تاریخ انتشار : شنبه 18 مرداد 1399 - 19:54
کد خبر : 1723

فرمول‌های تبدیل شدن به «مادر شاد»

فرمول‌های تبدیل شدن به «مادر شاد»

عوامل زیادی روی شادی یا ناراحتی یک زن هنگامی که مادر می‌شود تاثیر می‌گذارد. امروز می‌خواهم راهکارهایی را ارائه بدهم که با دنبال کردن آن‌ها بشود تبدیل به یک مادر شاد شد.   قبل از همه خوب است که اشاره‌ای داشته باشیم به تعریفی که از مادر شاد ارائه دادیم. گفتیم عبارت «مادر شاد» به

عوامل زیادی روی شادی یا ناراحتی یک زن هنگامی که مادر می‌شود تاثیر می‌گذارد. امروز می‌خواهم راهکارهایی را ارائه بدهم که با دنبال کردن آن‌ها بشود تبدیل به یک مادر شاد شد.

 

قبل از همه خوب است که اشاره‌ای داشته باشیم به تعریفی که از مادر شاد ارائه دادیم. گفتیم عبارت «مادر شاد» به زنی اطلاق می‌شود که با وجود فرزند در زندگیش احساس بهتری داشته باشد. همینطور به یکی از بزرگ‌ترین عوامل شادی زنان که غلبه بر افسردگی پس از زایمان است اشاره کردیم.

بیشتر بخوانیم:

چالش های یک مادر شاد

همه‌ی ما می‌دانیم که فرزندآوری پروسه‌ی بزرگ و مهمی در زندگی یک زن به حساب می‌آید. وقتی زنی تصمیم می‌گیرد که نقش مادری را بپذیرد و فرزندی را به این دنیا بیاورد، تغییرات بزرگی را باید در زندگیش صورت دهد. یک راهکار خوب این است که قبل از اقدام به بارداری تحت نظر متخصص زنان و همچنین یک مشاور باشد که طی ‌آن ها بتواند دانش خوبی از آمادگی جسمی و روحی خودش به دست بیاورد. علاوه بر آن کتاب‌های بسیار خوبی در زمینه‌ی مادر بودن و تربیت فرزند وجود دارد که مطالعه‌ی آن‌ها تصویر بهتری از شرایط یک زن را در هنگام بارداری و پس از زایمان به شما ارائه می‌دهد.

 

زنان قبل از بارداری باید تحت آزمایش‌های کامل برای چک کردن ویتامین‌ها و مواد معدنی بدنشان قرار بگیرند و در صورت کمبود هر کدوم از این فاکتورها باید به درمان مشکلشان بپردازند. فرایند بارداری و شیردهی باعث خواهد شد که زنان مواد آلی بدن خود را از دست بدهند و یک جسم ناسالم قطعا باعث کاهش سطح شادی در یک مادر می‌شود.

 

همانطور که در اپیزود پیشین اشاره کردیم، علائم جسمی بارداری مثل اضافه وزن، استرچ مارک، ریزش مو، پوکی استخوان، خرابی دندان‌ها و… باعث می‌شود که مادر به طور ناخودآگاه نوزاد را مسبب تمامی این مشکلات دانسته و نسبت به نوزاد خشمی پنهان پیدا کند.

 

علاوه بر این موضوع، حضور مشاور به این دلیل مفید است که به یک زن کمک می‌کند برای بارداری آماده شود. آمادگی روحی تاثیر بسیاری روی غلبه بر افسردگی پس از زایمان دارد. زن قبل از مادر شدن باید به نقطه‌ای رسیده باشد که حسرت دوران تجرد و یا قبل از مادر شدن را نخورد. مطمئن باشید که حتما به تک تک اهدافی که برای خود قرار دادید رسیدید و در این نقطه از زندگی هیچ مانعی بین شما و تصمیمتان برای مادر شدن وجود ندارد.

 

بسیاری از زنان در جامعه نقش‌های فعالی دارند. ‌بهتر است که به یاد داشته باشند که پس از مادر شدن تنها منتسب به این نقش نخواهند بود و هنوز می‌توانند زنانی باشند که به طور مثال هم یک نقاش و هم یک مادر یا یک کارمند و یک مادر هستند.

کارمند

مادری لزوما به معنای کنار گذاشتن باقی نقش‌ها نیست. بهتر است که به یاد داشته باشیم یک مادر شاد فرزند شادی هم تربیت می‌کند. کودک لازم است ببیند که مادرش به علاقه‌‌مندی‌هایش می‌رسد و او را برای هر سکونی در زندگی سرزنش نمی‌کند. اگر به یاد داشته باشید، چند وقت قبل خانم خلبانی مهمان یک برنامه تلویزیونی بود و وقتی مجری از ایشان پرسید که آیا دوست ندارد به جای شغل پرخطرش سالم و سلامت کنار فرزندش باشد و دلش می‌آید که بچه را رها کند و به این شغل پرخطر برسد، پاسخ داد که همیشه مثبت به همه چیز فکر می‌کنم و به جای این افکار به آینده‌ی پسرم در دراز مدت می‌اندیشم و ترجیح می‌دهم یک ‌مادر شاد باشم کنار یک فرزند شاد.‌ پس به یاد داشته باشید که فدا کردن علایق در راستای فرزندآوری ممکن است به سلامت روان شما و خانواده‌ آسیب بزند.

 

در همین راستا بهتر است این را هم بگویم که پذیرفتن نقش مادری نباید تاثیری در روابط دوستی شما بگذارد. البته که خیلی خوب است عضو گروه‌هایی باشید که مادران دغدغه‌های مشترک خودشان را به اشتراک می‌گذارند. اما روابطتان را حتما با دوستانی که از زمان‌های قدیم‌تر در زندگیتان بودند حفظ کنید و به قرارهای منظمتان ادامه دهید. چون بهتر است که تاکید کنم، مادری نقشی است مثل باقی نقش‌ها (همسر بودن، شاغل یا خانه‌دار بودن و…) که شما انتخاب کردید و تعیین کننده‌ی اصلی هویت شما نیست. پس حتما زمانی را به روابط دیگرتان اختصاص بدهید.

 

خیلی خوب است که قبل از بارداری با همسرتان برنامه‌ی زندگی مشترک را برای ورود بچه طوری طراحی کنید که حضورتان را در جامعه خیلی تحت تاثیر قرار ندهد. اگر لازم است در ساعاتی از روز بچه را به مادربزرگ‌ها یا پرستاری بسپارید. بهتر است که آن‌ها رو از اولین روزهای تولد بچه وارد پروسه‌ی مراقبتش کنید. برخی از تحقیقات نشان داده که بچه‌ها بین سنین ۱۰ ماهگی تا دو سالگی ترس جدایی از والدین را تجربه می‌کنند و اگر قرار است مادر بعد از مرخصی زایمانش به محل کار برگردد باید بچه را به کسی بسپارد که از اولین روزها در کنارش بوده و حضورش برای او آرامش بخشه است. البته که مادر کارمند به هرحال باید ساعاتی رو به فرزندش اختصاص دهد تا بتواند رابطه‌ی مادر-فرزندی را محکم کند.

 

در راستای استحکام روابط مادر-فرزندی هم می‌توانیم به فعالیت‌هایی مثل ورزش مادر و کودک در کنار هم، آشپزی، قصه‌خوانی و غیره اشاره کنیم. حتما حداقل یک مدل فعالیت مشترک با فرزندتان داشته باشید که هر دو از اون لذت می‌برید و به طور منظم انجامش بدهید.

 

علاوه بر استحکام روابط مادر فرزندی، حتما در راستای استحکام روابط با شریک زندگیتان هم قدم‌های مثبتی را طی کنید. وجود بچه باید باعث تحکیم روابط بین شما و همسرتان شود پس حتما زمانی را برای خودتان دو نفر در نظر بگیرید و اجازه ندهید حضور بچه روابطتان را محدود کند. فرزند شما در صورتی شاد است که ناظر شادی والدینش باشد و خودش رو مسوول تیره و تار شدن روابطشان نبیند . شادی کودک مساویست با شادی مادر. البته در شرایطی که فرزند تک‌والد است قطعا این مورد متفاوت خواهد بود که در اپیزود دیگری به اون خواهیم پرداخت.

 

در آخر دوست دارم این را بگویم که به یاد داشته باشید شما قرار نیست با قوانین دیگران بچه‌تان رو بزرگ کنید. قطعا گرفتن مشاوره و استفاده از تجارب بزرگان کاری عاقلانه است. اما، شما باید راهی را برای ایفای نقش مادری انتخاب کنید که با شناخت کافی از شخصیتتان برای خودتان تعیین می‌کنید و در این راه ممکن است خیلی‌ها به سرزنش و قضاوت کارهایتان بپردازند؛ در صدر آنها، مادرانی که تمام زندگی خود رو وقف بچه کردند و این را درست‌ترین روش دانسته‌اند. اما اعتماد به نفس خودتان رو حفظ کنید. از آدم‌های سمی بپرهیزید، افرادی هستند که بدون هیچ تعارف و ملاحظه‌ای برای فرزندان شما تشخیص بیماری داده و نسخه تجویز می‌کنند؛ پس معاشرت با این افراد را به حداقل برسانید و به حرف‌هایشان توجهی نکنید. مطمئن باشید هیچ‌کس بهتر از شما کودک خود را نمی‌شناسد و نگران او نیست. از دید دیگران ممکن است شما یک مادر خوب نباشید ولی قطعا نمی‌توانند منکر این حقیقت بشوند که شما یک مادر شاد هستید.

 

ایران مامن : مهرناز سقاییان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات