تاریخ انتشار : دوشنبه 8 خرداد 1402 - 22:38
کد خبر : 18353

عایدی عمامه سفید همسایه جنوبی

عایدی عمامه سفید همسایه جنوبی
سلطان عمان روز گذشته با دستار سفید پا به ایران گذاشت؛ شاید نشانه‌ای از این باشد که بن‌هیثم با دست پر به ایران آمده است

سفر «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به تهران و دیدار او با رهبری و رئیس‌جمهوری مهمترین رخداد سیاست خارجی این روزهای جمهوری اسلامی است که گمانه‌زنی‌های متعددی درباره آن صورت می‌گیرد. یکی از نخستین موضوعات مرتبط با این سفر رنگ عمامه جانشین سلطان قابوس بود که سفیدی آن نمادی از صلح و تفاهم و میانجی‌گری عنوان شده است.

 

پس از رایزنی‌های هیات عمانی با مقامات دولتی و امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک، امروز رسانه‌ها مهم‌ترین بخش از سخنان رهبری را که در دیدار با سطان هیثم منعکس کردند مربوط به از سرگیری روابط با مصر بود.

 

به نوشته «ایرنا» رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

 

درباره اهداف این سفر نیز رسانه‌ها هر کدام از زاویه دید خود تحلیل‌هایی را منتشر ساختند. روزنامه اصولگرای «جوان» با اشاره به مسائل داخلی و منطقه‌ای نوشت: سلطان عمان به ایران می‌آید، چون کشتگاه آن با مقاومت مردم ایران و تحمل دشواری‌ها فراهم شد و چون با مقاومت قهرمانان ایران در دفع شر در منطقه غرب آسیا سیراب شد. در مسائل داخلی برای غرب، مقاومت مردم ایران مقابل این حد از تحریم و تورم و گرانی به‌طوری‌که بسیاری از طبقه محروم و متوسط با دو، سه جهش ویرانگر دلار، سرمایه خود را نابود شده دیدند، اما با دشمن و با آشوبگری داخلی همراه نشدند، باورپذیر نبود؛ و اکنون غرب باور ندارد که فشار بیش از حداکثری هم بتواند مردم ایران را به زانو درآورد. در مسائل جهانی، ۸۰ درصد سوریه در دست ناتو و یک ارتش ۱۵۰ هزارنفری مجهز به تعصب جنگی و سلاح غربی و پول عربی بود و به‌رغم چنین هیولایی، ایران سوریه را آزاد کرد. همان تشکیلات با اندکی تفاوت به قصد اشغال و الحاق یمن هشت سال جنگید و باز هم ایران استقلال یمن را تضمین کرد.

 

 

ورای چنین نگاهی، روزنامه «آرمان ملی» در گزارش خود تصریح داشت: سلطان عمان در حالی به تهران سفر می‌‌کند که هر کسی پشت پرده این سفر را از زاویه نگاه خود تحلیل و بررسی می‌کند. اما غالب تحلیل‌ها بر این مدار استوار است که هیثم بن طارق سلطان عمان حامل پیام‌هایی از سوی غربی‌ها برای ایران در خصوص از سرگیری مذاکرات و احیای برجام است.

 

«دنیای اقتصاد» نیز اهداف این سفر را چنین تحلیل کرد: سلطان عمان روز گذشته با دستار سفید پا به ایران گذاشت؛ شاید نشانه‌ای از این باشد که بن‌هیثم با دست پر به ایران آمده است.

 

دنیای‌اقتصاد اوایل اسفندماه تخمین زده بود که احتمالا سفر پادشاه عمان در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد ماه انجام شود و تبادل زندانیان و توافق موقت از دستورکارهای احتمالی سفر باشد. یعنی با میانجی‌گری عمان در خرداد تبادل زندانیان ایران و آمریکا انجام و ۷میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده در کره جنوبی آزاد شود.

 

اما رشته توییت‌های یک عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در روز شنبه معادله را کمی تغییر داد و این ظن و گمان تقویت شد که احتمالا علاوه بر اموال بلوکه‌شده در کره، ۱۱میلیارد دلار از اموال ایران در عراق نیز آزاد شود و همین شاید نشانه‌ای از این باشد که توافق احتمالی که در سفر سلطان به تهران رقم خواهد خورد، گسترده‌تر از قبل باشد. یعنی اول اینکه دامنه تبادل زندانیان از آمریکا به غرب گسترش یابد و دوم اینکه شاهد توافق شبه‌موقت (عملیاتی شدن توافقات ایران و آژانس مربوط به اسفند سال گذشته) باشیم.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات