تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 15:00
کد خبر : 18933

کم‌وزیادِ چانه‌زنی با بن‌سلمان

کم‌وزیادِ چانه‌زنی با بن‌سلمان
چند ماه پیش بیشتر بحث‌ها روی ورود سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران سعودی به حوزه‌های اقتصادی ایران متمرکز بود.

بعد از آن که سعودی‌ها با ایران در پکن متن توافقی غیرمنتظره را به امضا رساندند و به دنبال بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور، سفر «حسین امیرعبداللهیان» به عربستان و دیدارش با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در جده برجسته‌ترین نمود دگرگونی روابط طی ماه‌های گذشته بود.

 

بعد از دیدار امیرعبداللهیان با همتای سعودی، ملاقات با بن سلمان که زمانی یکی از منفورترین چهره‌های رسانه‌های جهان و ایران بود و به واسطه قتل «جمال خاشقچی» در مهرماه ۱۳۹۹ با عناوینی مانند قصاب، جلاد، سلاخ و … خوانده می‌شد، مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها، تحلیلگران و کاربران فضای مجازی قرار گرفت. برخی هم به بهانه این سفر، انگیزه‌های تحول در مناسبات و سمت‌وسوی آن را مورد توجه قرار دادند.

 

«ایرنا» در این باره نوشت: اتفاقی که در سال ۲۰۱۹ رخ داد یعنی حادثه آرامکو، سعودی‌ها را به این نتیجه رساند که نمی‌توانند برای امنیت خود به ایالات متحده تکیه کنند. نقش عربستان به عنوان بازیگری برای ایجاد نظم مطلوب آمریکا در منطقه در همین نقطه به پایان رسید.

 

خبرگزاری دولت علاوه بر تاکید روی جمع‌بندی سعودی‌ها در زمینه خاتمه کاهش سطح مخاصمه با تهران به نقش چین اشاره کرده و افزوده است: منطقه جنوب غرب آسیا اکنون با نفوذ رو به رشد چین مواجه شده است که عربستان را به هماهنگی بیشتر با این قطب نوظهور جهان وادار می‌کند. بر عکس ایالات متحده که تداوم قدرت خود را در وضعیت بی‌ثبات خاورمیانه و منازعه‌ کشورهای عربی و ایران می‌دید برای چین، ثبات در این منطقه و مصالحه بین طرف‌ها راهبردی اساسی بوده و زمینه‌ساز نظم جدید منطقه شده است.

 

به گزارش ایران مامن، علاوه بر بازخوانی انگیزه‌ها، برخی رسانه‌ها با اشاره به مذاکرات طولانی مدت وزیر امور خارجه با سران عربستان، از نامعلوم بودن محتوای این مذاکرات نوشتند.

از سوی دیگر گروهی با اشاره به محدود اطلاعاتی که از این مذاکرات انتشار یافته، به نقد و گمانه‌زنی پرداختند. در این میان، این بخش از اظهارات امیرعبداللهیان مورد توجه قرار گرفت که «در حوزۀ ورزش، اتفاق‌نظر داریم که تیم‌های ورزشی دو کشور بازی‌های دوستانۀ رفت‌وبرگشت را انجام بدهند و از جمله تیم‌های مطرح و برتر فوتبال بین دو کشور بازی‌های دوستانه‌ای را تدارک ببینند.» این در حالی است که چند ماه پیش بیشتر بحث‌ها روی ورود سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران سعودی به حوزه‌های اقتصادی ایران متمرکز بود.

«عبدالرضا فرجی راد» در این باره به «آفتاب یزد» گفته است: قدر مسلم، ملاقات ۹۰ دقیقه‌ای امیرعبداللهیان و بن سلمان یعنی رخدادی مهم با فرصت کافی برای طرح بسیاری از مسائل مشترک و اختلافی و این یعنی محال است پیرامون «میدان مشترک گازی آرش» و مسائلی از این دست گفت‌وگو صورت نپذیرفته باشد. البته مسائل ایران و عربستان «یک شبه» حل نخواهد شد.

 

به گفته این دیپلمات سابق، تحریم‌ها سد راه توسعه روابط سیاسی-اقتصادی ایران با هر کشوری است که عربستان نیز مستثنی از این قاعده نیست. قطعاً آمریکایی‌ها آن چنان که می‌توانند بر کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن فشار وارد بیاورند این فشار در مواجهه با کشورهایی نظیر عربستان، امارات، قطر، عمان و ترکیه کمتر خواهد بود فلذا بهتر آن است که آغاز روابط در دوران تازه را با تأکید بر همکاری‌های اقتصادی دنبال کنیم و خیلی به مسائل سیاسی و منطقه‌ای ورود پیدا نکنیم.

 

«حسن بهشتی‌پور» هم در گفت‌وگو با «اعتماد» اظهار داشته در سال ۸۰ خورشیدی پیمان امنیتی مهمی بین ایران و عربستان سعودی در دولت سید محمد خاتمی بسته شد. این پیمان باید احیا شده و گسترش پیدا کند. وقتی منافع دو کشور در حوزه‌های گوناگون به هم گره بخورد و روابط مناسبی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی و… برقرار شود، ضرایب تهدیدات هم کاهش می‌یابد. در مرحله بعد این همکاری‌ها باید چندجانبه شود. علاوه بر عربستان با امارات، قطر، بحرین، کویت و حتی عراق و عمان می‌توان به یک پیمان منطقه‌ای فکر کرد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات