تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 - 10:30
کد خبر : 12491

پیش‌بینی‌های اقتصادی با پیش‌‌فرض توافق در وین

پیش‌بینی‌های اقتصادی با پیش‌‌فرض توافق در وین

نحوه خبررسانی رسانه‌ها و منابع خبری دولت از مذاکرات وین به شکلی بود که در اولین روز از آخرین هفته دی‌ماه برخی مطبوعات به سراغ پیش‌بینی سمت و سوی بازارهای مختلف با پیش‌فرض شکل‌گیری توافق رفتند.   در حالی که مذاکره‌کنندگان وین را ترک کرده‌اند، «ایرنا» روز جمعه گزارش داد یک منبع آگاه اظهار داشت

نحوه خبررسانی رسانه‌ها و منابع خبری دولت از مذاکرات وین به شکلی بود که در اولین روز از آخرین هفته دی‌ماه برخی مطبوعات به سراغ پیش‌بینی سمت و سوی بازارهای مختلف با پیش‌فرض شکل‌گیری توافق رفتند.

 

در حالی که مذاکره‌کنندگان وین را ترک کرده‌اند، «ایرنا» روز جمعه گزارش داد یک منبع آگاه اظهار داشت که بسیاری از موارد اختلافی در مذاکرات رفع تحریم‌ها کم شده و هیات ها سرگرم گفت‌وگو در مورد نحوه اجرا و توالی توافق احتمالی هستند.

 

هر چند در رسانه‌های خارجی خوش‌بینی چندانی به نتیجه مذاکرات به چشم نمی‌آید اما بسیاری از داخلی‌ها فرض را بر احیای برجام گذاشته‌اند.

 

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران

 

روزنامه «ابتکار» با اشاره به کاهش قیمت طلا و نیز خودرو طی روزهای اخیر نوشت: آنطور که به نظر می‌رسد برخی از بازارها طی هفته اخیر با تغییر نرخ دلار، مسیر خود را تغییر داده و این مسئله تاثیرپذیری بازارها از یکدیگر را نشان می‌دهد.

 

این روزنامه به نقل از «هوشیار رستمی» کارشناس اقتصادی نوشت: با انتشار خبرهای مثبت نرخ دلار به دلیل انتظاراتی که از از مذاکرات در آینده به وجود می‌آید کاهش پیدا می‌کند چرا که اگر توافق صورت بگیرد عرضه دلار در بازار بیشتر خواهد شد. این در حالی است که دولت کسری بودجه داشته و هنگامی که دلاری از فروش نفت به دست بیاورد آن را در بازار عرضه کرده و آن را تبدیل به ریال می‌کند و از این طریق کسری بودجه جبران می‌شود. به همین دلیل بر اساس این انتظارات نرخ دلار شروع به ریزش می‌کند و به دنبال آن بازارهای دیگر نیز تغییر مسیر می‌دهند.

به گفته وی، از آنجایی که در بودجه نیز نرخ دلار در حدود ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است اگر توافقات صورت بگیرد نرخ دلار به این کانال نزدیک می‌شود البته باید ببینیم که توافقات برای ایران خوب خواهد بود یا خیر، اگر توافقات مثبت باشد ایران می‌تواند روزانه دو تا دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر کند.

 

«دنیای اقتصاد» حتی به طراحی سناریوهای ارزی بعد از توافق پرداخته و نوشته است: درحالی‌که شمارش معکوس برای حصول توافق هسته‌ای آغاز شده است، سیاستگذار پس از لغو تحریم‌ها با دو نوع منابع ارزی روبه‌رو خواهد شد: یک منابع ارزی که به شکل جریان جاری به‌دلیل فروش دارایی های نفتی ایجاد می‌شود. منابع دوم به شکل ارزهای بلوکه‌شده وجود دارد که بانک مرکزی «ریال» آن را به دولت پرداخته، اما «ارز» آن به بازار تزریق نشده است و سیاستگذار می‌تواند با تزریق این منابع، بخشی از نقدینگی را جمع کند. حال نوع بهره‌گیری از این دو منابع ارزی می‌تواند سه سناریوی ارزی پدید آورد: سناریوی نخست، استفاده حداکثری از منابع ارزی حاصل از فروش دارایی‌های نفتی و منابع بلوکه‌شده است.

 

در ادامه آمده است: در سناریوی دوم، سیاستگذار برای مدیریت ارز تنها از منابع ارزی جاری استفاده می‌کند. در سناریوی سوم سیاستگذار به شکل هدفمند از دو منبع استفاده می‌کند؛ به‌نحوی‌که نرخ ارز در کریدور هدف‌گذاری خود قرار گیرد. کارشناسان معتقدند انتخاب هر سناریوی ارزی باید به نحوی باشد که از تعادل تراز تجاری اقتصاد ایران (برآیند صادرات و واردات) حمایت کند، مانع خروج سرمایه از اقتصاد و ایجاد شوک ارزی جدید در اقتصاد شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات