تاریخ انتشار : یکشنبه 21 اسفند 1401 - 18:09
کد خبر : 17669

مسمومیت‌های دانش‌آموزی در مرحله نقاهت

مسمومیت‌های دانش‌آموزی در مرحله نقاهت
به گزارش وزارت کشور در بین دستگیرشدگان افرادی با انگیزه‌های معاندانه و با هدف ایجاد رعب و وحشت در مردم و دانش‌آموزان و برای تعطیلی مدارس و ایجاد بدبینی نسبت به نظام وجود دارند كه تحقیقات از این افراد جنایتكار از جمله كشف ارتباط احتمالی آنان با سازمان‌های تروریستی منافقین و... مورد تحقیق و بررسی است.

مسمومیت‌های دانش‌آموزی گویا قرار است قبل از رسیدن سال نو و بعد از حدود سه ماه فروکش کند. به دنبال اشاره رهبر انقلاب در حاشیه مراسم روز درختکاری (پانزدهم اسفندماه) مبنی بر تعقیب جدی «این جنایتِ بزرگ و غیر قابل اغماض» و محکومیت عاملین به «اشدّ مجازات» رئیس قوه قضاییه هم اعلام کرد: مسمومیت‌های دانش آموزان افساد فی الارض است.

 

حالا وزارت کشور از دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر از عوامل موثر در حوادث اخیر مدارس در استان‌های تهران، قم، زنجان، خوزستان، همدان، فارس، گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و خراسان رضوی خبر می‌دهد و «محمدرضا میرتاج الدینی» عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس هم افزوده است تمام عوامل پشت پرده این اتفاقات دستگیر شدند.

 

در گزارش وزارت کشور تصریح شده تعدادی از این موارد، مشتمل بر افرادی است که از روی شیطنت یا ماجراجویی و با هدف تعطیلی کلاس درس و تحت تاثیر فضای روانی ایجاد شده دست به اقداماتی نظیر استفاده از مواد بدبو و بی‌خطر و… زده‌‌اند که ضمن تذکر لازم، تحقیقات قانونی از این دسته از افراد تاحصول اطمینان و کسب نتیجه نهایی ادامه دارد.

 

این گزارش می‌افزاید: در بین دستگیرشدگان افرادی با انگیزه‌های معاندانه و با هدف ایجاد رعب و وحشت در مردم و دانش‌آموزان و برای تعطیلی مدارس و ایجاد بدبینی نسبت به نظام وجود دارند که تحقیقات از این افراد جنایتکار از جمله کشف ارتباط احتمالی آنان با سازمان‌های تروریستی منافقین و… مورد تحقیق و بررسی است.

 

 

با این حال همچنان نظریه «هیستری جمعی» هم در تحلیل دلایل وقوع غائله اخیر مورد تاکید است. «محمدرضا کلانتر معتمدی» دبیر فرهنگستان علوم پزشکی در این باره به سایت «جماران» گفته است: این به اصطلاحِ پزشکی، یک تابلوی هیستری جمعی و اثر روحی و روانی است چون اکثر زنان به این مسائل حساس‌ترند اینها پیش می‌آید. مسمومیت این طور نمی‌شود که به بیمارستان بروند و همه برگردند. در تمام این جاهایی که اتفاق افتاده فقط ۲۶ نفر بستری شده‌اند که آنها هم بیش از دو روز نبوده و علت هم بیماری‌های زمینه است که آنها داشته‌اند؛ نه اینکه به علت مسمومیت باشد. مسمومیتی در کار نیست اما اگر ما بگوییم مسمومیت نیست هیچ کس قبول نمی‌کند.

 

همچنین «ایرنا» به نقل از «غلامعلی افروز» رئیس سابق سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و استاد دانشگاه تهران نوشت: اتفاق رخ داده در برخی مدارس دخترانه کشور در واقع، مسمومیت نیست بلکه متاثر از یک حساسیت روانشناختی و زیستی است. حضور بچه ها در سنگر مدارس حفظ شود تا طراحی و نقشه های معاندین نظام ناکام بماند.

 

به گزارش ایران مامن، با این حال، اظهارنظرهایی مانند آنچه عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا طی روزهای اخیر داشته‌اند باعث شده تا همچنان ابهاماتی در این باره باقی بماند. به گفته «مینو محرز» شواهد و قرائن نشان می‌دهد آنچه که بر سر دانش‌آموزان می‌آید نمی‌تواند عامل ویروسی داشته باشد، هرچه هست باید یک نوع سم باشد.

 

در همین باره «هادی بیگی نژاد» نماینده ملایر هم اخیرا مدعی شده بود در حال حاضر ماده سمی که با آن دانش آموزان را مسموم می‌کنند، نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم با چه تیمی و پروژه ای طرف هستیم، این مساله دقیقاً مانند نحوه شهادت دکتر محسن فخری زاده است.

 

در این میان گزارش صداوسیما هم مورد توجه بسیاری قرار گرفت؛ گزارشی که «آرمان ملی» آن را چنین روایت کرده است: روز گذشته، صدا و سیما گزارشی منتشر کرد از دستگیری ۵ نفر از عاملان مسمومیت دانش‌آموزانی که در ۷ مدرسه لار واقع در استان فارس. پیش از آن هم اخباری مبنی بر دستگیری عوامل این مسمومیت‌های ادامه‌دار و زنجیره‌ای که از آذر ماه در برخی مدارس دخترانه شروع شده، از جانب مقامات ارشد کشوری و لشکری منتشر شده بود. نکته جالب گزارش صدا و سیما این بود که متهم اصلی این پرونده با همکاری دخترش مواد سمی را تهیه کرده بود و در ۷ مدرسه لار برای مسمومیت دانش‌آموزان استفاده می‌کردند. و آن‌ها این کار را می‌کردند تا فیلم مسمومیت دانش‌آموزان را برای شبکه‌های بیگانه بفرستند. هدفشان هم بدبین کردن مردم نسبت به نظام بوده. فیلم هم پخش و با یکی دو مسئول هم صحبت شد و سرآخر هم پاهای بازداشت شدگان که شلوارهای آبی زندانی‌ها را پوشیده بودند، به نمایش گذاشته شد.

 

فرجام این وقایع اینکه روزنامه «اعتماد» می‌نویسد: تبعات ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان همچنان ادامه دارد و بسیاری از خانواده‌ها همچنان از اعزام فرزندان خود به مدارس به دلیل نگرانی خودداری می‌کنند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات