تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 آذر 1401 - 15:43
کد خبر : 16696

چاپ پول در عوضِ تزریق طلا

چاپ پول در عوضِ تزریق طلا

برپایه آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان مهرماه به پنج‌هزار و ۶۷۶ همت (هزار میلیارد تومان) رسید که در مقایسه با پایان اسفندماه سال گذشته ۱۷.۵ درصد رشد را ثبت کرده است.   دلیل افسارگسیختگی نقدینگی از دید بسیاری از ناظران تزریق پول بی‌پشتوانه در قالب افزایش حقوق‌ها و یارانه معیشتی ۳۰۰

برپایه آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان مهرماه به پنج‌هزار و ۶۷۶ همت (هزار میلیارد تومان) رسید که در مقایسه با پایان اسفندماه سال گذشته ۱۷.۵ درصد رشد را ثبت کرده است.

 

دلیل افسارگسیختگی نقدینگی از دید بسیاری از ناظران تزریق پول بی‌پشتوانه در قالب افزایش حقوق‌ها و یارانه معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است که با شمایل جدید و از میانه اردیبهشت امسال پرداخت می‌شود. شروع ناآرامی‌ها از اواخر تابستان امسال هم باعث شد حقوق کارمندان و بازنشستگان نیازمند ترمیم تشخیص داده شود.

 

در ارتباط با وضعیت چاپ پول در کشور، روزنامه «اعتماد» می‌نویسد: افزایش ۱۸درصدی پایه پولی طی ۷ ماهه ابتدایی سال طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. دلیل هم این است که سیاست‌های دولت و بانک مرکزی درقبال کنترل عملکرد بانک‌ها با شکست مواجه شده و حالا بانک‌ها برای جبران کسری منابع خود به بانک مرکزی هجوم آورده‌اند.

 

در حالی که افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و تعمیق «ناترازی» آن‌ها در آذرماه پیش‌بینی شده، بدیل‌ها رفع این ناترازی که قبلا از آن استفاده می‌شد دیگر در دسترس نیست.

 

یکی از مهم‌ترین این بدیل‌ها فروش سکه طی سال‌های گذشته بوده که «حسین راغفر» اقتصاددان درباره آن دست به افشاگری زده است. استاد دانشگاه الزهرا به «جماران» گفته است: زمانی‌که که احمدی‌نژاد بر سرکار آمد، کل دیون بانکی ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که در زمان رفتن او این رقم به ۲۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود. برای اینکه منابع غارت شده از بانک‌ها را جبران کنند، نرخ ارز و سکه را افزایش دادند. به روایتی ۷۶ تُن و به روایت دیگری ۶۲ تُن طلای کشور را آب کردند و به بانک‌ها دادند تا بتوانند با فروختن سکه‌ها به قیمت بالاتر، دزدی‌های صورت گرفته را جبران کنند.

 

حسین راغفر اقتصاددان

 

به گفته راغفر، در سال ۱۳۶۵ کل درآمدهای ارزی کشور ۷ میلیارد دلار بود که ۳ میلیارد آن صرف ارائه کالاهای اساسی به مردم و با ۴ میلیارد دلار جنگ و جامعه را اداره می‌کنند. چه اتفاقی افتاده که الان ۸۰ میلیارد دلار کفاف هزینه‌های آقایان را نمی‌دهد؟

 

در پاسخ به این اتهامات، «محمود بهمنی» رئیس کل بانک مرکزی در دولت دهم اظهار داشته موضوع خروج طلا از کشور صحت ندارد اما تایید کرده ما چند صد تن طلا وارد کردیم و توانستیم قیمت را در بازار شدیدا کنترل کنیم.

 

به گزارش ایران مامن، طلافروشی و خالی کردن رسانه البته اتهامی است که دولت «حسن روحانی» هم با آن مواجه است. «محمد دهقان» معاون حقوقی دولت سیزدهم چند هفته پیش اظهار داشته پس از خروج آمریکا از برجام، برای این‌که ضعف نشان ندهند، خزانه کشور را خالی کردند و گفتند هرچقدر ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌خواهند بیایند و بگیرند و ده‌ها میلیارد تومان ارز کشور ازبین رفت. در ادامه، ۶۰ تن طلا به سکه تبدیل شد و با قیمت ارزان فروختند و خزانه کشور را از بین بردند.

 

 

با این حال و از نگاه طیفی از ناظران، یکی از مسائل کنونی پیش روی بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت این است که امکان طلافروشی هم به دلیل وضعیت ذخایر سلب شده و چاره‌ای جز چاپ پول باقی نمانده است؛ وضعیتی که نتیجه طبیعی آن افت بیشتر ارزش ریال خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات