تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1400 - 23:00
کد خبر : 12784

تاناکوراپوشی به عبارت دیگر

تاناکوراپوشی به عبارت دیگر

با گران شدن نخ و پارچه و چرم و دستمزد دوزنده و هر آنچه به تهیه پوشاک مربوط است، اجبار یا تمایل به پوشاک دست دوم طبیعتا باید زیاد شده باشد؛ پوشاکی که در ایران به «تاناکورا» معروف است و حالا اسامی دیگری مانند «سکندشاپ» پیدا کرده است؛ البته دلیل تام و تمام تاناکوراپوشی فقط

با گران شدن نخ و پارچه و چرم و دستمزد دوزنده و هر آنچه به تهیه پوشاک مربوط است، اجبار یا تمایل به پوشاک دست دوم طبیعتا باید زیاد شده باشد؛ پوشاکی که در ایران به «تاناکورا» معروف است و حالا اسامی دیگری مانند «سکندشاپ» پیدا کرده است؛ البته دلیل تام و تمام تاناکوراپوشی فقط کم پولی نیست؛ بعضا هم صرفا به خاطر اینکه «مارک» بپوشند سراغ لباس‌های دست دوم می‌روند.

 

«لباس بیروتی» اسمی بود که ۶۰ سال پیش برای معرفی لباس‌های دست‌دوم به‌کار می‌بردند؛ لباس‌هایی که به‌صورت فله‌ای روی بساط دستفروش‌های مناطقی مانند ناصرخسرو، گمرک، خیابان آذربایجان و رسالت تهران به چشم می‌خورد. فروشندگانش ادعا می‌کردند لباس‌های دست‌دوم از اروپا به بیروت و از بیروت به ایران می‌رسد. بعدها در دهه ۷۰ «اوشین» در سریال «سال‌های دور از خانه» کرکره مغازه فروش لباس‌های دست‌دوم خود را بالا برد و این شد که مردم تهران لباس‌های دست‌دوم را تاناکورا نامگذاری کردند‎

 

لباس‌های تاناکورا مسافت طولانی را طی می‌کنند تا به دست خریداران برسند. کشورهایی چون چین، ترکیه، نروژ، سوئد، دانمارک، کانادا و آلمان جزو صادرکنندگان پوشاک دست دوم محسوب می‌شوند.

 

ترس از تاناکورا

 

اگر حتی یک بار به فروشگاه‌های تاناکورا برای سر زدن یا خرید رفته باشید حتما با بوی بدی در این مکان‌ها روبه‌رو شده اید. خیلی از فروشندگان ادعا می‌کنند این بوی بد مربوط به مواد شیمیایی است که برای ضدعفونی کردن این لباس‌ها استفاده می‌شود و خطری برای پوست ندارند، اما بیماری‌ های پوستی خلاف این ادعا را اثبات می‌کنند.

 

 

به گزارش روزنامه «خراسان» شما نمی‌دانید این لباس‌ها را قبلا چه کسانی پوشیده‌اند. گاهی اوقات این لباس‌ها سال‌های سال در بنادر و مرز‌ها باقی می‌ماند و مواد شیمیایی بسیاری به آن‌ها زده می شود تا از بیدخوردگی آن‌ها پیشگیری شود. همین مسئله ممکن است موجب بروز مشکلات و حساسیت ‌های پوستی برای مصرف‌کنندگان شود. پزشکان معتقدند استفاده از لباس دست دوم برای سالمندان، شیرخواران و افراد مبتلا به بیماری‌ های مزمن ریوی و قلبی خطرسازتر است. اگر اصرار به استفاده از این لباس‌ها را دارید، قبل از استفاده حتما آن‌ها را با آب گرم بشویید و به مدت ۲۴ ساعت در فضایی آزاد و در زیر نور آفتاب قرار دهید تا بوی نامطبوع‌شان از بین برود.

 

جانشینی برای تاناکورا

 

سکندشاپ‌ها چیزی شبیه لباس‌های تاناکورا هستند اما شکل امروزی، محلی و بومی‌سازی شده به خود گرفتند. در ایران برای اولین بار فروش لباس دست دوم در اپلیکیشن و سایت‌ هایی چون دیوار شکل همگانی به خود گرفت و قبل از آن این عادت در بین جمع‌های خانوادگی رواج بیشتری داشت و اعضای خانواده لباس‌های استفاده شده خود را بین یکدیگر رد و بدل می‌کردند.

 

تفاوت کلی سکند شاپ‌ها با لباس‌های تاناکورا در آن است که این لباس‌ها معمولا یک یا دوبار پوشیده می شوند و بعد بنا به دلایلی مثل طراحی شدن برای مراسم خاص یا تغییر سایز فرد، دیگر استفاده نمی شوند بنابراین این لباس‌ها معمولا از لحاظ بهداشتی تمیزتر هستند. در بسیاری از شهرها برای فروش لباس‌های دست دوم مثل لباس‌های نو مزون و شوهای حضوری در نظر گرفته می‌شود و تنوع بالایی وجود دارد اما خوب مشخص است که تنوع سایزی وجود ندارد. بنابراین اگر شما از تناسب اندام عمومی برخوردار باشید احتمال این که بتوانید خرید بهتری از سکند شاپ داشته باشید، بالا می‌رود. معمولا سایز ۳۸-۴۰ برای خانم‌ها بهترین سایز برای خرید از این نوع مزون‌هاست.

 

انواع شیک‌تر از تاناکورا

 

«کلوزت شاپ» دراصطلاح به نوعی از سکند شاپ گفته می‌شود که لباس‌ها کاملا نو هستند و فرد لباس را خریده و اصلا برای یک بار هم آن را نپوشیده است و لباس خود را زیر قیمت خرید می‌فروشد. این نوع خرید یکی از بهترین شیوه‌های خرید است زیرا شما یک لباس کاملا نو را با قیمتی خیلی کمتر از قیمت اصلی به خانه می‌برید.

 

 

علاوه بر  کلوزت شاپ،  «استوک» و «اوت لت» شاید به گوشتان رسیده باشد. در اصطلاح پوشاک استوک یعنی کالا یا پوشاک ذخیره و انبار شده است. گاهی به دلیل تولید بیش از حد لباس در کارخانه‌ها، حتی لباس‌های معتبر و مارک هم هرگز به مغازه‌ها یا بوتیک‌ها نمی‌آیند و این لباس‌های اضافی در کارخانه‌ها باقی می‌مانند یا شاید برای صرفه‌جویی در فضای با ارزش انبار، تعداد زیادی از چنین پوشاکی به عمده‌فروشان سهام فروخته می‌شوند. تمامی محصولات و لباس استوک در اصل به ‌دلیل فروش نرفتن از انبار و سطح فروشگاه‌های لباس اروپایی جمع‌آوری می شوند و با نام پوشاک استوک مارک دار اروپایی در بازار ایران به فروش می‌رسند.

 

مزایای خرید از سکند شاپ‌ها

 

خیلی افراد در سراسر جهان برای حفاظت از محیط زیست گوشت کم مصرف می کنند،، محصولات چرم نمی‌‌خرند، از کیسه‏‌های پلاستیکی استفاده نمی‏‌کنند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‏‏‌کنند اما گروهی هستند که معتقدند یکی از بزرگ‌‏ترین قدم‏‌هایی که می‏‌توان در راه حفظ محیط‏ زیست برداشت، خرید پوشاک دست دوم است.

 

جالب است بدانید، پسماند پارچه در آمریکا تبدیل به چنان مشکل بزرگی شده است که دولت هر ساله، با پرداخت هزینه‏‌ای‏ گزاف، بخش بزرگی از زباله‌‏های پارچه‌‏ای را برای خروج به کشورهای جهان سوم، به ویژه کشورهای آفریقایی می‌‏فرستد. این فقط بخشی از مشکلات برای از بین بردن زباله های پارچه‌ای است.

 

 

قطعا برای تولید هر لباس میزان قابل توجهی از آب،  برق و سوخت‌های فسیلی به کار گرفته می‌شود که به محیط زیست و زمین آسیب غیرقابل جبرانی وارد خواهد کرد. بنابراین اگر از طرفداران حفظ محیط زیست هستید خرید لباس‌های دست دوم یکی از بخش‌های کمک به بقای کره زمین است.

 

علاوه بر این‌ها خرید از فروشگاه‏‌های لباس دست ‏دوم باعث می‌شود بتوانید لباس‌هایی را که همیشه دلتان می‌خواسته داشته باشید اما به دلیل قیمت بالای شان از خریدن آن ها صرف‌نظر کرده‌اید به کمدهای خود بیاورید. شما می‌توانید به اندازه یک لباس معمولی با جنس نه چندان خوب هزینه کنید و یک لباس با جنس بهتر بخرید و آن را چندین سال بپوشید و از این نظر در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کنید.

 

به گزارش «همشهری» قیمت لباس‌هایی که این روزها در ویترین فروشگاه‌ها جاخوش‌کرده‌اند، کمتر از ۴۰۰ هزار تومان نیست اما متوسط قیمت تی‌شرت‌های ساده ایرانی این مغازه‌ها بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. قیمت کفش تفاوت و تنوع بسیار بیشتری دارد و کیفیت و کاربرد آن در تعیین قیمت اثرگذار است؛ برای مثال کفش مخصوص کوهنوردی در بازار منیریه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد و کفش‌های چرم برای استفاده روزمره از ۷۰۰هزار تومان آغاز می‌شوند. همین عدد و رقم‌هاست که خانواده‌های ایرانی را در ماه‌ها و سال‌های گذشته بیشتر از قبل به سمت استفاده از لباس‌های دست‌دوم سوق داده است؛ افرادی که این روزها به خیل مشتریان لباس‌های تاناکورا اضافه شده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات