تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آذر 1400 - 11:47
کد خبر : 12211

حاشیه‌های بی‌پایان هوآوی

حاشیه‌های بی‌پایان هوآوی

شرکت هوآوی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت ارتباطی و مخابراتی دنیا و دومین شرکت تولید و عرضه‌کننده تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ میلادی، با اتهام جاسوسی و شنود مکالمات و ارتباطات کاربران، شهروندان و مقامات آمریکایی از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مواجه بود.   در فضای پرتنش میان پکن و واشنگتن، «منگ وانژو» مدیر

شرکت هوآوی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت ارتباطی و مخابراتی دنیا و دومین شرکت تولید و عرضه‌کننده تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ میلادی، با اتهام جاسوسی و شنود مکالمات و ارتباطات کاربران، شهروندان و مقامات آمریکایی از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مواجه بود.

 

در فضای پرتنش میان پکن و واشنگتن، «منگ وانژو» مدیر مالی شرکت هوآوی در کانادا نیز به درخواست آمریکا و به اتهام تقض تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد.

 

 

مدت‌ها پیش از روی کار آمدن ترامپ، مقامات کاخ سفید تلاش‌های زیادی برای ایجاد اجماع جهانی و متقاعد کردن متحدان اروپایی برای لغو قرارداد و قطع همکاری با شرکت هوآوی در زمینه های فناوری و ارتباطات صورت داده و تا حدودی هم توانستند در تحریم این شرکت چینی موفق عمل کنند.

 

به دنبال آن، موج وسیعی از بازرسی دفاتر محلی این شرکت در کشورهای اروپایی و بازداشت کارمندان هوآوی در کشورهایی نظیر لهستان، دانمارک و نروژ به راه افتاد.

 

در حال حاضر دولت فرانسه با ارائه لایحه‌ای به مجلس سنا خواهان کنترل بیشتر بر فناوری‌های ارتباطی ارائه شده از سوی شرکت هوآوی در فرانسه شده است.  دولت آلمان هم به دنبال بستری است که این شرکت چینی را از زیرساخت های ارتباطی خود به‌ویژه اینترنت نسل پنجم حذف کند.

 

دولت انگلستان نیز با وجود نشان دادن انعطاف اولیه نسبت به فعالیت هوآوی در این کشور، در نهایت تحت‌فشارهای مقامات آمریکایی فعالیت هوآوی درزمینهٔ اینترنت فایوجی را اطلاع ثانوی به حال تعلیق در آورد.

 

به‌تازگی روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شده است یک شرکت پیمانکار آمریکایی به نام «بی ای اس» (Business Efficiency Solutions)  از شرکت  هوآوی  به دلیل سرقت فناوری و اعمال فشار برای نصب «درب پشتی» در پروژه‌ای در لاهور پاکستان شکایت کرده است. گفته می شود این سیستم برای هوآوی این امکان را فراهم می‌کند که  به پایگاه داده‌ای جهت گردآوری اطلاعات حساس شهروندان پاکستانی دسترسی داشته باشد؛ اطلاعاتی که ممکن است به لحاظ جنبه‌های امنیت ملی دارای ارزش حیاتی باشند.

 

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، شرکت بی ای اس همچنین مدعی است که شرکت هوآوی اصرار داشته که نسخه‌ای مشابه شبکه لاهور را در «سوژو» چین بسازد تا از این طریق به‌طور مستقیم به داده‌های کاربران پاکستانی دسترسی داشته باشد.

 

این شرکت آمریکایی در متن شکایت خود همچنین ادعا کرده است که سران هوآوی این شرکت را برای پنهان کردن این موضوع از مقامات و نهادهای مسئول امنیت سایبری پاکستانی تحت فشار قرار داده و تهدید کرده بودند که اگر عملیات نصب درب پشتی با موفقیت از سوی بی ای اس روی سرورهای پاکستانی انجام نشود، همکاری با آن را قطع خواهد کرد.

 

مدیران هوآوی در واکنش به ادعای این شرکت آمریکایی اظهار داشته‌اند که این کمپانی برای انجام این کار از دولت پاکستان مجوز گرفته است، اما هیچ مدرکی بابت دریافت این مجوز ارائه نکرده است. هوآوی در حال حاضر در  واکنش به این گزارش وال‌استریت ژورنال مدعی است که هیچ مدرکی مبنی بر نصب درب پشتی در محصولات این شرکت وجود ندارد.

 

به گزارش ایران مامن، مدیران هوآوی چندی پیش و هم‌زمان با مطرح شدن چنین ادعاهایی، کپی سیستم پاکستان را در چین تأیید کرده بودند ولی همچنان اصرار دارند که این سیستم یک نسخه آزمایشی و به‌صورت فیزیکی جدا از شبکه اصلی بوده، در نتیجه شرایط استخراج اطلاعات از آن وجود ندارد.

 

از طرف دیگر یکی از مقامات پروژه لاهور دراین‌باره به رسانه‌ها گفته است که  در تحقیقاتی که تاکنون توسط آن‌ها انجام گرفته، هنوز مدرکی دال بر سرقت اطلاعات شبکه های پاکستانی به دست نیامده است.

 

 

به باور ناظران سیاسی، در ایالات‌متحده ادعاهای جاسوسی شرکت هوآوی در اقصی نقاط مختلف جهان در چهارچوب یک روایت بزرگ از «جاسوسی چین» تعریف می شود و هم‌زمان با روند تصاعدی تنش ها در  روابط چین و آمریکا، این روایت ها به گوشه گوشه جهان توسعه می یابند.

 

مهم تر از همه، چنین روایتی به عنوان یک سلاح در چهارچوب کارزار اطلاعاتی و ژئوپلیتیکی چین و آمریکا مطرح می شود. ازاین‌رو به نظر می رسد  ادعای جاسوسی چین از طریق هوآوی توسط اندیشکده ها، رسانه ها و مقامات محافظه‌کار ایالات‌متحده تقویت می شود.

 

به نظر می‌رسد یکی از دلایل ریشه دار این سیاست، ناشی از حسادت و ترس گسترده غرب نسبت به ظهور فزاینده چین به عنوان یک رقیب است. در واقع همه‌چیز نشان از آن دارد غرب دیگر در دستور کارهای جهانی مسلط نیست، اما آن‌ها نمی خواهند قدرت را تقسیم کنند.

 

به‌عنوان‌مثال با در نظر گرفتن نگرانی مقامات آمریکایی از نفوذ فزاینده چین در نقاط مختلف جهان از جمله  قاره آفریقا، چندی پیش مقامات آمریکایی در نشست جهانی اینترنت که در سال ۲۰۲۰ در  لیسپون پرتغال برگزار شد، در ادامه تلاش های خود برای متقاعد کردن کشورهای مختلف در ممنوعیت استفاده از فناوری‌های ارتباطی و تجهیزات تولید شرکت  هوآوی چین از جمله اینترنت فایوجی، اعلام کردند که دولت چین در پنج سال گذشته به صورت مستمر برای سرقت اطلاعات و داده های کشورهای عضو اتحادیه آفریقا از تجهیزات مخابراتی شرکت هوآوی بهره برده است.

 

روزنامه فرانسوی «لوموند» نیز با انتشار گزارشی مدعی شد که دولت چین از زمان ساخت مقر جدید اتحادیه آفریقا در «آدیس آبابا» اتیوپی در سال ۲۰۱۲ و اهدای کمک ۲۰۰ میلیون دلاری برای ساخت مقر  این اتحادیه، تجهیزات و دستگاه های جاسوسی و نظارتی در این ساختمان قرار داده بود که توسط کارشناسان امنیتی برخی از کشورهای آفریقایی از جمله الجزایر کشف شده بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات