تاریخ انتشار : یکشنبه 12 شهریور 1402 - 15:46
کد خبر : 19038

کودک‌همسرهایی که شوهرکش می‌شوند

کودک‌همسرهایی که شوهرکش می‌شوند
یک جست‌وجوی ساده درباره پدیده شوهرکشی و کلیدواژه‌های مرتبط با آن نشان‌دهنده رواج و تعدد آن است و با یک بررسی عمیق‌تر می‌توان به یک ویژگی مشترک در بسیاری از پرونده‌های همسرکشی رسید؛ ویژگی به نام «کودک همسری»

اعترافات «کلثوم» زن مازندرانی به قتل همسرانش باعث شد تا ماجرای شوهرکشی او و نیز قتل‌های زنجیره‌ای به دست زنان، زبان به زبان بچرخد و بعضی از رسانه تاریخچه‌ای را یادآور شوند از این پدیده.

 

به گزارش «همشهری»، وقتی زن ۵۶ساله به جرم قتل همسر صیغه‌ای اش دستگیر شد، کسی تصورش را هم نمی‌کرد که او یک قاتل سریالی است که طی ۹سال جنایت، شوهران صیغه‌ای‌اش را به قتل رسانده است. هر چند زن ۵۶ساله به قتل ۷مرد اعتراف کرده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که او در این سال‌ها ۱۳شوهر صیغه‌ای داشته که همه آنها جان شان را از دست داده‌اند و به همین دلیل احتمال می‌رود آمار قربانیان او بیشتر از ۷نفر باشد.

 

آنطور که زن جنایتکار اعتراف کرده، طعمه‌هایش را از بین مردان سالخورده تنها اما پولدار انتخاب می‌کرد. کلثوم ابتدا در گعده‌های زنانه حاضر می‌شد و از زندگی‌اش می‌گفت و اینکه تمایل دارد به عقد موقت مردی سالخورده که تنها زندگی می‌کند در بیاید.

 

 

کلثوم در یازده سالگی برای اولین بار ازدواج کرده است. آخرین شوهر این زن مردی ٨٢ ساله بود که با مهریه ۵٠٠ میلیون تومانی در محمودآباد با کلثوم ازدواج کرد.

 

همشهری در ابتدای گزارش خود آورده ماجرایی که صبح شنبه ۱۱ شهریورماه مثل بمب در فضای رسانه‌های جنایی پیچید، انگار خاطره «مهین قدیری» اولین قاتل زنجیره‌ای زن را زنده کرد.

 

«آرمان امروز» اما به صورت تفصیلی‌تر ماجرای قاتل زنجیره‌ای اول را یادآور شده است. به نوشته این روزنامه، مهین قدیری پس از قتل ۵ زن و ۱ مرد در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر شد و  در ۲۹ آذرماه سال ۱۳۸۹ در زندان چوبیندر قزوین اعدام شد. انگیزه وی «مشکلات و تنگناهای مالی» بوده، اما قتل‌ها را برای امر معاش انجام نمی‌داده، بلکه بدهکار بوده و نمی‌توانسته از جایی پول آن را تأمین کند. او گفته «به همین دلیل قتل اول را انجام دادم و دو قتل دیگر را هم. حتی مبالغ را عیناً تحویل طلبکار می‌دادم، اجازه نمی‌دادم ذره‌ای از این پول‌ها به چرخه زندگی روزمره‌ام وارد شود.»

 

نکته جالب توجه، اخبار متعددی است که این روزها از این پدیده به گوش می‌رسد؛ رخدادهایی که در آن بعضا پای خیانت در میان بوده و در بسیاری موارد هم زن به دلیل ناتوانی در از پای درآوردن همسر، به مردی دیگر متوسل می‌شود. اسفندماه ۹۷، «ایسنا» به نقل از یک قاضی دادگستری در پنجمین کنگره ملی روانشناسی نوشت: متاسفانه همسرکشی در تهران بسیار نگران کننده است به طوری که از هر ۱۰ پرونده قتل، ۶ شوهرکشی وجود دارد که همه آن به مسئله خیانت بازمی‌گردد.

 

در همین پیوند، روزنامه «خراسان» امروز گزارشی اختصاصی با عنوان «گفت وگو با زنی که دستور قتل شوهرش را صادر کرد» منتشر ساخت که در بخش‌هایی از آن به نقل از این زن آمده است: تازه وارد ۱۴ سالگی شده بودم که پای سفره عقد نشستم و با «حمید» ازدواج کردم. … الان دو پسر دارم، ولی دو فرزندم را هم در نوزادی فروختیم! …همسرم شیشه مصرف می‌کرد! در واقع اختلاف ما هم بیشتر به این خاطر بود! … من قصد کشتن همسرم را نداشتم. وقتی از من شکایت کرد خیلی ترسیدم که در دادگاه ماجرای ارتباطم با آن جوان ۲۷ ساله لو برود و رسوایی به بار بیاید، درصورتی که من فقط تلفنی با او صحبت می‌کردم! … کاش برای طلاق اصرار می‌کردم و این تصمیم احمقانه را نمی‌گرفتم.

 

اختصاصی اخیر دیگر درباره شوهرکشی کمتر از یک هفته پیش در «همشهری» منتشر شد که خبر داد «زنی که در ۱۶ سالگی به دلیل اختلافاتی که با شوهرش داشت در حادثه‌ای عجیب او را به قتل رسانده و از آن زمان زیر تیغ بود پس از ۱۲ سال توسط اولیای دم بخشیده و از زندان آزاد شد.»

 

به گزارش ایران مامن، یک جست‌وجوی ساده درباره این پدیده و کلیدواژه‌های مرتبط با آن نشان دهنده رواج و تعدد همسرکشی است و با یک بررسی عمیق‌تر می‌توان به یک ویژگی مشترک در بسیاری از پرونده‌های همسرکشی رسید؛ ویژگی به نام «کودک همسری».

 

 

«شیما قوشه» حقوقدان در گفت وگو با «اعتماد» (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) درباره تبعات احتمالی کودک همسری اظهار داشته «در چنین شرایطی آمار پرونده های خانواده، خشونت علیه زنان، زن کشی و حتی شوهرکشی افزایش خواهد یافت. متاسفانه اغلب، زنانی به سمت همسرکشی می روند که نمی‌توانند طلاق بگیرند؛ اقدامی که به شدت آثار بسیار جبران ناپذیری دارد.»

 

در این زمینه، «امیرمحمود حریرچی» جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «آرمان امروز» به بیان یکی از انگیزه‌ها تصمیماتی از این دست می‌پردازد که خود از خصوصیات و تبعات کودک‌همسری محسوب می‌شود: در جامعه ما اینگونه تداعی شده که در یک ارتباط جنسی فقط مرد باید لذت ببرد یا خواهان باشد. درحالیکه براساس مطالعاتی که خود ما انجام دادیم بیش از ۷۰ درصد زنانی که درخواست طلاق دارند به خاطر نارضایتی جنسی از همسرانشان است. در نتیجه زن به هر بهانه ای به دنبال طلاق یا انتقام گرفتن از مرد است و متاسفانه قانون هم به نوعی از آنها حمایت می کند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات