تاریخ انتشار : شنبه 26 آذر 1401 - 19:14
کد خبر : 16723

در انتظار سیگنال‌های برجامی تهران

در انتظار سیگنال‌های برجامی تهران

آمریکایی‌ها طی سه ماهی که از آغاز اعتراضات در ایران می‌گذرد و به خصوص بعد از اعلان غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو، بارها اعلام کرده‌اند روی احیای برجام متمرکز نیستند.   به گزارش ایران مامن، اروپایی‌ها هم در این فضا از جایگاه میانجی میان تهران و واشنگتن به سمت محوریت ائتلافی ضدایرانی در حوزه حقوق

آمریکایی‌ها طی سه ماهی که از آغاز اعتراضات در ایران می‌گذرد و به خصوص بعد از اعلان غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو، بارها اعلام کرده‌اند روی احیای برجام متمرکز نیستند.

 

به گزارش ایران مامن، اروپایی‌ها هم در این فضا از جایگاه میانجی میان تهران و واشنگتن به سمت محوریت ائتلافی ضدایرانی در حوزه حقوق بشر و حمایت از معترضان حرکت کرده و در پی اعمال تحریم‌هایی ضدایرانی بوده‌اند؛ بازیگرانی که هم در قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه تهران پیشگام بوده‌اند و هم در فشار علیه جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر و شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل.

 

با وجود این، تهران به ابتکاراتی برای شکست این فضا دست زده است. چهارشنبه هفته گذشته «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد: در روزهای آینده مسوولان آژانس به تهران خواهند آمد. تعاملات ما برقرار است و امیدواریم در جهت رفع موانع و ابهاماتی که وجود دارد بتوانیم پیشبرد موثری داشته باشیم و یک گام رو به جلو برداریم.

 

 

بعد از آن که ایران نسبت به بیانیه و قطعنامه قبلی شورای حکام درباره همکاری در خصوص سه مکان ادعایی (تورقوزآباد، ورامین و مریوان) اقدامی انجام نداد، شورای حکام در آخرین نشست دوره‌‌‌ای خود در ۲۶ آبان قطعنامه‌‌‌ای شدیداللحن علیه ایران صادر کرد و از ایران خواست که همکاری‌‌‌های لازم را با آژانس انجام دهد.

 

از سوی دیگر،  ​وزارت امور خارجه بیانیه‌ای ۱۱ ماده‌ای منتشر کرد تا بر خلاف شرکای برجامی خود نشان دهد یک «گام سفید» برای از سرگیری مذاکرات وین در ادامه روند احیای برجام برداشته است. در قسمتی از این بیانیه امده است: جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به کلیشه‌های دوگانه و منفی که به‌عنوان بخشی از کارزار برخی از دولت‌ها طی دهه‌های گذشته برای بدنام کردن ایران ساخته شده، در حمایت و ارتقای حقوق بشر ثابت قدم است.

 

بر اساس محتویات این بیانیه، ایران به عنوان یک عضو مسئولیت پذیر معاهده عدم اشاعه، همواره با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس تعهدات بین المللی خود، و متناسب با شأن و جایگاه تخصصی و فنی آژانس همکاری داشته و مصمم به ادامه این همکاری ها است.

 

حال در شرایطی که رئیس سازمان پدافند غیرعامل از پایان عنقریب ناآرامی‌ها خبر داده باید دید غرب به خصوص آمریکا چه پاسخی به سیگنال‌های برجامی تهران خواهد داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات