تاریخ انتشار : یکشنبه 7 خرداد 1402 - 17:04
کد خبر : 18341

معما و مکافات نان بعد از هوشمندسازی

معما و مکافات نان بعد از هوشمندسازی
بعد از اجرای مرحله سوم مدیریت هوشمند مصرف آرد و نان که فاز نخست آن از اوایل سال گذشته شروع شده، اوضاع آرد و نان از کیفیت تا دسترسی به آن محل مناقشه و اعتراض است

ماجرای آردهای گم‌شده، زمستان پارسال حرف و حدیث‌های فراوانی را به راه انداخت. ماجرا از آنجا شروع شد که مشاور وزیر اقتصاد اظهار داشت رصد داده‌های کارتخوان هوشمند نان نشان می‌دهد میزان آردی که به نان تبدیل می شود حدود ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن است که حدود ۵ هزار تن کمتر از آرد تخصیصی روزانه در کشور است.

 

«سیداحسان خاندوزی» وزیر اقتصاد هم در ادامه با تایید این آمار و ارقام اظهار داشت روزانه حداقل ۵ هزار تن از ۲۱ هزار تن آرد یارانه‌ای (معادل روزانه ۵۰ میلیون نان لواش) از شبکه توزیع خارج شده و تبدیل به نان نمی‌شود.

 

در مقابل، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران مدعی شد این میزان آرد به دست مصرف‌کننده رسیده و دلایلی مانند خرید نان از سوی بیش از ۶میلیون افغانستانی که دوبرابر ایرانیان مصرف دارند و تفاوت وزنی کیسه‌های آرد در فاکتور و روی ترازو دلیل این ناهمخوانی است.

 

به گزارش ایران مامن، حال بعد از اجرای مرحله سوم مدیریت هوشمند مصرف آرد و نان که فاز نخست آن از اوایل سال گذشته شروع شده، اوضاع آرد و نان از کیفیت تا دسترسی به آن محل مناقشه و اعتراض است.

 

 

چند روز پیش امام جمعه ارومیه با بیان اینکه عمر و وقت با ارزش ترین نعمت الهی است و نباید بخاطر چند عدد نان ساعت‌ها وقت مردم در صف‌های طولانی تلف شود، افزود: معضل صف‌های طولانی نان شایسته نظام نیست.

 

خبرگزاری «مهر» در گزارشی از مصائب نان خریدن در قزوین نوشت و به نقل از یکی از شهروندان این شهر آورد: خیلی از نانوایی‌ها تعطیل هستند و دلیل آن را که جویا می‌شویم به ما نبودن آرد و کمبود آن مطرح می‌کنند و همین امر نیز در نهایت به افزایش صف و گرفتار شدن مردم تبدیل شده است.

 

«ایسنا» با اشاره به تاکید فرماندار تبریز بر تشدید نظارت بر نحوه توزیع نان در این شهر دلیل کاهش سهمیه برخی نانوایی‌ها را چنین عنوان کرد:  این کاهش سهمیه به علت ثبت تخلف از طریق سیستم است که از جمله این تخلفات می‌توان به مطابقت نداشتن مقدار فروش، استفاده از کارت‌های تکراری و تعطیلی خودسرانه اشاره کرد.

 

پیش از این نیز رسانه‌ها به طور مکرر از کمبود نان در نواحی مرزی چون سیستان و بلوچستان و کردستان خبر داده‌اند؛ وضعیتی که از دید بسیاری از ناظران و آگاهان به مسائل این حوزه علاوه بر مساله توزیع و نظارت بر آن، به سوءاستفاده برخی واحدهای صنفی برمی‌گردد که طیفی از تخلفات به ویژه فروش آرد دولتی به عنوان آرد آزاد را دربرمی‌گیرد و نمود آن بسته بودن برخی نانوایی‌ها در طول روز یا ایجاد صف‌های طولانی مقابل‌ آن‌ها است که این روزها بیشتر به چشم می‌آید.

 

 

در این شرایط مشاور وزیر اقتصاد اظهار داشته ۷۵ درصد نانوایی‌های سراسر کشور با عدم تغییر یا افزایش سهیمه آرد مواجه شده‌اند. در مقابل، با توجه به سهمیه شناور نانوایی‌ها به طور متوسط یک چهارم نانوایی‌ها سهمیه آردشان کاهش یافته است. در این شرایط اگر تراکنش غیرواقعی ثبت شود یا فروش نان انجام نشود سهیمه آرد نانوایان کم خواهد شد. البته برای آن دسته از نانوایان که با کاهش سهمیه مواجه شده اند جای نگرانی وجود ندارد و در صورت برگشت به روال عادی عرضه نان سهمیه آنها اصلاح خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات