تاریخ انتشار : سه شنبه 29 فروردین 1402 - 17:16
کد خبر : 17953

آرایش نواصولگرایی مقابل پایداری

آرایش نواصولگرایی مقابل پایداری
شاید قالیباف بی‌میل نباشد با قرار گرفتن در نقش اپوزسیون اصولگرایی حاکم، نشان دهد از «یکدست شدن سیاسی حاکمیت» عبور کرده است تا شاید از آرا اصلاحاتی‌ها و اعتدالیون بهره‌مند شود و بتواند صدرنشینی در بهارستان را تضمین کند

ورود به سال انتخاباتِ مجلس، دو جریان اصلی بهارستان را به سمت تحکیم سنگرهای سیاسی پیش می‌برد.

 

به گزارش ایران مامن، در روزهایی که حجاب به عنوان مساله اصلی جامعه جانمایی شده، انتظار اینکه نواصولگرایان به رهبری «محمدباقر قالیباف» با پایداری‌ها بر سر این مساله وارد نزاع با هم شوند دور از ذهن نبود و نیست. این اختلافات با نامه‌نگاری چند روز پیش «مجتبی توانگر» نماینده تهران و سخنگوی غیررسمی قالیبافی‌ها علنی‌تر شد.

 

توانگر در واکنش به اظهارات اخیر «مرتضی آقاتهرانی» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نامه او پیرامون مساله حجاب، طی نامه‌ای سرگشاده به جوانان جبهه پایداری نسبت سخنان او واکنش نشان داد. به نوشته وی آنها دنبال شیوه‌ای بدتر از گشت ارشاد برای مقابله با بی‌حجابی‌اند.

 

به نوشته «سازندگی» نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری هر روز در گفت‌وگو با رسانه‌ها برای معرفی کردن قالیباف به عنوان عامل اصلی به نتیجه نرسیدن تدوین قانون جدید برای حوزه حجاب، گوی سبقت از هم می‌ربایند. در همین حال، نکته قابل توجه دیگر در جدال بین قالیباف و پایداری‌ها، تلاشی است که هر دو برای یارگیری از جناح دولت دارند.

 

 

درباره این جدال، «هم‌میهن» نیز نوشته است: تمایل جریان پایداری این است که قالیباف را به سرنوشت حدادعادل در مجلس هفتم دچار کنند. حامیان دولت هم می‌خواهند به قالیباف این پیام را منتقل کنند که بی‌خود منتظر یک‌دوره‌ای شدن رئیسی نباشد، بلکه باید به یک‌دوره‌ای شدن خودش مانند حدادعادل بیاندیشد.

 

تلاش پایداری‌ها برای یک‌دوره‌ای شدن ریاست قالیباف مانند حداد عادل شاید انگیزه‌ای برای رئیس فعلی شده تا محوری تازه را علیه رقبایش بگشاید.

 

قالیباف، یکشنبه شب میزبان «علی‌اکبر ناطق‌نوری»، «علی لاریجانی» و «غلامعلی حدادعادل» روسای پیشین مجلس بود. به نوشته «دنیای اقتصاد» این دیدار کم‌سابقه را باید نشانه‌ای از آغاز زودهنگام رقابت‌های انتخاباتی مجلس دانست؛ آن هم با چینش جدید. در آرایش جدید نیروهای سیاسی به نظر می‌رسد سخنان اخیر «حسن روحانی» درباره اینکه اول رفراندوم باشد و بعد انتخابات نقطه عطف محسوب می‌شود. این سخنان می‌تواند زمینه‌ نزدیک شدن لاریجانی و حتی ناطق را به جریان نواصولگرایی یعنی قالیباف و تاحدی حدادعادل فراهم کند.

 

در باره این افطاری انتخاباتی، «آرمان ملی» از زاویه غایبان به این رخداد پرداخت و نوشت: جمع روسای مجلس دو غایب سرشناس داشت یکی آیت الله هاشمی رفسنجانی که در قید حیات نیست و دیگری مهدی کروبی که از اوایل اسفند ۸۹ در حصر  است. … نماز مغرب و عشا هم به امامت ناطق نوری برگزار شد؛  در تصاویر منتشر شده لاریجانی و قالیباف به شیخ نور اقتدا کرده‌اند و خبری از حدادعادل نیست.

 

 

این روزنامه افزوده است: اصولگرایان مهارت خاصی در بیرون راندن اعضای موثر از دایره اصولگرایی دارند که ناطق‌نوری و لاریجانی از جمله آنها هستند. بدیهی‌ترین راهکار آنها هم القای حضور این دو شخصیت در اردوگاه اصلاح‌طلبی است و می‌خواهند به حامیان آنها القا کنند که این شخصیت‌ها از ابتدا هم اخوتی با جریان اصولگرایی نداشتند و بر حسب منافع‌شان به تغییر دیدگاه می‌پردازند.

 

حال با توجه به این اوضاع، شاید قالیباف بی‌میل نباشد با قرار گرفتن در نقش اپوزسیون اصولگرایی حاکم، نشان دهد از «یکدست شدن سیاسی حاکمیت» عبور کرده است تا شاید از آرا اصلاحاتی‌ها و اعتدالیون بهره‌مند شود و بتواند صدرنشینی در بهارستان را تضمین کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات