تاریخ انتشار : یکشنبه 15 خرداد 1401 - 18:42
کد خبر : 13931

حیواناتی که سرباز می‌ شوند

حیواناتی که سرباز می‌ شوند

از زمان نخستین جنگ‌هایی که در تاریخ بشر درگرفته، حیوانات نقش مهمی در درگیری‌های میان واحدهای انسانی داشته‌اند. این نقش به تدریج چنان اهمیتی یافت که بسیاری از کارشناسان تاریخ جنگ می‌گویند لشکرکشی‌های عظیم مغول‌ها بدون اسب‌های مغولی قابل تصور نبود.   به همین شکل حیواناتی مانند فیل، شتر و … تبدیل به اصلی‌ترین ارکان

از زمان نخستین جنگ‌هایی که در تاریخ بشر درگرفته، حیوانات نقش مهمی در درگیری‌های میان واحدهای انسانی داشته‌اند. این نقش به تدریج چنان اهمیتی یافت که بسیاری از کارشناسان تاریخ جنگ می‌گویند لشکرکشی‌های عظیم مغول‌ها بدون اسب‌های مغولی قابل تصور نبود.

 

به همین شکل حیواناتی مانند فیل، شتر و … تبدیل به اصلی‌ترین ارکان ترابری جنگی در کشورهای مختلف شدند و واحدهای سواره‌نظام را شکل دادند.

 

 

نقش پررنگ حیوانات در تاریخ جنگ

 

به گزارش ایران مامن، حضور حیوانات در جنگ محدود به چند گونه محدود نبوده است. چندی پیش بود که رسانه‌ها سرگذشت خرس قهوه‌ای ایرانی به نام «ویتُک» را نقل کردند که سربازان لهستانی در جریان جنگ جهانی دوم (سال ۱۹۴۲) در ازای ۲ قوطی کنسرو از پسری همدانی خریداری کردند و تبدیل به یکی از مشهورترین سربازان جنگ جهانی شد.

 

 

در جریان جنگ جهانی یکی از خبرسازترین پروژه‌های استفاده از حیوانات، کاربرد سگ‌های انتحاری بود. بر اساس منابع موجود، روس‌ها در راستای جلوگیری موقت از یورش نازی‌ها به داخل قلمرو اتحاد جماهیر شوروی کوشیدند تا سگ‌هایی آموزش دهد که قادر بودند با پریدن زیر تانک‌ها‌، آن را منفجر کنند.

 

 

در منابع جنگی متعددی آمده است که خوک‌ها یکی از کاراترین حیوانات ضدسلاح نسبت به فیل‌های جنگی هستند. شواهد حاکی از آن است که فیل‌های جنگی از صدای زوزه و حمله خوک‌ها می ترسیدند بنابراین رمی‌ها و اسکندر مقدونی در نبردهای خود از خوک‌ها علیه دشمنانی که فیل داشتند استفاده می کردند. در یک سناریوی صرفا حیوانی، استفاده از خوک‌های آتش زا هم ثبت شده است.

 

به همین ترتیب، تاریخ جنگ از کبوترهای هدایت‌کننده موشک، گربه‌های جاسوس، پستانداران دریایی نیروی دریایی ایالات متحده و … نیز سخن گفته است.

 

 

اسرائیل و پروژه دلفین های قاتل

 

اخیرا و بر اساس ادعای حماس، نیروهای این سازمان یک زیردریایی نظامی متعلق به رژیم صهیونیستی را که برای هدف قرار دادن نیروهای غواص آن‌ها در سواحل غزه آماده شده بود، متوقف کرده است؛ شناوری که ادعا شده در اصل یک دلفین مجهز به سلاح بوده است.

 

در همین راستا و به گزارش روزنامه «القدس»، گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس ضمن اعلام موفقیت خود در شناسایی اولین دلفین رژیم صهیونیستی در عمق دریا اعلام کردند دستگاه‌های نصب شده برای ترور نیروهای دریایی حماس ضبط شده اند. ادعا می شود این سیستم بسیار شبیه به سیستم‌های مورد استفاده نیروهای دریایی آمریکا، روسیه و اوکراین است.

 

برخی از کارشناسان ضمن گفتگو با تارنمای «اینسایدر» استفاده از دلفین در تمرین‌های نظامی را محتمل خوانده اما تردیدهایی در رابطه با قتل یک غواص توسط این حیوان وارد کرده اند. «هی ساتون» تحلیلگر دفاعی موسسه نیروی دریایی آمریکا در مصاحبه با اینسایدر گفته است: حماس قطعاً تبلیغات زیادی انجام داده و اگر با من موافق باشید در گذشته از منظر تبلیغاتی کاملاً صادق نبوده اند. این احتمال وجود دارد که بار دیگر دروغ دیگری را ساخته باشند.

 

 

«گروس فیلیپ» مدرس دانشگاه متروپلیتن منچستر که تحقیقات زیادی روی حیوانات و استفاده از آن‌ها در درگیری های نظامی انجام داده کلیت این ادعا را محتمل دانسته است. او به اینسایدر گفته موضع من این است که از نظر تئوری این ادعا امکان‌پذیر است اما در رابطه با داستان ارائه شده بسیار مشکوک هستم. به جهت اینکه یک جنگ تبلیغاتی جریان دارد، برای همین باید در خصوص ادعای ارائه شده تردید کرد.

 

بحث اول در رابطه با این موضوع سابقه تاریخی ادعا است. باید توجه شود در سال ۲۰۱۵ حماس مدعی بود که یک دلفین جاسوسی را کشف و صید کرده است. آن‌ها مدعی بودند دلفین مورد نظر به دوربین های جاسوسی مجهزند و عملاً بخشی از ساختار ترور نیروهای امنیتی رژیم اسرائیل هستند. بااین‌حال هیچ عکسی از این جاسوسی دریایی منتشر نشد.

 

بااین‌همه سایر کشورهای عربی نیز اسرائیل را به استفاده از حیوانات برای هدف قرار دادن دشمنان و جاسوسی متهم کرده اند. برای نمونه حزب‌الله لبنان بارها از شکار عقاب های جاسوس اسرائیل خبر داده است. سال ۲۰۱۲ سودان رژیم صهیونیستی را به استفاده از کرکس برای جاسوسی متهم ساخت. همچنین سال ۲۰۱۰ یکی از نمایندگان پارلمان مصر موساد را عامل تحریک چندین کوسه برای حمله به سواحل تفریحی در شرم الشیخ متهم کرد.

 

پیشگامان استفاده از حیوانات در جنگ

 

برخی از کشورها برنامه‌های مشخصی برای استفاده از حیوانات در ساختار نظامی خود دارند. در این زمینه ارتش آمریکا و روسیه سابقه زیادی در استفاده از موجودات دریایی در امور آموزشی- نظامی خود دارند.

 

با اینکه اطلاعات بسیار کمی در مورد برنامه های روسیه وجود دارد اما اقدام آمریکا در استفاده از پستانداران در نیروی دریایی این کشور با نام اختصاری (NMMP) معروف و شناخته شده است.

 

با پایان این عملیات در سال ۱۹۹۰ مشخص شد که نیروی دریایی آمریکا از دلفین های پوزه‌دراز و شیرهای دریایی کالیفرنیا برای انجام حفاظت و شناسایی مین و … ، استفاده می کرده است. البته نیروی دریایی آمریکا اصرار دارد که هرگز پستانداران دریایی را برای حمله به مردم یا کشتی ها آموزش نداده است. به باور آمریکایی ها دلفین ها نمی توانند کشتی ها یا غواصان دشمن را از نیروهای خودی شناسایی کنند.

 

 

اخیراً شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد حیوانات می توانند به عنوان پلتفرم های قابل برنامه ریزی جهت نصب ماشین یا هوش مصنوعی به کار روند. با این وجود دلفین ها موجودات مصنوعی نیستند و همواره بخشی از اراده آن‌ها می تواند به عاملی برای عدم پیش بینی رفتارشان بدل شود.

 

با این حال، استفاده از دلفین‌های نظامی پیش از هر دولتی توسط ایالات‌متحده صورت گرفته است. آن‌طور که پیدا است استفاده از دلفین ابتدا روی یافتن مین‌های دریایی و کمک به نجات در دریا تمرکز داشت. این‌گونه دلفین‌ها توسط ارتش آمریکا در جنگ‌های اول و دوم خلیج‌فارس برای کمک به پاک کردن مین‌های دریایی استفاده می‌شد.

 

البته استفاده از پستانداران دریایی برای اهداف نظامی به دوران جنگ سرد می‌رسد که نه‌تنها از سوی آمریکا، بلکه توسط اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد. تا جایی که تا سال ۱۹۸۰، نیروی دریایی ایالات‌متحده ۱۰۰ دلفین آموزش دیده داشت. در سال ۲۰۱۴ نیز هنگامی‌که روسیه جزیره کریمه را گرفت و به یک یگان ارتش اوکراین نفوذ کرد، چندین «دلفین جنگی» پیدا کرد. از این پستانداران دریایی، برای کشف اهداف دریایی مانند مین‌ها یا منع مهاجمان از ورود به یک منطقه محدود استفاده می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات