تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 15:21
کد خبر : 20442

ملاحظات اسرائیل برای حمله به ایران

ملاحظات اسرائیل برای حمله به ایران
رهگیری پرتابه‌های ایرانی در عملیات اخیر با همکاری شرکای غربی و منطقه‌ای اسرائیل صورت گرفت و مشخص نیست در ادامه ماجراجویی‌های نتانیاهو این وضعیت حتما تداوم یابد

بعد از انجام حمله موشکی و پهپادی ایران به اراضی اشغالی، فرماندهان ارشد نظامی جمهوری اسلامی اعلام کردند عملیات خاتمه یافته و این یعنی اکنون توپ در زمین اسرائیل است. البته از منظری دیگر پایان عملیات «وعده صادق» یعنی موازنه برهم خورده در منطقه به خاطر حمله به سفارت ایران در دمشق دوباره برقرار شده و ضرورتی برای پینگ پونگی شدن درگیری‌‌های نظامی وجود ندارد.

 

هر چند سخنگوی ارتش اسرائیل پس از حمله مدعی شد ۹۹ درصد موشک و پهپادهای ایرانی رهگیری شده و عملیات ایران به معنای یک شکست تمام عیار بوده اما در ادامه نشست‌های کابینه جنگی رژیم صهیونیستی اعلام شد پاسخ اسرائیل قطعی خواهد بود.

 

سایت خبری «اکسیوس» گزارش داده «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم به همتای آمریکایی خود گفته است که اسرائیل با توجه به استفاده سپاه پاسداران از موشک‌های بالستیک، چاره‌ای جز پاسخ دادن به حمله ایران ندارد و تاکید کرده «اسرائیل معادله‌ای را نمی‌پذیرد که در آن ایران هر بار که اسرائیل به اهدافی در سوریه حمله می‌کند با حمله مستقیم پاسخ دهد»

 

همچنین و با وجود اینکه مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی تصریح داشته‌اند در صورت پاسخ اسرائیل این بار واکنش ایران فوری و بی‌درنگ خواهد بود، رسانه‌ها و تحلیلگران مختلف درباره سناریوهای بعد از حمله ایران می‌نویسند.

 

 

بر اساس گزارش روز دوشنبه «وال استریت ژورنال» برخی از گزینه‌های روی میز شامل حملات سایبری به همراه حملات هدفمند به سایت‌های کلیدی دولتی مانند زیرساخت‌های نفتی ایران است.  حمله به پرسنل و زیرساخت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران یا به یکی از نیروهای نیابتی تهران در منطقه  از جمله حماس، حزب‌الله  و حوثی‌ها در یمن  از دیگر پاسخ‌های محتمل است. بنا بر این گزارش حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران بعید خواهد بود، به ویژه با توجه به این که حمایت و بودجه ایالات متحده برای چنین عملیاتی مورد نیاز است.

 

مرتبط:

ماکت جنگ جهانی؛ اولین برخورد مستقیم با اسرائیل بعد از انقلاب

 نتیجه چانه‌زنی‌ و رد و بدل شدن پیام بین ایران و آمریکا؛ امتیاز یا انتقام؟

 

«ان بی سی» به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده پاسخ اسرائیل به ایران ممکن است شامل حمله به سوریه باشد و انتظار نمی‌رود که مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد. این پاسخ ممکن است محموله ها یا تأسیسات و انبار قطعات موشکی پیشرفته یا سلاح های ارسال شده به حزب الله را هدف قرار دهد. واکنش اسرائیل ممکن است محدود باشد و ممکن است شامل حمله به نیروهای ایران و متحدانش در خارج از خاک ایران شود.

 

با وجود همه این سناریوهای طرح شده و با وجود اینکه بسیاری از ناظران می‌گویند «بنیامین نتانیاهو» از تشدید تنش و وضعیت پینگ پونگی زد و خورد با ایران استقبال خواهد کرد اما نمی‌توان منکر هزینه‌های عملیات جدید ایران برای رهبران رژیم صهیونیستی شد؛ عملیاتی که ممکن است این بار با رونمایی از نسل جدیدتری از موشک‌های ایرانی همراه شود و از یک مانور قدرت فراتر رود.

 

به گزارش ایران مامن، موضوع دیگری که مطرح است این که رهگیری پرتابه‌های ایرانی در عملیات اخیر با همکاری شرکای غربی و منطقه‌ای اسرائیل صورت گرفت و مشخص نیست در ادامه ماجراجویی‌های نتانیاهو این وضعیت حتما تداوم یابد.

 

نکته دیگر اینکه بروز درگیری‌های نظامی خواه ناخواه منجر به ایجاد انسجام در ایران خواهد شد همچنان که بسیاری از سیاسیونِ برکنار از قدرت از عملیات نظامی علیه اسرائیل حمایت کردند. این در حالی است که به دنبال افزایش فشارهای معیشتی، آشکار شدن پرونده‌های فساد و ماجراهایی مانند «زمین‌خواری منطقه ازگل»، همچنین برخوردهای ایجاد شده بر سر حجاب و … دوقطبی و شکاف‌های متعددی در ماه‌های اخیر ظاهر شد که مواردی از این دست زیر گرد و غبار درگیری‌های نظامی پنهان خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات