تاریخ انتشار : یکشنبه 25 مهر 1400 - 13:19
کد خبر : 11381

زد و بندهای تازه با «جبهه النصره»

زد و بندهای تازه با «جبهه النصره»

تازه‌ترین هشدار تروریستی «ولادیمیر پوتین» در زمینه کوچ تکفیری‌های مسلح از عراق و سوریه به افغانستان بود. رئیس جمهوری روسیه چهارشنبه هفته گذشته در این خصوص از نقش کشورهای غربی در این وضعیت بشدت انتقاد کرد.   در میان گروه‌های تروریستی که سال‌ها در شامات و عراق فعال بوده و سرنوشتی متفاوت از داعش یافته‌اند،

تازه‌ترین هشدار تروریستی «ولادیمیر پوتین» در زمینه کوچ تکفیری‌های مسلح از عراق و سوریه به افغانستان بود. رئیس جمهوری روسیه چهارشنبه هفته گذشته در این خصوص از نقش کشورهای غربی در این وضعیت بشدت انتقاد کرد.

 

در میان گروه‌های تروریستی که سال‌ها در شامات و عراق فعال بوده و سرنوشتی متفاوت از داعش یافته‌اند، می‌توان به «جبهه النصره» اشاره کرد.

 

از آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ گروه‌های تروریستی مختلفی نظیر داعش و جبهه النصره با سرعت برق آسایی بخش‌های مختلفی از سوریه را تصرف کردند. داعش در ژوئیه سال ۲۰۱۴ به صورت رسمی تشکیل خلافت اسلامی جهانی را اعلام کرد و خود را حکومت اسلامی نامید. این گروه همچنین بخش‌های بزرگی از شمال عراق و شرق سوریه و بخش‌های کوچکی را در لیبی، نیجریه و افغانستان به تصرف خود درآورد تا اینکه بعد از ورود بازیگران منطقه ای نظیر ایران و روسیه به عرصه مبارزه با داعش و بعضاً حملات جسته و گریخته دولت آمریکا با تشکیل ائتلاف جهانی مبارزه با تروریسم، در مارس ۲۰۱۹ میلادی دولت آمریکا با انتشار بیانیه‌ای «پایان خلافت داعش» را رسماً اعلام کرد.

 

البته پیش‌ازاین دولت‌های ایران و عراق در سال ۲۰۱۷ (پاییز ۱۳۹۶) پایان حکومت داعش را به‌طور رسمی اعلام کرده بودند.

 

در نهایت با ترور ابوبکر البغدادی رهبر این گروه در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹ توسط نیروهای ویژه آمریکایی طی عملیاتی تحت عنوان «کایلا مولر» یا «یورش باریشا»، این گروه  تروریستی به پایان خود رسید.

 

وضعیت گروه تروریستی «جبهه النصره» یا «هیئت تحریر الشام» همچنان که اشاره شد تا حدودی متفاوت به نظر می رسد. هیئت تحریر الشام که پیش تر و از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه تحت عنوان جبهه النصره فعالیت می‌کرد، یکی از شاخه‌های سازمان تروریستی «القاعده» بود که ضمن اعلام جدایی از این سازمان، عنوان خود را به نام فعلی تغییر داد.

 

 

براساس توافق سال ۲۰۱۷ میان کشورهای ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح آستانه، چهار منطقه امن در سوریه ایجاد شد. سه منطقه در سال ۲۰۱۸ میلادی به کنترل ارتش سوریه درآمد؛ اما منطقه چهارم که استان ادلب در شمال غربی سوریه و مناطقی در استان‌های لاذقیه، حما و حلب را در بر می گیرد؛ هنوز در دست گروه های تروریستی و مخالفان مسلح دولت سوریه به ویژه گروه تروریستی جبهه النصره قرار دارد.

 

در اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ ، سران کشورهای روسیه و ترکیه در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که طی آن دولت ترکیه وعده داده بود تمامی مخالفان مسلح در این منطقه را بدون خون ریزی خارج یا خلع سلاح کند؛ اتفاقی که تا به امروز محقق نشده است و مخالفان مسلح در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه‌های روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

 

براساس گزارش «وادیم کولیت» معاون رئیس «مرکز روسی آشتی طرف‌های درگیر در سوریه» موسوم به «حمیمیم»، گروه تروریستی النصره ۳۳ عملیات تروریستی در منطقه کاهش تنش ادلب انجام داده است که شامل  ۱۵ عملیات در استان ادلب، ۹ عملیات در استان لاذقیه، ۴ عملیات در حلب و ۵ عملیات تروریستی دیگر در استان حما می باشد.

 

اخیراً خبرگزاری «تاس» روسیه به نقل از منابع دیپلماتیک روس ادعا کرده است که  سرویس‌های اطلاعاتی غرب در حال برقراری ارتباط مستقیم با گروه های تروریستی بین المللی مستقر در سوریه‌اند.

 

خبرگزاری «اسپوتنیک» هم مدعی شده که «جاناتان پاول» نماینده ویژه ام آی۶ در امور لیبی،  چندی پیش در منطقه ادلب و در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه در پاسگاه باب الحواء با «ابومحمد الجولانی» رهبر گروه تروریستی جبهه النصره دیدار و ملاقات داشته است.

 

ابومحمد الجولانی

 

گزارش ها حاکی از آن است در این دیدار  الجولانی و پاول در مورد احتمال حذف نام جبهه النصره از لیست سازمان های تروریستی غرب گفتگو کرده اند. گفته می‌شود طرف انگلیسی به الجولانی در ازای خودداری از فعالیت های تروریستی علیه کشورهای غربی این پیشنهاد را داده است. پاول حتی به  الجولانی توصیه کرده است  که با یکی از روزنامه‌نگاران آمریکایی مصاحبه کند تا بتواند تصویری مثبت از خود و گروه تروریستی متبوعش در بین افکار عمومی ایجاد کند.

 

بنا بر اعلام، این منبع دیپلماتیک روس، پیش‌بینی می‌شود تعدادی از متحدان انگلیس و در رأس آن‌ها ایالات‌متحده، در روند تغییر نام اعضای النصره نقش داشته باشند. علاوه بر این، در این دیدار توافقی   برای حفظ کانال ارتباطی دائمی با تروریست های بین المللی به رسمیت شناخته شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد حاصل شده است. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در پاسخ به سؤال آژانس خبری تاس دراین‌باره اظهار داشت «ما هیچ توضیحی در مورد این موضوع ارائه نمی‌دهیم.»

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات