تاریخ انتشار : جمعه 6 خرداد 1401 - 2:08
کد خبر : 13816

رسانه وارونه

رسانه وارونه

نحوه عمل صداوسیما در جریان «جراحی اقتصادی» دولت و رویکرد این سازمان در قبال دغدغه‌های مردم موجب شده تا انتقادات از «رسانه ملی» دوباره اوج بگیرد.   گزارش‌های یارانه‌ای که صداوسیما فقط یار دولت شد   گزارش اخیر «یوسف سلامی» گزارشگر ۲۰:۳۰ درباره یارانه پرداختی دولت‌ با واکنش تند کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

نحوه عمل صداوسیما در جریان «جراحی اقتصادی» دولت و رویکرد این سازمان در قبال دغدغه‌های مردم موجب شده تا انتقادات از «رسانه ملی» دوباره اوج بگیرد.

 

گزارش‌های یارانه‌ای که صداوسیما فقط یار دولت شد

 

گزارش اخیر «یوسف سلامی» گزارشگر ۲۰:۳۰ درباره یارانه پرداختی دولت‌ با واکنش تند کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

 

او در گزارشی برای حمایت از اقدام دولت جهت آزادسازی نرخ ارز با سه خانم که یارانه به حسابشان واریز شده‌ به یک فروشگاه بزرگ رفت تا ببینند با یارانه‌ای که گرفته‌اند می‌توانند برای یک ماه مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات تهیه کنند یا خیر؟

 

او در پایان گزارشش و در یک حساب کتاب به این نتیجه رسید که حتی می‌شود یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج پاکستانی، ماکارونی و … هم گرفت. در محاسبات وی در نهایت از پول یارانه مقداری هم اضافه می‌ماند!

 

 

در ادامه، خبرنگار این سازمان سراغ حساب دفتری و خرید نسیه از مغازه‌های حاشیه شهر تهران رفت و اعلام کرد مردمی که بدهکار مغازه‌ها بودند، با پول یارانه حسابشان را تسویه کرده‌اند!

 

این دست گزارش‌ها باعث شد تا رویکردهای منفی نسبت به صدا و سیما افزایش یابد و در رسانه‌های مختلف انتقادات زیادی به عملکرد این رسانه وارد شود.

 

حادثه متروپل و تشدید انتقادات

 

با انتشار خبر فروریختن برج تجاری «متروپل» در دوم خرداد، مردم انتظار داشتند صداوسیما همچون حادثه پلاسکو یا تیراندازی اخیر در تگزاس این سانحه را پوشش داده و درباره علت‌های وقوع آن شفاف‌سازی‌ کند. بر خلاف تصور اما اخبار این رخداد فقط برای چند ساعت کوتاه پوشش یافت و پس از آن درباره این حادثه سکوت کرد.

 

«پیمان جبلی» رییس سازمان صداوسیما، درباره اطلاع‌رسانی ریزش ساختمان متروپل گفت: «برای متروپل شبکه خبر را به خط کردیم اما از همه جا خواهش و تقاضا کردند و جاهایی دستور بود که حتی یک ساعت و دو ساعت به این موضوع بپردازید و دیگر بس است.»

 

 

افزون بر سیاست‌های خبری، برخی از گزارش‌های صدا وسیما اعتبار حرفه‌ای این رسانه را مخدوش ساخت. به عنوان مثال، خبرگزاری صداوسیما سه‌شنبه شب با فردی مصاحبه کرد که ادعا می‌کرد پس از ۳۰ ساعت از زیر آوار نجات یافته است. ساعاتی بعد کاربران شبکه‌های اجتماعی با بررسی تصاویر آواربرداری متروپل در آبادان متوجه شدند این فرد در واقع نیروی امدادگر داوطلبی بوده که در جریان عملیات امداد داخل یک گودال افتاده است.

 

 

همچنین، در پی وقوع این حادثه بسیاری از مردم به دنبال اخباری موثق درباره سرنوشت «حسین عبدالباقی» مالک برج فروریخته متروپل بودند.

 

با وجود اینکه رسما اعلام شد عبدالباقی در حادثه جان باخته، مصاحبه صداوسیما با اطرافیانش به شکلی بود که بعضی گفتند دیگر شکی نمی‌ماند که عبدالباقی زنده است!

 

 

«حسام‌الدین آشنا» مشاور دولت روحانی واکنش کنایه‌آمیزی  به ماجرای حسین عبدالباقی داشت و در توئیتی نوشت: حتی باید مراقب جنازه‎ ها هم بود که ناغافل به خارج فرار نکنند.

 

در مجموع به نظر می‌رسد این رسانه در مسیری گام برمی‌دارد که در جریان پوشش اخبار مهم و وقایع پرچالش بیشتر در جایگاه متهم می‌نشیند تا نقش واقعی یک رسانه را ایفا کند و بسیاری منتظرند ببینند این رسانه چه می‌گوید تا از طریق معکوس کردن آن به واقعیات وقایع دست یابند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات