تاریخ انتشار : شنبه 30 تیر 1403 - 15:54
کد خبر : 21040

پوست گردو برای دست راست رئیس جمهور

پوست گردو برای دست راست رئیس جمهور
بعید به نظر سر دادن شعارهایی مانند «ظریف گورتو گم کن» در نماز جمعه تهران، تاثیر چندانی در یکه‌تازی وی در چینش کابینه دست کم در کوتاه مدت داشته باشد و وزیر خارجه سابق قطعا برجسته‌ترین چهره در این فرایند خواهد بود.

«این کابینه وحدت ملی خواهد بود ولی ائتلافی نیست؛ نمی‌خواهیم افرادی را داشته باشیم که با گفتمان رئیس‌جمهور همراهی و باور نداشته باشند»؛ این اظهارات «محمدجواد ظریف» در کنار بارم‌بندی نمره نامزدهای وزارت کابینه پزشکیان و تبعیض مثبت برای اقوام، زنان و جوانان با استفاده از عباراتی مانند مرد مسلمان شیعه امتیازش صفر است و … باعث شد تا دور جدیدی از حملات علیه وزیر امور خارجه سابق پس از حضورش در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر به راه بیافتد.

 

یکی از تندترین این حملات از سوی «سیدمحمود نبویان» نماینده تهران و یکی از سرسخت‌ترین مخالفان برجام بود که اظهار داشت: برای کسی که پوست و گوشت و خونش در دیار کفر شکل گرفته، بدیهی است که شیعه بودن امتیازی محسوب نشود، بلکه شاید به تبع اربابان آمریکایی، یهودی بودن برای این‌ها مهمترین امتیاز باشد!

 

«پزشکیان در محاصره زاویه‌دارها و محکومان امنیتی» هم تیتر یک «کیهان» بود که با اشاره به اقدامات ظریف در راس شورای راهبری انتخاب اعضای دولت، در توصیف چهره‌هایی نظیر وزیر خارجه سابق نوشت: آنها مورد لطف مقامات آمریکا و اسرائیل قرار گرفته‌اند و خباثت‌هایی را که با فتنه‌انگیزی و قداره‌کشی نتوانستند علیه نظام اسلامی انجام دهند، امروز در پوشش مدنی و مصونیت قانونی دنبال می‌کنند. این هشدار باید جدی گرفته شود. بار دیگر رئیس‌جمهور منتخب را به خطر وجود این آفات و تباهی‌ها در اطرافش توجه می‌‌دهیم و انتظار پیگیری و اقدام فوری و لازم را داریم.

 

«حسین شریعتمداری» سرپرست کیهان با خطاب به ظریف که «چه تفاوتی بین دیدگاه شما و صهیونیست هاست؟» نوشت: آقای پزشکیان ظریف مستاجر خوبی نیست، ریاست جمهوری را از او پس بگیرید.

 

 

به نوشته روزنامه اصولگرا «جوان» بی‌گمان شکل کار دولت جدید در انتخاب وزیران مشابهت‌هایی با دولت‌های گذشته دارد و همیشه بحث از کمیته‌ها یا گروه‌های انتخاب وجود داشت اما وقتی شکل کار کمی افراطی شود تا آنجا که دستمایه طنز تفکیک «هیئت» از «دولت» قرار گیرد و همه اعتماد و حضور و تضمین این انتخاب‌ها در ذیل عنوان «شورای راهبری» به کسی سپرده شود که روزگاری امضای یک آمریکایی برایش تضمین بود و تضمین نشد، موجبات نگرانی‌های دلسوزان واقعی نظام را فراهم آورده‌ایم

 

«صبح نو» روزنامه نزدیک به «محمدباقر قالیباف» هم با یادآوری اینکه ظریف اظهار داشته بود «کار دیگری غیر از سیاست خارجی بلد نیستم» و هشدار درباره «تعمیق شکاف‌ها» در مطلبی آورد: قابل فهم است که آقای پزشکیان در میان محذورات و مقدورات، امکان تصمیم‌های متعددی ندارند و از همین بابت باید در مقدمات تشکیل دولت به ایشان کمک کرد؛ اما یکی از مهم‌ترین کمک‌ها، دوری از فعال کردن شکاف‌ها در کشور است؛ چراکه هدف ایشان کم کردن شکاف‌ها است نه فعال کردن آنها. از این بابت دکتر ظریف هم می‌توانند بخشی از همین پروژه باشند نه برعکس.

 

در مقابل، رسانه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی تمام قد پشت ظریف ایستاده و از وی حمایت کرده‌اند. به گزارش «انتخاب» در راستای تلاش برای حذف ظریف، رادیکال‌ها سعی دارند وی را عامل تنش در کشور و محقق نشدن شعارهای «مسعود پزشکیان» و نیز مانع اجماع ملی معرفی کنند حال آن که کنار رفتن ظریف مانند «شلیک به پای دولت پزشکیان» خواهد بود که باعث توقف حرکت دولت و سرخوردگی بدنه رای حامیان وی خواهد بود.

 

البته برخی از درون جریان اصلاح‌طلبان نیز به شیوه شورای راهبری و اعضای آن انتقاد کرده‌اند مانند «محمود صادقی» نماینده مجلس دهم که خطاب به پزشکیان نوشته است: مراقب باشید اگر عناصر سودجو و فرصت طلب خروجی کمیته‌ها باشند، امید و سرمایه اجتماعی درحال ترمیم دوباره آسیب می‌بیند.

 

«محمد ذاکری» رئیس ستاد انتخابات پزشکیان در استان هرمزگان هم با یادآوری تجارب دوره ریاست جمهوری «سیدمحمد خاتمی» در روزنامه «اعتماد» نوشت: حامیان رییس‌جمهور منتخب باید مراقب باشند که وی را با وزنه‌هایی سنگین بر دست و پا به پیست مسابقه نفرستند و خودشان با موتور در کنارش گاز بدهند و انتظار داشته باشند با این شرایط همپای آن‌ها بدود.

 

به گزارش ایران مامن، در این میان البته بعید به نظر سر دادن شعارهایی مانند «ظریف گورتو گم کن» در نماز جمعه تهران، تاثیر چندانی در یکه‌تازی وی در چینش کابینه دست کم در کوتاه مدت داشته باشد و وزیر خارجه سابق قطعا برجسته‌ترین چهره در این فرایند خواهد بود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات