تاریخ انتشار : شنبه 23 اردیبهشت 1402 - 13:01
کد خبر : 18185

جنگ‌واژه‌های سیاسی ایران در ایستگاه «خالص‌سازی»

جنگ‌واژه‌های سیاسی ایران در ایستگاه «خالص‌سازی»
نگاهی به تقابل شکل‌گرفته درباره خالص‌سازی یادآور جنگ‌واژه‌هایی است که دو طرف طی سال‌های اخیر علیه یکدیگر به کار برده‌اند و برخی از آن‌ها از جمله «دولت چهار درصدی‌ها»، «حمله گازانبری»، «دیوارکشی در خیابان»، «حقوق‌های نجومی»، «املاک نجومی» و ... هنوز در منازعات به اقتضای مسائل و وقایع سیاسی تکرار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و وضعیت مشارکت در آن که رسما حدود ۴۹ درصد اعلام شد، از همان زمان بسیاری را مطمئن ساخت که قرار نیست رقابت سیاسی نامزدهای ورود به بهارستان، رقم مشارکت بالاتری را به ثبت برساند هر چند روزنامه «فرهیختگان» در مصاحبه با یک دو جین فعال سیاسی از طیف‌های مختلف نوشته است اقبال خوبی در بین احزاب برای مشارکت در انتخابات وجود دارد.

 

این در حالی است که بسیاری می‌گویند عدم تغییر فضای سیاسی و مزید شدن نارضایتی‌های پسااعتراضات پارسال جایی برای داغ شدن تنور انتخابات باقی نخواهد گذاشت و رقابت‌ها منحصر به صف‌آرایی جریان «پایداری» با اصولگرایان سنتی و نیز «نواصولگرایان» خواهد بود؛ رقابتی که هم اکنون هم در صحن مجلس و نیز در کش‌وقوس‌های میان پاستور و بهارستان به چشم می‌خورد و امتداد می‌یابد.

 

در این میان، برخی تحلیلگران حضور چهره‌هایی مانند «علی لاریجانی» و «حسن روحانی» به انتخابات مجلس را باعث بر هم خوردن این معادلات و بروز نوعی نگرانی اصولگرایانه می‌دانند خصوصا اینکه تحرکات چهره‌های شاخص جریان اعتدالی در روزهای اخیر شدت یافته است.

 

به گزارش ایران مامن، رئیس جمهوری سابق بعد از اظهارات خبرسازش مبنی بر اینکه در واپسین روزهای دولت دوازدهم توافقات احیای برجام نهایی شده بود و این دولت «سیدابراهیم رئیسی» بود که فرصت‌سوزی کرد، با واکنش‌های شدیدی  مواجه شد.

 

روحانی در ادامه اظهار داشته «جامعه عوض شده؛ اکثریت قاطع جامعه، جوانانی هستند که در ۴۰ سال گذشته به دنیا آمده‌اند. …این مملکت به همه ایرانی‌ها تعلق دارد؛ مگر می‌شود یک جمع بگوید من به بقیه نیاز ندارم» تا به این ترتیب همراهی خود را با جریان تقابل با «خالص‌سازی» نشان دهد.

 

علاوه بر بیانیه لاریجانی، موضوع شکایت قالیباف از جهانگیری به خاطر مناظره‌های انتخابات سال ۹۶ در فضای سیاسی خبرساز بوده است.

 

خالص‌سازی زمانی تبدیل به پرتیراژترین کلیدواژه سیاسی به خصوص در فضای مجازی شد که علی لاریجانی در بیانیه خود در واکنش به گمانه‌زنی‌های سیاسی و حملات تبلیغاتی رقیب اظهار داشت وارد رقابت‌های مجلس نمی‌شود و نوشت: از جریان خالص سازی رفع نگرانی می شود و بعید است به این روش‌های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد. ملک را چاره ای دیگر نیاز است.

 

بعد از آن بود که چهره‌های مختلف سیاسی به خصوص اصلاحاتی‌ها و اعتدالی‌ها سعی کردند خالص‌سازی را در فضای سیاسی جا بیاندازند؛ اصطلاحی که ناظر بر حضور اصولگرایان در میانه میدان سیاست بدون رقیب و حذف چهره‌های سایر جریان‌ها است و منجر به «یکدست‌شدن حاکمیت» شده است.

 

به نوشته «عباس عبدی» خالص‌سازی که آرزوی نواصول‌گرایان بود، اکنون به پاشنه آشیل آنان تبدیل شده است. «محمدجواد آذری جهرمی» هم در توئیتی کنایه‌آمیز نوشته است: ناکارآمدی «خالص سازی» برادران احتمالا با «متنوع سازی» جبران نمی شود بلکه به چاره «تقطیرسازی» روی خواهند آورد.

 

در مقابل، سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح مساله خالص سازی اظهار داشته تاریخ جمهوری اسلامی گواه است که شورای نگهبان جناحی عمل نمی‌کند و همواره قانون شاخصه تصمیم گیری‌های شورا بوده است.

 

نگاهی به تقابل شکل‌گرفته درباره خالص‌سازی یادآور جنگ‌واژه‌هایی است که دو طرف طی سال‌های اخیر علیه یکدیگر به کار برده‌اند و برخی از آن‌ها از جمله «دولت چهار درصدی‌ها»، «حمله گازانبری»، «دیوارکشی در خیابان»، «حقوق‌های نجومی»، «املاک نجومی» و … هنوز در منازعات به اقتضای مسائل و وقایع سیاسی تکرار می‌شود.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات