تاریخ انتشار : سه شنبه 29 شهریور 1401 - 16:38
کد خبر : 15786

مسکن دیگر در حومه هم خرید و فروش نمی‌شود؛ انتظار برای تولید و توافق

مسکن دیگر در حومه هم خرید و فروش نمی‌شود؛ انتظار برای تولید و توافق

قیمت مسکن در شهرهای بزرگ کشور طی پنج سال گذشته رشدی بیش از پایتخت داشته است. «دنیای اقتصاد» گزارش داده میانگین تورم مسکن ۱۰ شهر بزرگ که همگی مراکز استان هستند در پاییز سال گذشته به ۳.۵ برابر تورم املاک پایتخت رسید. این در حالی است که ابتدای دوره جهش قیمت (سال ۹۷)، این فاصله

قیمت مسکن در شهرهای بزرگ کشور طی پنج سال گذشته رشدی بیش از پایتخت داشته است. «دنیای اقتصاد» گزارش داده میانگین تورم مسکن ۱۰ شهر بزرگ که همگی مراکز استان هستند در پاییز سال گذشته به ۳.۵ برابر تورم املاک پایتخت رسید. این در حالی است که ابتدای دوره جهش قیمت (سال ۹۷)، این فاصله به‌صورت معکوس و میزان آن حدود ۲ برابر بود.

 

در حالی که جهش قیمت مسکن در سال ۹۷ و بعد از خروج آمریکا از برجام در تهران آغاز شده بود اما هنوز رشد شدید قیمت به سایر شهرها سرایت نکرده بود و میانگین قیمت مسکن در پایتخت به ۳.۵  برابر متوسط قیمت کشوری مسکن رسید.

 

یک سال بعد و در حالی که به تدریج بازار معاملات مسکن در سایر شهرها نیز به جهش قیمت مسکن شهر تهران واکنش نشان داد و از آن اثر گرفت، با قرار گرفتن شهرها در مسیر جهش قیمت، این نسبت به ۳/ ۳ برابر کاهش یافت.

 

در سال ۹۹ نه تنها جهش قیمت مسکن در شهر تهران ادامه یافت بلکه جهش در سایر شهرهای کشور نیز که از سال ۹۸ آغاز شده بود بیش از پیش خود را نشان داد.

 

به گزارش دنیای اقتصاد هم‌‌‌‌اکنون نسبت قیمت مسکن تهران و سایر شهرها به سطح متعارف دوره‌‌‌‌های معمول بازار در دهه ۹۰ بازگشته است. در همین حال، گزارش‌های میدانی این رسانه اقتصادی می‌گوید در عمده شهرهای بزرگ بازار مسکن در رکود به سر می‌‌‌‌برد، خریدها به شدت کاهش یافته است و سرعت رشد قیمت نیز نسبت به سال گذشته به میزان محسوسی کاهش یافته است.

 

سال گذشته در مناطق حومه‌‌‌‌ای شهرهای بزرگ نیز رشد شدید قیمت هر چند کمتر از رشد قیمت مراکز استان‌‌‌‌ها، تجربه شد وهم‌‌‌‌اکنون نیز بازار مسکن این شهرها با رکود و کاهش معاملات خرید مواجه شده است اما سال گذشته تحت‌تاثیر رشد شدید قیمت‌ها در مراکز استان، بازار ملک این شهرهای حومه‌‌‌‌ای به‌خصوص بازار زمین آنها به یکی از مقصدهای اصلی و مهم سرمایه‌گذاران تبدیل شد. اما هم‌‌‌‌اکنون این نوع معاملات و تقاضا برای آنها نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

 

دلایل رکود بخش مسکن از دید بسیاری به نبود تحرک در بخش عرضه برمی‌گردد و ضعف شدید توان مالی متقاضیان اما اینکه چرا رکود تورمی روز به روز تعمیق می‌شود، بسیاری از کارشناسان یک دلیل مهم تورمی ماندن بازار مسکن را در وضعیت مصالح ساختمانی می‌بینند.

 

 

به گزارش «تجارت نیوز» در حال حاضر انباشت تقاضای پنج میلیونی در بازار مسکن وجود دارد. اما افزایش سرسام‌آور قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای سال جاری در کنار کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی منجر به این شد علائم حیاتی بازار مسکن که مدت‌هاست در کما فرو رفته هر روز کمتر شود. حتی طرح نهضت ملی مسکن هم نتوانست تا به امروز کمکی به بازار مسکن کند.

 

حال با نزدیک شدن به فصل سرما مجدد بیم قطعی گاز صنایع می‌رود؛ موضوعی که تأثیر خود را در افزایش قیمت سایر مصالح ساختمانی و کندتر شدن روند تولید مسکن خواهد گذاشت. «فرشید پورحاجت» عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن در این باره اظهار داشته از ابتدای سال جاری سناریوی افزایش قیمت مسکن متأثر از جراحی اقتصادی دولت پیش‌بینی می‌شد.  افزایش قیمت‌ها تاثیر خود را در تمام سطوح اقتصادی از جمله بازار مسکن گذاشت و همین امر شرایط را برای تولید مسکن سخت کرد.

 

«محمود فاطمی عقدا» کارشناس مسکن درباره سمت و سوی بازار مسکن به «ابتکار» گفته است: برجام فعلا به نتیجه نرسیده و بارها اشاره کرده‌ایم که قیمت مسکن آنچنان و به طور مستقیم تابع مسائل بین‌المللی به خصوص برجام نیست. اما با توجه بر فرهنگی که بر جامعه حاکم شده و همه چیز با نرخ دلار سنجیده می‌شود پس هر تغییری در نرخ دلار به دلایل متفاوت الخصوص برجام بازارهای موازی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین بازار مسکن نیز از تحولات در بازار ارز تاثیرپذیر است. در مجموع باید گفت چگونگی وضعیت بازار مسکن و قیمت‌ها به اجرای سیاست‌های دولت در روزهای باقی‌ مانده از سال بستگی دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات