تاریخ انتشار : جمعه 12 شهریور 1400 - 13:40
کد خبر : 10274

بلایی وحشتناک‌تر از تحریم و کرونا؛ به زودی زیر پایمان خالی می‌شود

بلایی وحشتناک‌تر از تحریم و کرونا؛ به زودی زیر پایمان خالی می‌شود

سخت‌ترین دوره‌ای که بسیاری از مردم به یاد می‌آورند همین الان است که علاوه بر مصیبت سمج کرونا، گرانی و فشارهای اقتصادی نفس میلیون‌ها نفر را بریده است.   در کوران این روزهای نفسگیر و کم‌امید، بسیاری سوءمدیریت را دلیل بخش مهمی از مشکلات می‌دانند و خیلی‌ها هم تحریم‌های کمرشکن که جلوی ورود دلار، سرمایه،

سخت‌ترین دوره‌ای که بسیاری از مردم به یاد می‌آورند همین الان است که علاوه بر مصیبت سمج کرونا، گرانی و فشارهای اقتصادی نفس میلیون‌ها نفر را بریده است.

 

در کوران این روزهای نفسگیر و کم‌امید، بسیاری سوءمدیریت را دلیل بخش مهمی از مشکلات می‌دانند و خیلی‌ها هم تحریم‌های کمرشکن که جلوی ورود دلار، سرمایه، انواع کالا مثل واکسن و … را به کشور گرفته است.

 

در حالی که فریاد بی‌صدای میلیون‌ها نفر به فلک می‌رسد، از زیر پای آنان فریادی گوشخراش‌ اما بی‌صداتر بلند است و از بلایی سهمگین‌تر از تحریم و مشکلات روزمره مردم و کشور می‌نالد.

 

 

چهار سال پیش اعلام شد که میانگین سالانه فرونشست در ایران که به ۲۵ سانتیمتر می‌رسد، ۱۴۰ برابر حد بحران است؛ رقمی خیره‌کننده که مثل خیلی آمار و ارقام هولناک دیگر به راحتی از کنار آن عبور شد تا روند مدیریت و تدبیر روزانه امور آسیب نبیند.

 

در این شرایط حتی اگر ابر و باد و مه و خورشید و فلک هم به کمک ما بیایند بی‌فایده است. اگر بارندگی مثل سال ۹۸ و ۹۹ در ایران اتفاق بیافتد، دیگر زمین امکانی برای ذخیره ندارد و نتیجه سیلاب خسارتبار خواهد بود.

 

اواسط مردادماه بود که رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از افزایش فرونشست زمین در پایتخت خبر داد و در عین حال تاکید کرد که این پدیده تاثیر چندانی روی واحدهای مسکونی نخواهد داشت.

 

 

این در حالی است که بر اساس تحقیقات انجام شده  تهران ۳۶ سانتی‌متر در سال فرو می‌نشیند که این میزان نشست در هیج‌ جای جهان تاکنون گزارش نشده است.

 

مسئولان مهار بحران در حالی بدون هیچ اقدام عملی فقط به اطمینان‌بخشی مشغولند که در مقطع شروع این بحران در کشورهای دیگر، تغییر بنیادین سیاست‌های آبیاری توانست بمب ساعتی زیر پای مردم این کشورها را خنثی کند.

 

اوضاع در باقی کانون‌های جمعیتی کشور هم چندان بهتر از پایتخت نیست. در جنوب غربی اصفهان در دشت «مهیار» و در نزدیکی ارتفاعات «کلاه‌قاضی»، شکاف زمین در این ناحیه با عرض دو متر و ارتفاع بیش از ۶۰ متر که صدها متر امتداد یافته نمونه‌ای از این دست موارد است که روند روبه رشد آن به شکلی خطرناک به سمت اصفهان حرکت کرده و حیات مناطق مسکونی را نشانه رفته. اتفاقی که ممکن است با فرونشست زمین در شهری چون اصفهان، به مرگ چند صدهزار نفر بیانجامد و فاجعه‌ای نه تنها در بعد طبیعی بلکه در بعد انسانی را رقم بزند.

 

 

فروچاله در دشت «ایج» در شرق استان فارس و در دشت «کبودر آهنگ» همدان، فرونشست زمین در محور ساوه به قم یا دشت قزوین و دشت‌های استان کرمان، یزد، خراسان، فارس، همدان و … همچنان ادامه دارد، اما بنابر اظهارات «محمد درویش» عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور،  ابعاد خطر در اصفهان بسیار جدی‌تر از آن چیزی است که تاکنون رسانه‌ای شده و زبانه‌های فرونشست، شتابان به سوی بافت شهری و تاریخی حرکت می‌کند.

 

به گزارش ایرنا، هر چند در سال‌های اخیر از میزان فرونشست زمین در مناطقی مانند تهران و چند شهر دیگر کاسته شده، اما این اصلا خبر خوبی نیست، بلکه بنابر نتایج یافته‌ها و پژوهش‌های سازمان «زمین‌شناسی» کشور، به دلیل بهره‌برداری بیش از حد از منابع آبی و تخریب آن، دیگر چیزی برای از دست دادن باقی نمانده و باید به زودی منتظر وقایع بسیار بدتری بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات