تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردین 1402 - 16:39
کد خبر : 17796

مذاکرات هسته‌ای و بلاتکلیفی مستاجر پیر کاخ سفید

مذاکرات هسته‌ای و بلاتکلیفی مستاجر پیر کاخ سفید
در فضای پسااعتراضات ایران که آمریکا و به طور خاص کشورهای اروپایی مواضع شدیدی را محکومیت جمهوری اسلامی و در حمایت از اپوزسیون خارج‌نشین نشان دادند، اصرار کاخ سفید بر تمرکز روی مساله مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا است.

بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و رفتن «دونالد ترامپ» از کاخ سفید، بسیاری منتظر بودند تا دولت دموکرات زمینه بازگشت این کشور به برجام را فراهم کند. این در حالی است که بیش از دو سال از ریاست‌جمهوری «جو بایدن» می‌گذرد و او مانند بسیاری از پرونده‌ها مانند جنگ اوکراین، رقابت استراتژیک با چین و حضور آمریکا در خاورمیانه، در قبال ایران دست به عصا و انفعالی حرکت می‌کند.

 

آخرین رخداد مربوط به تقابل تهران و واشنگتن، درگیری در سوریه بود. «نیویورک تایمز» در این باره در گزارشی مدعی شده با وجود آمادگی ارتش آمریکا برای حمله دوم به نیرو‌های تحت حمایت ایران در سوریه پس از حمله مجدد آنان به مواضع آمریکایی، کاخ سفید تصمیم گرفته که فعلا ادامه حملات تلافی‌جویانه را متوقف کند. به نوشته این روزنامه، هواپیما‌های جنگی ایالات متحده اواخر روز جمعه آماده انجام دور دوم حملات تلافی‌جویانه بودند، اما به گفته یک مقام ارشد ایالات متحده کاخ سفید جلوی آن را گرفت.

 

از سوی دیگر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه اخیرا با اشاره به پیشرفت‌های مناسبات ایران و عربستان و دعوت از ملک سلمان برای سفر به تهران، از طرحی در مجلس خبر داده که برای مذاکرات احیای برجام سقف و محدوده قرار می‌دهد.

 

به گزارش ایران مامن، از دید برخی ناظران تهران به دنبال فرستادن این پیام به رهبران کاخ سفید است تا هر چه زودتر تکلیف توافق هسته‌ای را روشن کنند.

 

در مقابل، آمریکایی‌ها مکررا تصریح می‌کنند که برجام برایشان اولویتی ندارد تا جایی که نماینده روس‌ها در مذاکرات هم اظهار داشته دیگر احتمال زیادی برای احیای توافق وجود ندارد. بعد از مذاکرات مثبت ایران و مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در واپسین روزهای سال گذشته، «رافائل گروسی» با «رابرت مالی» نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای دیدار کرد؛ دیداری که به گفته «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه حتی یک بار هم درباره برجام در آن سخنی به میان نیامد.

 

 

در فضای پسااعتراضات ایران که آمریکا و به طور خاص کشورهای اروپایی مواضع شدیدی را محکومیت جمهوری اسلامی و در حمایت از اپوزسیون خارج‌نشین نشان دادند، اصرار کاخ سفید بر تمرکز روی مساله مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا است.

 

چند هفته پیش امیرعبداللهیان از پیشرفت در مذاکرات دوجانبه برای مبادله زندانیان خبر داده و حتی برخی رسانه‌های منطقه‌ای مدعی شده بودند در پی توافقی تازه نزدیک به ۱۰میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در خارج از کشور آزاد خواهد شد.

 

 

در پاسخ اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگویی با «بی‌بی‌سی فارسی» این اظهارات را «دروغی به شدت ظالمانه» خوانده و منکر هرگونه توافق تازه شد. به گفته «ند پرایس» برجام در دستور کار نیست. آنچه در دستور کار قرار دارد، همکاری با متحدان اروپایی و دیگر متحدان و شرکایمان در خاورمیانه و جهان برای مقابله با برنامه هسته‌ای و اعمال فشار بیشتر بر ایران است.

 

با توجه به این اوضاع، طیفی از تحلیلگران سیاست کاخ سفید در زمینه توافق هسته‌ای را ناظر بر تداوم وضعیت فعلی و بی‌عملی در احیای برجام می‌بینند؛ وضعیتی که آژانس ماموریت خود برای جلوگیری از افزایش غنی‌سازی هسته‌ای را پیش‌برده و در شرایطی که برخی مجراهای برای تنفس اقتصادی و جلوگیری از تصمیمی غیرمنتظره از سوی ایران باز خواهد ماند، فشارها برای امتیازگیری یا کنترل تهران ادامه یابد؛ وضعیتی که شاید پایان آن همزمان شود با پایان محتمل حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید و آغاز به کار رئیس‌جمهوری عملگرا در ایالات متحده.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات