ارائه پیشنهادهای قانونی مبنی بر تحقق این مطالبه بحق مدافعان سلامت کوشا باشند. بدیهی است کادر سلامت بعد از ۳ سال تلاش و مبارزه با  کرونا و مشاهده قدرناشناسی ها در برآورده ساختن اصلی ترین مطالبه بحق خود یعنی  فوق العاده خاص ، دیگری چیزی برای از دست دادن ندارد و تنها ابزار قدرتمندش رأی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۲ می‌باشد که می‌تواند از آن بعنوان ابزاری جهت همراه کردن نمایندگان فعلی مجلس در حمایت از برقراری  فوق العاده خاص  استفاده نماید.

 

این روزها همه نمایندگان نیازمند رأی هستند و کادر سلامت دارای بزرگترین شبکه ارتباطی از خانه های بهداشت روستایی تا مراکز بهداشتی شهری و بیمارستانی است که  در واپسین روزهای مهم تصمیم گیری در خصوص بودجه از این ابزار به نحو شایسته استفاده خواهد کرد.

 

هیچ دلیل عقلی وجود ندارد که از نماینده ای که به فکر مدافعان سلامت نبوده و دغدغه های آن ها را به دست فراموشی سپرده است، حمایت کنند و بازنشر شعار رأی در برابر رأی حمایت در برابر حمایت از سوی کادر سلامت برای نمایندگان شهرستان های خود گواه به راه افتادن این پویش عظیم خواهد بود که نشانه آن را در انتخابات پیش روی خواهیم دید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات